Agda90 skrev 2024-10-29 10:36:31 följande:
Det handlar inte om vilken "aparat" man använder!
Det handlar om att olika kommuner arbetar på olika sätt. Vissa har e-tjänster där man laddar upp handlingar direkt i e-tjänsten och andra har fortfarande kravet att man lämnar in alla underlag fysiskt. Om du inte kan förstå en sådan enkel förklaring då kan du omöjligt hantera en dator, skrivare och scanner och än mindre vara Godman åt någon!
Tack snälla Agda90, du förklarade så bra, kort och koncist, vad som gäller, du var till och med lite "vassare" än jag! Jag brukar läsa dina inlägg och är ofta, mestadels, enig med dig även i andra frågor. Nu hade jag ju tänkt lämna tråden, särskilt efter att ha blivit förklarad teknikfientlig, men när jag läste din kommentar kände jag mig manad att skriva några rader. Enkelt uttryckt, det är Överförmyndaren i respektive kommun som bestämmer hur redovisningen ska ske och det är inte förhandlingsbart. Min öf hör hemma i Skövde och där såg jag nu att visst närmande till e-teknik har gjorts; man kan till exempel be att få lyfta pengar på spärrat konto via en e-tjänst. Förr var det högtidlig begäran i pappersformat som gällde. Skövde kommun har också en väldigt bra introduktion och ordnar kurser fortlöpande.