Jag var hemma med min mamma som liten hela tiden, bortsett från 3 timmar lekis sista året.
Hon var dock dagmamma, liksom många av våra vänner, så jag hade hela tiden socialt umgänge. Det var dessutom på 90-talet, då det var vanligare.
Har gått bra för mig, har alltid varit lite tillbakadragen dock, svårt och mingla osv men det behöver ju inte ha med saken att göra. Och introvert.
Ett par medskick med barn i liknande ålder som ditt (som inte varit hemma):
De barn jag vet som har haft det jobbigt i början av förskoleklass är undantagslöst de som inte haft så många kompisar med sig från samma förskola. Ska han inte gå på fritids kommer han också ha svårare att komma in i gemenskapen på skolan.
Det finns inga som helst kunskapskrav innan skolstart. Givetvis ska du möta upp hans lust att lära, men ju mer han kan desto tråkigare riskerar skolan tyvärr att bli (stor brist!).
De förväntas dock kunna följa rutiner, ha vana av samling, vara utan föräldrar osv.
Det finns ingen inskolning till förskoleklass. Här får man i regel inte vara med första skoldagen. Besök och introduktion terminen innan sker via förskolorna.
Har han inte större socialt behov än han får idag?
Men varför inte låta honom börja några timmar sista året på fsk?