Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Brist på gode män

Varför kan inte du som anhörig bli god man?  Jag är god man för min bror och det har inte varit några problem. Dåligt betalt är det, det kan jag hålla med om, detta är ett arbete av ideell natur. Nu saknas det gode män, därför får jag ideligen förfrågan från överförmyndaren om nya uppdrag. Jag tackar dock nej med tanke på hur pass mycket arbete det innebär. Ett tips: Riktigt bra dator krävs, likaså skrivare. Allt, precis allt, varje transaktion ska dokumenteras. Överförmyndarna har blivit mycket strängare under senare år, av förklarliga skäl, eftersom det förskingras en hel del.

• Goneril
    Anonym (Frågor) skrev 2024-10-26 21:22:47 följande:
    Varför måste man ha en bra dator? Vad använder man den till? Trodde det mest var att betala räkningar och söka bidrag och insatser. Kan man spara digitalt istället? Jag har just ansökt om att få bli godman men har bara en iPad, har ingen skrivare heller biblioteket tar 3 kronor per sida. 
    En dator inklusive en skrivare med kopieringsfunktion behöver du för att en kopia på varje kontoutdrag ska skickas till överförmyndaren när årsredovisningen görs. I mitt fall rör det sig om ett LSS boende där huvudmannen bor,  varje månadsräkning från kommunens sida ska kopieras och bifogas redovisningen. Dina egna kostnader ska räknas samman och kopieras och bifogas. Alla utlägg och kvitton utöver en viss summa ska kopieras och bifogas. Du kan naturligtvis gå till biblioteket och stå där en timme och kopiera, men tänk på att detta ska ske varje år. Har du då flera huvudmän blir det rätt drygt. I det långa loppet tjänar du på att ha egen utrustning. Jag har en jättebra dator kopplad till en kontorsskrivare. Ja, och själva blanketten för redovisningen måste du själv ladda ner, du får den inte skickad till dig.  
  • Goneril
    Anonym (Frågor) skrev 2024-10-26 23:03:56 följande:
    Men man behöver ju varken dator eller skrivare för att scanna och skicka dokument. Varför behöver dokumenten skrivas ut om de ändå ska scannas? Redovisar du fysiska kopior som du skickar på posten med frimärke eller redovisas de digitalt? 
    Kopieringsfunktionen, scannade kopior skickas. Fysiska kopior på hela redovisningen med allt underlag skickas med rek. Detta är vad min öf kräver. Det skulle bli alldeles för krångligt att behöva gå till biblioteket, köp en dator och en skrivare, vet jag! Det är inte dyrt numera.
  • Goneril
    Anonym (Frågor) skrev 2024-10-26 23:20:03 följande:

Scanner finns i telefonen. Förstår fortfarande inte vad man behöver en dator till, dokument kan skickas via mobilen eller surfplattan. 

Du behöver alltså skicka dokumenten två gånger? Både digitalt och i pappersform? 

Kolla med din överförmyndare. I mitt fall fick jag backning första gången jag redovisade, det skulle vara fysiska kopior på allt. I telefonen? Hur ska du då göra en samlad redovisning? Gå in på din överförmyndaren hemsida och kolla den blankett du ska fylla i vud redovisningen. Där finns en stjärna eller markering för varje kopia som ska bifogas redovisningsblanketten. Där ska avstämning in och utposter göras. Jag kan i te förklara det på annat vis  Börja med att kolla på hemsidan.
  • Goneril
    Anonym (Frågor) skrev 2024-10-27 00:32:27 följande:

Varför behöver man scanna om det ska vara fysiska kopior? Jag menade att man kunde scanna med telefonen. Varför skulle man inte kunna göra en samlad redovisning på telefonen eller surfplattan? 

Det verkar helt ärligt som att du inte går så stor koll på dagens teknologi. Men tack för att du försökte i alla fall! 

Inga brister på mitt kunnande, men lycka till med årsredovisningen. Den ska vara underskriven till exempel. Har du varit inne och skrollat igenom överförmyndarens hemsida? Det är inte fråga om den gode mannens datakunskaper utan det som öf kräver.
  • Goneril
    Anonym (Frågor) skrev 2024-10-27 07:41:41 följande:
    Jag har svårt att tro att överförmyndarnämnden kräver att man gör årsredovisningen på en dator och inte en surfplatta eller att de kräver att dokument scannas in med en scanner som är ansluten till en skrivare och inte telefonen. Hur ska de ens kolla upp det? 
    Det är inte det jag säger, de kan naturligtvis inte kolla hur dokumentet har överförts. Det jag hävdar med bestämdhet är att pdf-blanketten, årsredovisningen, som ligger under blanketter på öf:s hemsida, ska skrivas under manuellt. Jag är heller inte säker på att alla de scannade kontoutdragen och verifikationerna kan skickas som lösa bilagor. Vill du ha ett annat förfarande än det som öf begär måste du fråga om det duger med Bank-id i stället för underskrift. Du måste betänka att det rör sig om en statlig myndighet och allt är inte förhandlingsbart, den bestämmer.                                                                                                                               Vidare ät det märkligt att folk med uppdrag inte har proffsig utrustning, det är inte dyrt idag. En laptop eller platta kan vara bra som komplement, men att sitta vid sin ergonomiskt utformade arbetsplats är något annat. Hur skulle jag annars ha kunnat skriva mina kandidatuppsatser? 
  • Goneril
    Lånehajen skrev 2024-10-27 11:38:30 följande:
    Vilken dator som helst idag fungerar. Det gick att använda Word och skriva ut dokument redan på 90-talet, dagens datorer är otroligt mycket mer kraftfulla. Att du ska ha en vass dator för att läsa mejl, surfa, skriva ut dokument osv är det äldsta säljknepet i boken för teknikhandlare. 
    Jodå, det fungerar även med en äldre. Ibland datersr man ju upp den förstås. Det är väl helt enkelt kul att ha en hyfsat modern dator. Min teknikhandlare, tillika min "servicekille" sålde en till mig för ett tag sen, den var inte jättedyr. Den här tekniken blir allt billigare, hela tiden. Min första pc, i början av 90-talet, kostade 40 000. Det var inte jag som betalade utan arbetsgivaren. "Var rädd om den nu " sa chefen. När man var ute på företag och höll föredrag fick man inte plugga in sin egen dator i deras system utan presentationen fick e-postas innan. Det fanns då inte några riktigt bra filter ännu.
  • Goneril
    Anonym (Frågor) skrev 2024-10-27 12:01:28 följande:

Kräver de något särskilt tänker jag att överförmyndarnämnden får betala för det, jag kommer inte använda den utrustningen till något annat än de uppdrag jag får. Själv har jag väldigt svårt att förstå hur en dator är proffsigare än en surfplatta, du kan inte ens förklara varför just specifikt en dator behövs. Jag har väl aldrig pratat om att skicka något som lösa bilagor? 

Jag pluggar på universitetet just nu och har aldrig haft problem med att skriva uppsatser. En surfplatta har också skrivprogram. 

Den redovisning du ska göra ska vara underskriven med bläck. Det står på öf:s hemsida. Alltså måste du skicka den jämte samtliga verifikationer med rek. Du ska själv spara kopior, i 10 år.  När jag övertog mitt uppdrag för 8 år sen efter att min företrädare hastigt avlidit fick jag en kartong med 20 års redovisningar att granska. Skulle en god man avlida är hans arvingar förpliktigade att skicka slutredovisning. Detta står i det avtal som upprättas när uppdraget inleds.                                                                                                                                                                           Jämför inte Överförmyndarenheten, detta statliga verk, med ett modernt datamoget företag i näringslivet. Det är bara att rätta in sig i ledet och infria kraven.
  • Goneril
    Anonym (Frågor) skrev 2024-10-27 22:39:11 följande:

Varför upprepar du samma sak gång på gång? Du har förklarat varför en skrivare behövs men inte varför man måste ha en dator eller skrivare med scanner. Hemma kommer jag spara allt i digitalt format. Jag kan scanna in fysiska dokument med mobilen det behövs ingen särskild utrustning för det. Jag tvivlar starkt på att överförmyndarnämnden kommer hem till än och granskar om man använder dator eller surfplatta. 

Mitt inlägg med nr *25, det har du inte läst alltså. Öf bryr sig inte om hur du framställer dokumentationen, via en stationär värstingdator eller en surfplatta. Det viktiga är att du kan skriva under redovisningen med bläck och foga alla verifikationer till detta dokument. Du ska själv spara en uppsättning av dokumentationen för att kunna svara på frågor från Öf, lättast att scanna in de fysiska verifikationerna och förvara ihop med redovisningen. Har du bra ordning kan du spara ner på plattan.                                                                                                            Häng inte upp dig på "en bra dator"; utan den hade jag inte velat skriva mina kandidatuppsatser och heller de skriftliga redogörelse som ingår i Öf:s krav och som ingår i redovisningen. Du ska också tillvarata din huvudmans intressen och vid behov söka bidrag från stiftelser och ur fonder, hur mycket lättare är inte det med en stationär dator?                                                                                                                                                         Bra att du nu vet i alla fall att redovisningen ska vara underskriven med bläck. Oftast är det enkel bokföring det handlar om; samtliga inkomster och kostnader, en resultaträkning och balansräkning som utgör årsredovisningen. Själva ifyllandet kan göras via dator eller platta, huvudsaken att en skrivare är kopplad.                                                                                                               Mitt allmänna intryck är att du inte riktigt vet vad detta uppdrag innebär, du borde ha bekantat dig med Öf:s krav. Du verkar inte ha scrollat deras hemsida för i så fall hade du vetat hur årsredovisningen ska framställas. Öf blir inte imponerade av gode mäns datakunnande, huvudsaken att huvudmännens intressen tillvaratas. Glöm inte att arbetet är av ideell natur. Jag lämnar nu tråden för att inte återvända, "I rest my case".                                                                                                                           
  • Goneril
    Agda90 skrev 2024-10-29 10:36:31 följande:
    Det handlar inte om vilken "aparat" man använder!
    Det handlar om att olika kommuner arbetar på olika sätt. Vissa har e-tjänster där man laddar upp handlingar direkt i e-tjänsten och andra har fortfarande kravet att man lämnar in alla underlag fysiskt. Om du inte kan förstå en sådan enkel förklaring då kan du omöjligt hantera en dator, skrivare och scanner och än mindre vara Godman åt någon! 
    Tack snälla Agda90, du förklarade så bra, kort och koncist, vad som gäller, du var till och med lite "vassare" än jag!  Jag  brukar läsa dina inlägg och är ofta, mestadels, enig med dig även i andra frågor. Nu hade jag ju tänkt lämna tråden, särskilt efter att ha blivit förklarad teknikfientlig, men när jag läste din kommentar kände jag mig manad att skriva några rader.                                                                                                                                                                                               Enkelt uttryckt, det är Överförmyndaren i respektive kommun som bestämmer hur redovisningen ska ske och det är inte förhandlingsbart. Min öf hör hemma i Skövde och där såg jag nu att visst närmande till e-teknik har gjorts; man kan till exempel be att få lyfta pengar på spärrat konto via en e-tjänst. Förr var det högtidlig begäran i pappersformat som gällde. Skövde kommun har också en väldigt bra introduktion och ordnar kurser fortlöpande.
  • Goneril
    Anonym (Frågor) skrev 2024-10-29 17:08:40 följande:
    Jag har inte kallat dig teknikfientlig men du kanske syftar på någon annan? Att inte förstå eller kunna teknik är inte samma sak som att vara fientligt inställd till den. 
    Förstå eller kunna? Vem syftar du på? Inte mig hoppas jag som följt mitt Universitets datakrav i nutid. Ett råd är att du taggar ner, jag har kunnande nog för att tidigare ha varit testpilot hos mitt företag när ett nytt system introducerades. Du har vid det här laget fått tillräckligt information beträffande din närmaste åtgärd för att bli god man, hoppas du tar informationen till dig.
Svar på tråden Brist på gode män