Inlägg från: Anonym (Jojo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jojo)

Ensam hela dagarna

Gå bara ut och gå en promenad. Tycker du att det är jobbigt att synas så kan du gå ut när det är mörkt. Bara 5 min räcker om du tycker det är väldigt jobbigt.
    Sen kan du utöka det genom att ta en sväng in på macken/kiosken och köpa en snickers. Senare kanske du klarar att gå in i en matbutik och göra flera köp. Oavsett vilken nivå du är på, så är knepet att bara göra det som du känner att du faktiskt kan klara av. 

Jag antar att du tycker det är jobbigt att prata i telefon också? Ett enkelt sätt att öva på det är att bara ringa till random matbutiker och fråga om dom har en specifik produkt hemma. Såna samtal är väldigt förutsättningslösa och oskyldiga och du kan ringa hur många såna samtal som helst för att öva bort ångesten.

• Anonym (Jojo)

Men det finns egentligen inget att vara rädd för. Din hjärna har bara hakat upp sig på fel saker..

Kanske har du även brist på D-Vitamin? Kanske tränar eller motionerar du inget? Kanske äter du väldigt lite grönsaker? Kanske sover du dåligt? 

Att enbart röra på sig regelbundet, sova ordentligt, få i sig 10.000 IE av D-vitamin per dag samt äta mycket grönsaker dagligen, är tusen ggr bättre än all antidepressiva och ångestdämpande medicin.

Hjärnan är det första organet som drabbas när vi har en dålig livsstil. Oftast är just ångest och depression tecken på det. 

• Anonym (Jojo)
    Anonym (Frida) skrev 2024-10-30 20:42:03 följande:

Här kommer lite idéer - hoppas att några av dem kan passa!
    Anmäl dig till något träningspass som har en bestämd tid, typ vattengympa, yoga, friskis&svettis, etc.
    Bestäm dig för att ta ett visst antal steg/dag, så du kommer ut på promenader. Bestäm att det ska vara klart innan du får tex. äta lunch/duscha/sätta på TVn.
    Bestäm att du ska komma utanför dörren senast ett visst klockslag varje dag. (Även om det bara är till affären/tvättstugan/ett varv runt kvarteret)
    Erbjud dig att gå ut med någons hund varje dag.
    Gå till biblioteket och läs dagstidningen där.
    Anmäl dig till någon kurs/studiecirkel, tex keramik, silversmide eller något språk.

Det mesta av det där tror jag är alldeles för stora steg för TS att ta i dagsläget.
Svar på tråden Ensam hela dagarna