Inlägg från: Anonym (Anhörig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anhörig)

Brist på gode män

Min mamma är i stort behov av en god man då det inte fungerar alls att sköta ekonomi med mera. Det mesta är på autogiro som hyra, mobil och el, men det ligger antagligen mycket sedan gammalt och det finns skulder hos Kronofogden. Är det någon som har tips på vad man kan göra? Av flera skäl är det inte lämpligt att jag eller annan anhörig går in som god man. Vi hjälper till på olika sätt men det är väldigt svårt och det krävs enormt mycket tid och engagemang för att fixa minsta lilla. Är det helt omöjligt att få en god man? Vi är inne på tredje ansökan nu. Hon är beviljad tidigare men det gick inte att hitta någon som tar sig an uppdraget. Är det någon annan som har varit i liknande situation? 

• Svar på tråden Brist på gode män
  • Anonym (Anhörig)
    Dexter dot com skrev 2024-10-26 09:33:46 följande:

Har en vän som varit god man i över 30 år men nu avsäger sig det då kräver så mycket men är riktigt uselt betalt och kan tänka mig att det är en orsak till att det är brist.  Ni har ingen annan i släkten eller vänskapskretsen som mot betalning kan sköta er mors ekonomi.

Tyvärr finns det ingen som vi känner som kan ta sig an detta. Jag tänker att det måste vara fler som får problem av detta. Det kan ju krävas ganska mycket tid och engagemang så det vore helt rimligt om staten/kommunen gick in med en lite större summa pengar som ersättning. 
  • Anonym (Anhörig)
    Egon den stora skrev 2024-10-26 11:47:22 följande:

Man kan väl nästan säga att det är mer eller mindre ideellt även om man får betalt.  Dom flesta känner nog helt enkelt att det inte är värt det utöver det vanliga jobbet man har, men dom fyller ju en viktig funktion trots allt. 

Ja det är ju en väldigt viktig funktion, så jag tänker att samhället behöver gå in och stötta upp. Man råkar ju väldigt illa ut om man inte kan ta hand om sin ekonomi och inte får någon hjälp.
  • Anonym (Anhörig)
    Goneril skrev 2024-10-26 17:10:16 följande:

Varför kan inte du som anhörig bli god man?  Jag är god man för min bror och det har inte varit några problem. Dåligt betalt är det, det kan jag hålla med om, detta är ett arbete av ideell natur. Nu saknas det gode män, därför får jag ideligen förfrågan från överförmyndaren om nya uppdrag. Jag tackar dock nej med tanke på hur pass mycket arbete det innebär. Ett tips: Riktigt bra dator krävs, likaså skrivare. Allt, precis allt, varje transaktion ska dokumenteras. Överförmyndarna har blivit mycket strängare under senare år, av förklarliga skäl, eftersom det förskingras en hel del.

Det skulle inte funka varken tidsmässigt eller relationsmässigt om jag skulle gå in som god man. Jag hinner knappt med mitt eget liv och min relation till min mamma är bitvis komplicerad. Det är inte alltid så lätt att hjälpa min mamma och särskilt inte för mig när det är mycket känslor och en lång historia i bagaget. Jag hjälper henne med mycket annat men det är svårt redan det så det vore bra om någon utifrån kunde hjälpa henne med de ekonomiska bitarna.
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (Halvsvensk man) skrev 2024-10-27 18:53:55 följande:
    Har du kontaktat Kommunen där din mamma bor?
    Ja självklart. Hon har blivit beviljad god man men det finns ingen god man som kan ta sig an uppdraget.
Svar på tråden Brist på gode män