• Anonym (Anhörig)

Brist på gode män

Min mamma är i stort behov av en god man då det inte fungerar alls att sköta ekonomi med mera. Det mesta är på autogiro som hyra, mobil och el, men det ligger antagligen mycket sedan gammalt och det finns skulder hos Kronofogden. Är det någon som har tips på vad man kan göra? Av flera skäl är det inte lämpligt att jag eller annan anhörig går in som god man. Vi hjälper till på olika sätt men det är väldigt svårt och det krävs enormt mycket tid och engagemang för att fixa minsta lilla. Är det helt omöjligt att få en god man? Vi är inne på tredje ansökan nu. Hon är beviljad tidigare men det gick inte att hitta någon som tar sig an uppdraget. Är det någon annan som har varit i liknande situation? 

• Svar på tråden Brist på gode män
  • Dexter dot com

Har en vän som varit god man i över 30 år men nu avsäger sig det då kräver så mycket men är riktigt uselt betalt och kan tänka mig att det är en orsak till att det är brist.  Ni har ingen annan i släkten eller vänskapskretsen som mot betalning kan sköta er mors ekonomi.

• Egon den stora

Man kan väl nästan säga att det är mer eller mindre ideellt även om man får betalt.  Dom flesta känner nog helt enkelt att det inte är värt det utöver det vanliga jobbet man har, men dom fyller ju en viktig funktion trots allt. 

• Goneril

Varför kan inte du som anhörig bli god man?  Jag är god man för min bror och det har inte varit några problem. Dåligt betalt är det, det kan jag hålla med om, detta är ett arbete av ideell natur. Nu saknas det gode män, därför får jag ideligen förfrågan från överförmyndaren om nya uppdrag. Jag tackar dock nej med tanke på hur pass mycket arbete det innebär. Ett tips: Riktigt bra dator krävs, likaså skrivare. Allt, precis allt, varje transaktion ska dokumenteras. Överförmyndarna har blivit mycket strängare under senare år, av förklarliga skäl, eftersom det förskingras en hel del.

• Anonym (4)
    Goneril skrev 2024-10-26 17:10:16 följande:

Varför kan inte du som anhörig bli god man?  Jag är god man för min bror och det har inte varit några problem. Dåligt betalt är det, det kan jag hålla med om, detta är ett arbete av ideell natur. Nu saknas det gode män, därför får jag ideligen förfrågan från överförmyndaren om nya uppdrag. Jag tackar dock nej med tanke på hur pass mycket arbete det innebär. Ett tips: Riktigt bra dator krävs, likaså skrivare. Allt, precis allt, varje transaktion ska dokumenteras. Överförmyndarna har blivit mycket strängare under senare år, av förklarliga skäl, eftersom det förskingras en hel del.

Gud vad tragiskt att det förskingras😢
    God man ska ju vara behjälpliga, inte förstöra för personer med funktionsnedsättningar och dylikt.
    Speciellt gode män som i uppdraget att sörja för person. Men det såg man ju i uppdrag granskning gällande therse, att många ställföreträdare bryr sig bars om sig själva, och inte deras huvudmän. 
  • Anonym (Frågor)
    Goneril skrev 2024-10-26 17:10:16 följande:

Varför måste man ha en bra dator? Vad använder man den till? Trodde det mest var att betala räkningar och söka bidrag och insatser. Kan man spara digitalt istället? Jag har just ansökt om att få bli godman men har bara en iPad, har ingen skrivare heller biblioteket tar 3 kronor per sida. 
  • Anonym (Halvsvensk man)

Kontakta kommunen, det var så jag fick min.

• Anonym
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-26 21:38:03 följande:

Kontakta kommunen, det var så jag fick min.

Jobbigt att läsa inlägg.
  • Anonym (Halvsvensk man)
    Anonym (4) skrev 2024-10-26 17:18:41 följande:
    Gud vad tragiskt att det förskingras😢
    God man ska ju vara behjälpliga, inte förstöra för personer med funktionsnedsättningar och dylikt.
    Speciellt gode män som i uppdraget att sörja för person. Men det såg man ju i uppdrag granskning gällande therse, att många ställföreträdare bryr sig bars om sig själva, och inte deras huvudmän. 
    Min har varit pålitlig hittills även om det säkert finns de som är opålitliga.
  • Anonym (…)

Det är stora krav på den gode mannen samtidigt som ersättningen enbart är symbolisk. 

Därför är det brist. 

Svar på tråden Brist på gode män