Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Men personalen då?

Anonym (Em) skrev 2024-10-29 16:40:42 följande:
    Jag har ju redan förklarat att personalen är den tveklöst dyraste kostnaden för kriminalvården
    Alltså är det personaltätheten vi behöver skära i. Lönen kan vi knappast påverka i och med rekryteringsproblemen.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 16:55:32 följande:
    I Sverige ja. Men i andra länder, med helt andra nivåer på löner och inkomstskatt så kan kostnadspostnivåerna vara annorlunda.

Kostnaderna för lokaler, el och livsmedel borde också tillhöra de stora posterna, så även dessa är viktiga att titta på och jämföra med både andra länder och det allmänna kostnadsläget.... om det nu är kostnaderna man vill jämföra och inte enbart personaltäthet.

Men jag hävdar också att man måste förstå varför personaltätheten ser ut som den gör.

Ett exempel på frågan om förståelse för verksamheten och dess olikheter är man i USA ofta kan se en ensam polis patrullera och göra ingripanden, medan man i Sverige alltid är minst två. Skälet till det handlar om polisens säkerhet, vilket jag anser är ett rimligt skäl till höge personaltäthet.
    Säkerhetsfrågan har jag varit inne på kan lösas med teknik mm.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 16:56:30 följande:
    Har du några siffror?
    Saknar du helt baskunskap i ämnet? Hänvisar till exempelvis kriminalvårdens årsrapport
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 17:00:45 följande:
    Om det är kostnadsnedskärningar som är problemet som ska lösas, ja.

Men trådens fråga handlade inte om kostnaden utan om befintlig och framtida personalbrist och hur man rekryterar och behåller en tillräcklig personalstyrka.
    Kostnaden är en del i ekvationen. Minskad personalstyrka=lägre rekryteringsbehov. Ihop med säkerhetsfrågan och teknik menar jag att vi kan vi klara utmaningen med personalfrågan i utbyggnaden av kriminalvården.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 17:09:32 följande:
    Omfattar den jämförande siffror från andra länder?
    Du gör det onödigt komplicerat. Baskunskap är att personalkostnaden är en stor del av budgeten, i alla jämförbara länder
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 17:24:34 följande:
    Den personalhanterade delen av verksamheten handlar mycket om intag och att låsa in/ut och förflytta interner, hur vill du lösa det med "teknik"?
    Jag är ingen expert på teknik. Men kan tänka mig att ai kan avgöra när ett lås ska öppnas exempelvis. Kameror och fotboja kan hondra en person från att avvika
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 17:24:34 följande:
    Den personalhanterade delen av verksamheten handlar mycket om intag och att låsa in/ut och förflytta interner, hur vill du lösa det med "teknik"?
    Vi kan också se över hur mycket det är rimligt att glra flr en intern i form av olika förflyttningar. 

Personalen kan vara bättre rustad med vapen.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 18:47:12 följande:
    Anonym (Em) skrev 2024-10-29 18:13:33 följande:
    Vi kan också se över hur mycket det är rimligt att glra flr en intern i form av olika förflyttningar. 

Interner ska alltså själva gå dit de ska mellan/till avdelningar, celler, badrum, rastgårdar, anstalter, anstaltsverksamheter, rättssalar mm?

Vem ser till att interner inte är våldsamma mot varandra eller överlämnar gods de inte ska ha?

Ska "teknik" också ersätta visitationer?

Detta menar du kan avgöras av folk utan erfarenhet och insikt i verksamhetens behov och säkerhetsutmaningar?
    Det är givetvis svårt att diskutera detaljer, en övergripande ny inställning är bättre. Det är du som efterfrågar exempel på detaljnivå. Tror att många med insyn kan vara lite fast i hur det ser ut idag och därför har svårt att tänka i nya banor. 
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-29 18:47:12 följande:
    Anonym (Em) skrev 2024-10-29 18:13:33 följande:

Interner ska alltså själva gå dit de ska mellan/till avdelningar, celler, badrum, rastgårdar, anstalter, anstaltsverksamheter, rättssalar mm?

Vem ser till att interner inte är våldsamma mot varandra eller överlämnar gods de inte ska ha?

Ska "teknik" också ersätta visitationer?

Detta menar du kan avgöras av folk utan erfarenhet och insikt i verksamhetens behov och säkerhetsutmaningar?
    Tänker du efter lite så är det inte jättesvårt att lösa situationerna du beskriver. Internerna får kanske vistas lite mindre tillsammans om de är våldsamma?
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-30 02:58:30 följande:
    Saknas personal så ska inte internerna vistas tillsammans alls.
    Vad jag skrev är att man kan fundera över hur mycket de ska vistas tillsammans för att kunna dra ner på personal.
  • Anonym (Em)
    Tom Araya skrev 2024-10-30 16:04:20 följande:
    Att vissa fångar ska vists mindre bland andra verkar inte särskilt genomtänkt. Isolering finns redan för de svåraste fallen, men är bara en tillfällig lösning. Annars fungerar alla anstalter så att internerna vistas och gör mycket tillsammans.

Alternativet skulle vara att alla är enskilt inlåsta hela tiden och utför alla dygnets behov i cellen. Men sådant som träning, motion, att vistas utomhus, studier, arbete e.t.c är bra för hälsan och bra för återfallsförebyggande. Så länge som de inte sitter tills de avlider så måste man tänka på vad det är man släpper ut från anstalterna.

Användande av handfängsel förekommer också, men är inte personalresurssparande.
    Du kan inte se gråskalorna? Det är dagens läge eller att vara inlåst hela tiden som är alternativen? 
Svar på tråden Men personalen då?