• Anonym (Ensam)

Ensam hela dagarna

Hej på er!
    Kort förklarat lider jag av en svår social ångest som gör att jag inte kan ta mig någonstans, har begränsad kontakt med andra människor och noll vänner kvar. Jag har min sambo, men han jobbar kvällar. Och ja jag har sökt ofantligt mycket psykisk hjälp men blir konstant nekad av psyk då de inte har plats för mig.

Jag går runt ensam hemma 99% av dygnet (om jag inte går till tvättstugan 1 gång i veckan). Mer än så lämnar jag inte mitt hem.
    Pluggar hemifrån på universitet fulltid, städar, tvättar, tar hand om vår katt. Men än så är det inte. Jag blir GALEN av att bara gå runt hemma.

Har inte jobbat sen 2020 då jag började studera igen, vilket var det värsta beslutet jag kunnat ta. Nu är jag fast i min ångest istället..
    Jag hade gärna tagit ett jobb vid sidan av men det finns inte så mycket alternativ i min stad, samt att jag behöver kunna hantera min sociala fobi då.

Har ni några tips på vad jag kan hitta på om dagarna? Jag ser verkligen ingen framtid som det är nu. Kommer liksom aldrig någonstans för jag bara går runt och väntar på att få hjälp för min ångest.

Jag går på antidepressiva redan, har haft 5 omgångar KBT och en massa snack om annat. Men det leder som sagt aldrig någonstans. Jag behöver TVINGAS ut för att något ska hända.
    Förra året gav jag upp, ett självmordsförsök senare och jag har fortfarande inte fått någon hjälp. Jag blir galen av detta.

• Svar på tråden Ensam hela dagarna
  • Anonym (Frida)

Här kommer lite idéer - hoppas att några av dem kan passa!
    Anmäl dig till något träningspass som har en bestämd tid, typ vattengympa, yoga, friskis&svettis, etc.
    Bestäm dig för att ta ett visst antal steg/dag, så du kommer ut på promenader. Bestäm att det ska vara klart innan du får tex. äta lunch/duscha/sätta på TVn.
    Bestäm att du ska komma utanför dörren senast ett visst klockslag varje dag. (Även om det bara är till affären/tvättstugan/ett varv runt kvarteret)
    Erbjud dig att gå ut med någons hund varje dag.
    Gå till biblioteket och läs dagstidningen där.
    Anmäl dig till någon kurs/studiecirkel, tex keramik, silversmide eller något språk.

• Anonym (Anonym)

Hej,
    Vill bara säga att du inte är ensam. Har en bror som har svår social fobi och ångest som är hemma hela dagarna. Han får panikattacker varje dag pga av det. Han började sedan med läkemedlet lergigan och berättade att det har hjälpt han jättemycket och skulle inte klara sig utan det. Kanske kan vara något att höra med läkare om?

Har själv haft en mild social fobi och ångest när jag var yngre. För mig försvann det när jag hittade något jag tyckte om och för mig var det träningen.
    Det kan vara ett steg att börja med, att fundera över vad du har för intressen och göra en plan därifrån i små steg :)

Ett tips är att läsa andras trådar som också har social fobi. Finns många som delar med sig av vad som hjälpte dom, men mest för att du inte ska känna dig ensam.
    Styrkekramar till dig

• Anonym (Svårt)

Det låter svårt. Men som du själv skriver så behöver du tvinga dig ut. Börja med något enkelt, och öka svårighetsgraden vecka för vecka (eller dag för dag). Du kan också skriva upp innan du gör något som du tycker är jobbigt och gradera hur mycket ångest du har innan du utför det och sen när du är färdig gör en ny utvärdering om det var så jobbigt som du trodde innan. Sätt upp små delmål. Det kan ju kännas jobbigt bara det, men om man tar små steg och ökar på efterhand så kanske det inte blir så övermäktigt som man trodde. 

• Anonym (Jojo)

Gå bara ut och gå en promenad. Tycker du att det är jobbigt att synas så kan du gå ut när det är mörkt. Bara 5 min räcker om du tycker det är väldigt jobbigt.
    Sen kan du utöka det genom att ta en sväng in på macken/kiosken och köpa en snickers. Senare kanske du klarar att gå in i en matbutik och göra flera köp. Oavsett vilken nivå du är på, så är knepet att bara göra det som du känner att du faktiskt kan klara av. 

Jag antar att du tycker det är jobbigt att prata i telefon också? Ett enkelt sätt att öva på det är att bara ringa till random matbutiker och fråga om dom har en specifik produkt hemma. Såna samtal är väldigt förutsättningslösa och oskyldiga och du kan ringa hur många såna samtal som helst för att öva bort ångesten.

• Anonym (Jojo)

Men det finns egentligen inget att vara rädd för. Din hjärna har bara hakat upp sig på fel saker..

Kanske har du även brist på D-Vitamin? Kanske tränar eller motionerar du inget? Kanske äter du väldigt lite grönsaker? Kanske sover du dåligt? 

Att enbart röra på sig regelbundet, sova ordentligt, få i sig 10.000 IE av D-vitamin per dag samt äta mycket grönsaker dagligen, är tusen ggr bättre än all antidepressiva och ångestdämpande medicin.

Hjärnan är det första organet som drabbas när vi har en dålig livsstil. Oftast är just ångest och depression tecken på det. 

• Anonym (Jojo)
    Anonym (Frida) skrev 2024-10-30 20:42:03 följande:

Här kommer lite idéer - hoppas att några av dem kan passa!
    Anmäl dig till något träningspass som har en bestämd tid, typ vattengympa, yoga, friskis&svettis, etc.
    Bestäm dig för att ta ett visst antal steg/dag, så du kommer ut på promenader. Bestäm att det ska vara klart innan du får tex. äta lunch/duscha/sätta på TVn.
    Bestäm att du ska komma utanför dörren senast ett visst klockslag varje dag. (Även om det bara är till affären/tvättstugan/ett varv runt kvarteret)
    Erbjud dig att gå ut med någons hund varje dag.
    Gå till biblioteket och läs dagstidningen där.
    Anmäl dig till någon kurs/studiecirkel, tex keramik, silversmide eller något språk.

Det mesta av det där tror jag är alldeles för stora steg för TS att ta i dagsläget.
Svar på tråden Ensam hela dagarna