Hemmaförälder å börja fklass
Anonym (Undrar) skrev 2024-11-01 14:46:05 följande:
Vi har en son som snart blir 3. Vi skolade in honom nu i höstas och väntar utökning i januari. Han kommer vara hemma i 3 månader när bebis kommer men funderar på att låta honom vara hemma under resten av ledigheten med bebis. Ni som har varit hemma, hur har det gått med syskon?
För att svara på trådstarten, så har jag flera barn. Det blev inte ett fotbollslag, men ett dansband iallafall. Ett av barnen har faktiskt inte gått på förskola alls innan förskoleklassen, eftersom det fanns 2 yngre syskon och vi hade planerat föräldraledigheten väl. När sonen var 5 år ringde faktiskt rektorn och undrade om vi inte visste att han kunde få gå 15 timmar i veckan på förskolan? Jag kan ju fråga honom om han vill det, svarade jag. Det ville han inte. Vi bor på landet och har djur, så han hade att göra ändå. När han väl började förskoleklassen gick det bra, han fungerade i gruppen och kom in i skol-lunken.
Syskonen har gått på förskola, men börjat vid 2-4 års ålder. Vissa barn är riktiga "förskolebarn", som trivs med hela upplägget. Och för ett äldre barn är ofta förskola något positivt. (Inte lika mycket för små ettåringar, enligt vad jag sett av andras barn.)