• Anonym (Nedbruten tjej)

21 årig tjej som blev uppsagd fel!!

Hejsan!

Jag har nyligen för 1 månad sedan blivit uppsagd från mitt jobb på ett företag som heter OpenInfra, det är ett företag som hanterar fiber. Jag jobbade som kundtjänst arbetare och blev uppsagd på grund av att jag kom sent och var sjuk för många gånger.

Innan ni säger "Ja men då ska du ju dra?" Så vill jag att ni läser allting.

På min arbetsplats så blev jag otroligt dåligt behandlad, mina kollegor kunde tvinga mig till att försöka gå med och dricka alkohol vilket gjorde mig otroligt obekväm, Jag fick aldrig ha en talan i hur saker och ting kan förbättras, min rast och lunch blev flera gånger påverkad av att min teamleader sa att jag ska sitta över, Min ena kollega började kritisera mitt sex liv och jag kände mig inte trygg längre.

Därför tog jag ut så mycket sjuk dagar och kom sent för jag mådde så otroligt dåligt på detta jobb.

Men det verkar som att detta företaget inte tog det seriöst att jag blev mobbad och nedbruten på detta företag och valde då att säga upp mig från min provanställning efter 6 månader.

Dock så fick jag aldrig det skriftligt på papper att jag är uppsagd, Jag pluggar inom HR och har läst väldigt mycket om LAS att man behöver ha det skriftligt för att ens kunna bli uppsagd... detta har gett mig otroligt mycket stress och ångest och jag undrar vad man bör göra nu.

Tyvärr var jag inte med i Facket när jag jobbade här för att jag har aldrig sett att det var nödvändigt, självklart så biter realiteten en i röven ibland...

hjälp mig snälla, jag håller på att bli helt galen av allt detta.

• Svar på tråden 21 årig tjej som blev uppsagd fel!!
  • Meddelande borttaget
  • Kiyah

påpekade du för någon chef hur du upplevde dig behandlad? det låter inte som det så den informationen kanske inte fanns och hur ska man då kunna göra något? nu tänker jag högre upp än en teamledare.

upprepad frånvaro och sen ankomst är fullt giltiga skäl till uppsägning vilket du borde vara fullt medveten om ifall du vet någonting om arbetsrätt.

• Anonym (Nedbruten tjej)

Hejsan,

Ja jag påpekade detta 2 månader innan jag blev uppsagd (Min provanställning fortsatt inte) men det verkar som att inget hände

Det jag menar är inte att jag blev uppsagd pågrund av min sena ankomst, jag fick nämligen aldrig detta på papper.

Det är mest det jag undrar, är min uppsägning fortfarande giltig då?

• Anonym (M)

De e nog så att du har kommit in I vuxen livet !
    En börjar längst ner å får jobba sig uppåt!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (S)

Du har bara att lämna dig detta bakom dig, gå vidare sök nytt jobb, ta nya tag! Därför: om du menar uppsägningen gått fel till, vill du ha tillbaka jobbet som du vantrivdes på? Nej troligen inte,, vill du ha ekonomis ersättning? Du är inte med i facket så där får du inget stöd,, att själv ta strid i någon domstol är troligen en riktigt dålig ide,, så ta nya tag gå vidare sök nytt jobb, lycka till

• Anonym (Göran.)

Var glad att du inte är tvungen att jobba kvar på företaget. 

jag förstår dig till 100%?.

det låter som ett förfärligt företag att arbeta på och kollegorna är sexistiska patetiska stackare. 

• Anonym (Herregud)

Självklart är det giltigt. De har noll skyldighet att fortsätta din provanställning.

• Anonym (man50)

Som sagt, inget formkrav på att en uppsägning, eller avslutande av provanställning sker skriftligen. Inom statliga tjänster är det dock ett formkrav på skriftlig uppsägning.

Och själv så brukar jag förorda att man skriftligen dokumenterar det (oavsett om det är från arbetstagarens sida eller arbetsgivaren).

Provanställning kan även avslutas utan att man i sak anger något skäl till uppsägning/avslutande. Dock så är det 14dagars uppsägningstid, samt att det skall ske 14 dagar innan provanställningen löper ut - utifrån att antingen så; avslutas den, eller övergår i en tillsvidareanställning.

Så det enda du möjligen kan åberopa är om de "missat" dessa 14dagar..? Men givet den bild du ger av arbetsgivare, arbetsplats... varför hänga kvar..?

Sen, som andra har påtalat. Flertalet sena ankomster är giltiga skäl för att avsluta en anställning. Dock så brukar det först bli tal om "varningar", såväl muntliga som skriftliga... om en arbetsgivare vill åberopa det som skäl till uppsägning...

Gå vidare i livet säger jag!
  • Anonym (Nej)

Finns ingen som helst felaktig grund här. För det första var det bara en provanställning. För det andra misskötte du dig. 1+1=2.

• Anonym (F)

Du skriver att du sagt upp dig själv för du mått dåligt och sen att du blivit felaktigt uppsagd av AG. Det är väldigt rörigt.

En provanställning kan sägas upp utan anledning alls, så jag fattar inte hur du menar att du blivit felaktigt uppsagd. Att komma försent upprepade gånger kan vara grund till uppsägning även utan provanställning.

Dock verkar kollegor och företaget vara skit så var glad att du kom därifrån och älta inte det här mer. Sök andra jobb istället.

• Gaskarl
    Flikkann88 skrev 2024-10-28 11:05:24 följande:
    Ja, ett muntlig besked om att avbryta provanställningen är giltig. Finns inga formkrav för hur beskedet ska meddelas.
    Det ska väl ändå aviseras två veckor, innan provanställningen upphör om man inte får fortsatt tjänst?
  • Anonym (micke)

men ?

Du sa ju upp dej själv skriver du:

" valde då att säga upp mig från min provanställning efter 6 månader."

Då är det väl du som skall lämna in ett papper där det står:

Jag säger härmed upp min provanställning.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (HR horror)
    Anonym (micke) skrev 2024-10-28 15:26:24 följande:

men ?

Du sa ju upp dej själv skriver du:

" valde då att säga upp mig från min provanställning efter 6 månader."

Då är det väl du som skall lämna in ett papper där det står:

Jag säger härmed upp min provanställning.

Exakt. Jättekonstigt att TS skriver så, oklart vad som har hänt här.
  • Anonym (HR horror)

Och arbetsgivaren behöver inte uppge något skäl alls för att avsluta en provanställning, du verkar ha blandat ihop det med andra anställningsformer.

De kan avsluta din provanställning för att du t.ex. har fel hårfärg eller för att du röker om de vill, det utgör ingen diskrimineringsgrund enligt lag.

Svar på tråden 21 årig tjej som blev uppsagd fel!!