ClumsySmurf skrev 2024-11-28 18:28:55 följande:
"En tro är en hel livshållning med övertygelser..."
ja men i ett sekulärt samhälle där det finns få bokstavstroende är religiösa väldigt bra på att cherrypicka i heliga texterna så de kan föra ett morsliskt resonemang utan att använda bibeln, med vissa undantag som t.e.x när det gäller abort. det står ju inte i bibeln vilka värderingar som är förlegade så man använder ofta sekulära värderingar som stöd.
Det är bra att man förklarar vad ens värderingar bygger på, något bättre än att 'lämna bibeln hemma' och försöka ge ett sken att det bygger på vetenskap och logik men det är väldigt svårt att övertyga en ateist med 'min tro', som man har cherrypickat.
Det är intressant, för denna godtyckligheten ser vi ofta med de som har denna hobby, och till och med högre upp i hierarkin inom hobbyn också.
Och där man för ofta får känslan av att man använder bibeln som ett verktyg att hantera andra människor godtyckligt och även på ett dåligt sätt.
Marmite Devil skrev 2024-11-28 21:38:22 följande:
Att HA en etisk övertygelse, nej. Att sträva efter att förändra andra människors värderingar utifrån den egna övertygelsen = Högmod
Varför skulle din åsikt vara den rätta?
Ledtråd: det är den inte.
Det är kvinnans kropp vi talar om. Varför du vill göra det här till en mansfråga kan jag bara gissa handlar om unkna könsvärderingar.
Men men, det är ju en övertygelse
Personligen har jag inget problem med att en person är abortmotståndare och tycker att andra borde vara det också.
För mig börjar problemen när man ska fysiskt tvinga(inte en aktuell diskussion i denna tråd) eller skuldsätta, skrämma och berätta de är typ degenererade för de tar ett annat beslut.
Då anser den personen har gått för långt, och speciellt när det bara fortsätter och fortsätter och sen eskalerar det till slänga på blodutgjutelse med och gud mer vad.
Det är en intressant fråga varför vissa människor har behovet att styra och äga andra människors beteende eller vad de gör och att de har inga direkt gränser på hur de ska göra det heller, utan allt är tillåtet och när det syftar att kontrollera andra som inte gör som just du vill.
Anonym (Mia) skrev 2024-11-28 22:07:58 följande:
nja det är först när befrukting sker ,det är då det händer.
Det finns de som inte håller med dig heller, och anser att sädesavgång utan syfte att befrukta kvinnan är fel och var ägg som trillar ut obefruktat är en synd.
Som tur är, så är dessa dårar mer sällsynta, men vi har ju tex viss kyrka som förbjudit kondom och andra preventivmedel om jag inte minns fel, katolska i vissa länder?
Och vi alla har varit embryo och foster, vad är det ens ett argument för?
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-29 11:28:01 följande:
Jag har AVSLUTAT debatten med JUST DIG. JAG fortsätter diskussionen med andra i tråden dock
Som sagt vad, du behöver inte skapa någon tråd, för kött är ändå en överlägsen näringskälla som ingen annan kommer nära ens.
Så det berättar för mig den tråden är menlös och pga fakta, så antar du inte vill beröra det alls då
Och vad är det då för mening?
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-29 11:46:16 följande:
Inte det minsta i mitt fall. (Jag ogillar förresten engelska uttryck i svensk debatt så jag säger körsbärsplockka i stället för cherrypicka.) Och jag plockar inga som helst körsbär. På den verkliga allmänna värnpliktens tid var det standard att kristna unga män valde vapenfri tjänst (och en del som inte fick det godkänt blev så kallade vapenvägrare- och satt till och med i fängelse för sin pacifistiska övertygelse). Kristen pacifism är väl förankrad både i bibeln och i den kristna traditionen. (Själv fick jag godkänd vapenfri placering ett antal årtionden tillbaka.)
I urkyrkan(1:A århundradet) var det ju brukligt bland kristna att inte tjäna som soldater. DÄREMOT är det så att även en troende inser att inte allt i livet står direkt i bibeln. Abortdebatten fanns inte ens då någon av bibelns 66 böcker kom till, MEN den handlar ju också - exakt som vapenfrågan -om liv och död; om blodsutgjutelse eller inte. Då är det inget fel att se parallellen och utsträcka icke-vålds-övertygelsen även till aborter. Som sagt fanns ingen abortdebatt i 1:a århundradet. Det är inget fel att dra vissa slutsatser utan att alltid använda bibeln. Det strider absolut inte mot kristen tro. Även min tro bygger inte enbart på bibeln- utan även på andra saker, bla egna erfarenheter, vad jag själv har varit med om och sett med egna ögon.
Mina värderingar bygger på en kombination av olika saker, men en av hörnstenarna vad gäller värderingen i denna fråga är just icke-vålds-principen. Jag vet inte vad du menar med "lämna bibeln hemma"? Jag har varken sagt något om att ta med den eller att lämna den hemma.
Exakt vad menar du med att "ge sken av att bygga på vetenskap och logik? Exakt vad skulle jag ha skrivit om det? Inget av de orden har jag använt vad jag kan minnas.
Jag har inte heller sagt att jag övertygar någon med att "säga att på följande sätt tror jag". DÄREMOT kan jag ju ändå nämna det -eftersom det spelar roll för hur jag funderar i frågan. Sedan väntar jag mig INTE ALLS att övertyga just dig om något, utan möjligen ge en och annan ny tanke åt andra som kanske läser men inte skriver inlägg i tråden.
Dina värderingar bygger på att du anser att det är den enda rätta, och det är också där många fel av dig kommer i den inbillan att det inte finns något annat än dina värderingar.
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-29 11:57:23 följande:
ÄR DET I SÅ FALL HÖGMOD OM JAG I EN DEBATT SÄGER : "BÄR INTE VAPEN/ VÄLJ VAPENFRITT/ HA INGEN DEL I BLODSUTGJUTELSE."
JA ELLER NEJ! Du har inte svarat tydligt på den frågan.
Och är inte precis all debatt ett försök att påverka någons åsikter/tankar?
Gör inte du själv det.? Du försöker ju själv påverka andra.
Du anser naturligtvis inte att jag har rätt utan att du har rätt- men då kan jag ju säga samma sak- Varför skulle din åsikt vara den rätta? Men jag tror i alla fall att det finns högre värden än det som bara grundas i människors åsikter, och menar att det finns yttre omständigheter som talar för att de existerar.
Jag har inte sagt att det är varken mans- eller kvinnofråga. DÄREMOT har jag sagt att män har precis lika stort ansvar.
Faktum är fortfarande att det finns många exempel på när mannen är den som först initierat aborten.
Att prata om vapen kommer aldrig hjälpa dig i trådens ämne, ALDRIG.
Och varför skulle man svara på en menlös fråga för?
För den ändrar precis ingenting om abortfrågan, I N G E N T I N G !!!
Dock är det fascinerande att du inbillar dig det.