• Anonym (Trådstartaren)

Snart 7 åring torkar inte sig

Min sambos snart 7 åring torkar inte sig efter han bajsat. Vi har förklarat varför det är viktigt och satte upp en lapp på dörren att han ska torka sig, spola och sen tvätta händerna.

Han gör inget av det, i toan ligger bajset kvar utan papper och vasken/kranen/tvålen är torr. 

Han blir förbannad och säger att han har torkat sig och tvättat händerna när vi ber honom gå och spola, torka sig och tvätta händerna. Säger att han inte har ljuger och blir FÖRBANNAD på riktigt för vi kommit på honom.

Hur ska vi göra? Jag tycker det är så fruktansvärt äckligt då barnet sen kliar sig i rumpan och går och tar på saker i hemmet. Det kvittar om vi är lugna och pedagogiska eller själva blir irriterade, barnet lär sig inte och blir skogstokig oavsett.

• Svar på tråden Snart 7 åring torkar inte sig
  • Anonym (?)

Gå ett steg längre och lägg till både tydliga konsekvenser och belöningar.

• Fjäril kär

Har barnet överhuvudtaget fått lära sig HUR han ska torka sig?  Ta det inte för givet att han kan...

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (?) skrev 2024-10-28 11:15:15 följande:

Gå ett steg längre och lägg till både tydliga konsekvenser och belöningar.

Vad för konsekvenser? Nu låter jag kanske hård men ska man på riktigt belöna en sjuåring för den torkar sig efter den bajsat?? Det är helt sjukt i min värld, absolut om han var 4-5 och precis börjat lära sig men han är väl ändå gammal nog att lyssna och förstå? 
  • Anonym (Trådstartaren)
    Fjäril kär skrev 2024-10-28 11:31:08 följande:

Har barnet överhuvudtaget fått lära sig HUR han ska torka sig?  Ta det inte för givet att han kan...

Det tar jag för givet att hans föräldrar lärt honom men får kanske fråga för säkerhets skull. 
  • Flikkann88
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-10-28 12:48:25 följande:
    Det tar jag för givet att hans föräldrar lärt honom men får kanske fråga för säkerhets skull. 
    Ta inget för givet.. Och att straffa barnet för att han inte torkar sig själv efter att han har bajsat är så urbota korkat så, ja...
  • Anonym (?)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-10-28 12:47:48 följande:
    Vad för konsekvenser? Nu låter jag kanske hård men ska man på riktigt belöna en sjuåring för den torkar sig efter den bajsat?? Det är helt sjukt i min värld, absolut om han var 4-5 och precis börjat lära sig men han är väl ändå gammal nog att lyssna och förstå? 
    Min inställning är att man får göra det som funkar. Belöningar och konsekvenser är effektiva redskap i föräldrarollen. Belöna inte hans förnekande och affekt utan se till att han får till hygienen genom tydlig konsekvens. 

Behöver inte vara så stora saker utan bara så att han märker att det lönar sig att följa era regler. 
  • Anonym (Hm)

Det måste ju ligga något bakom att han inte vill, inte direkt normalt att vilja ha bajs där bak. Han kanske tycker att det känns äckligt etc. Prata med barnet och berätta varför det är så viktigt. Där kan man dra någon vit lögn om så krävs för att få honom att förstå att han måste göra det. 

• Anonym (L)

Vad jag kan minnas så hjälpte mina föräldrar mig att torka mig där bak fram till att jag var typ 6-7. Han kanske helt enkelt inte vet hur man gör. När slutade ni/din sambo hjälpa honom med det? 

• Fjäril kär
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-10-28 12:48:25 följande:
    Ta inget för givet. Bättre att faktiskt gå igenom med honom och visa hur han.ska göra. 
    Att en förälder torkar och sen hux flux från ingenstans tycker att han är stor nog att göra det själv har inte lärt honom handgripligen torka sig. 

Utgå ifrån att han faktiskt inte vet och inte förstår vad som förväntas av honom.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Detta är föräldrarnas ansvar. De får hjälpa, visa och lära. Det borde de redan ha gjort om han snart är 7 år. Våra barn har torkat sig själva sen de var 4-5 år. I deras 6-årsklass fanns det några som fortfarande behövde hjälp, men de flesta klarade det själva. 

• Anonym (Trådstartaren)

Om hans föräldrar nu inte visat hur han ska göra hur ska min sambo då på bästa sätt visa barnet?

Be barnet kalla när den är klar och visa att man torkar tills där inte är brunt på pappret?
    Bara förklara hur man torkar sig? 

Göra en visuell bild på hur toapappret gravid brukar se ut när man torkar sig?

• Anonym (Patricia)

Hur gör barnet hos den andra föräldern?  Blir torkad gissar jag?  Och din sambo felaktigt tror att han gör det själv? 

Då kanske barnet faktiskt inte fått lära sig hur han ska göra. 

• Anonym (Mia)

Spolbara våtservetter är ett hett tips. Gärna i en rolig förpackning.

Samma för handtvål - hitta en som killen gillar, kanske med en cool förpackning, skumtvål, en god doft* eller fin färg.

Ta ett par veckor när ni kollar efter varje toabesök. High five när allt ser bra ut och ett lugnt "gör om, gör rätt" annars, följt av en high five. 

Belöningar kommer att göra processen snabbare, men i det långa loppet kan det kvitta lika. Tänk bara på att göra belöningen liten och konstant, tex ett klistermärke eller en godisbit till lördagsgodiset.

Även om det är frustrerande så är han långt ifrån den enda 6-åringen med bristande rutiner kring toabesöken. Det är ganska vanligt och i sig inget oroande.

*Doft är extra praktiskt då den stannar kvar på händerna och han kan njuta av doften även efter handtvätten.

• Anonym (S)

Låter som han behöver stöd vi toabesöken. Min 6 åring behöver stöd vid duschning. Annars slarvar hon. Jag sitter på toaletten och ser så hon gör det hon ska och hjälper om hon behöver. 

• Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-10-28 13:48:43 följande:

Hur gör barnet hos den andra föräldern?  Blir torkad gissar jag?  Och din sambo felaktigt tror att han gör det själv? 

Då kanske barnet faktiskt inte fått lära sig hur han ska göra. 

Den andra föräldern säger att barnet torkar sig och spolar varje gång. 

Det är också bevisat att den andra föräldern ljuger regelbundet så vad som är sant eller inte har jag ingen aning om. 

• Anonym (Ui)

Varför är det inte pappan som skriver tråden?

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-10-28 13:47:07 följande:

Om hans föräldrar nu inte visat hur han ska göra hur ska min sambo då på bästa sätt visa barnet?

Be barnet kalla när den är klar och visa att man torkar tills där inte är brunt på pappret?
    Bara förklara hur man torkar sig? 

Göra en visuell bild på hur toapappret gravid brukar se ut när man torkar sig?

Jag skulle ta det basic ..tillbaka till skötbordet i princip...

Jag skulle torka hans rumpa och visa vad han behöver göra  då det verkar som att hans rumpa troligen aldrig blivit torkad sedan han slutade med blöja typ....Våtservetter är bra i första läget. 

Visa hur mycket papper eller hur många servetter han ska använda vid varje torkning.  Torka sen rumpan och visa att man ofta behöver torka igen.  Lär honom att tvätta händerna. 

Har pappan aldrig varit på toaletten med sin son? Hur tror han att barnet ska lära sig om ingen är där och visar ?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2024-10-28 15:24:17 följande:

Den andra föräldern säger att barnet torkar sig och spolar varje gång. 

Det är också bevisat att den andra föräldern ljuger regelbundet så vad som är sant eller inte har jag ingen aning om. 

Hur gör barnet i skolan?

Så snart de slutar förskolan och börjar i 6-årsverksamhet förväntas de klara toabesöken själva, även om några fortfarande kan behöva hjälp i början. Men pedagogerna har inte tid att hjälpa till på samma sätt som i förskolan.

Nu syftar jag på barn med åldersadekvat mognad och inte barn som av olika skäl behöver diverse anpassningar. Eller börjar skolan senare t ex. De har ju oftast resurs eller assistent tillgänglig.
  • Anonym (J)

7-åringen har säkert autism.

• Anonym (H)

Säg åt honom att ropa när han är klar, gå dit och titta och ge instruktioner vid behov.
    Tillslut kommer han ej vilja ropa och vänta på att någon kommer och tittar, då kommer han göra det självmant för att slippa, plus att han kommer bli säker på hur man gör och att det blir en vana att genomföra alla steg. 

Svar på tråden Snart 7 åring torkar inte sig