Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

EpicF skrev 2024-11-03 11:53:48 följande:
    Fast du har faktiskt inte något att göra med hennes eller andra kvinnors abort.... 

Förövrigt är det inte ett barns kropp som dödas heller, utan det är ett foster, en cellklump som ännu inte är utvecklad som man tar bort. Kan liknas med att man opererar bort cellklumpar som är förstudiet till cancer. 

Är det du säger i första meningen att jag inte har någon rätt att skriva ett inlägg i en tråd på ett socialt medium ? Om inte-Exakt vad menar du rent konkret med första meningen?

Ett foster är ingen cellklump. Ett embryo utvecklas under 8 veckor och ett foster under vecka 9-40.. Det är  mycket stor skillnad på olika faser.

jag står fast vid den övertygelsen att ett foster har ett värde, och jag skulle aldrig, som vissa män gör, föreslå abort om jag var halva orsaken till en graviditet. (Kvinnan är andra halva orsaken.) Jag skulle snarare ta mitt ansvar som far.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-03 11:50:56 följande:
    Så var kommer de 20% sista generna från? Gud? Universum? Ett äpple? Banan? Apan?
    Just i detta fallet håller jag med dig. Jag påpekade också det. Varifrån kommer resterande 20?
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-03 15:13:51 följande:
    Så du tycker att det är helt ok att oönskade barn föds, som riskerar att må psykisk dåligt i livet och ha en mamma som inte älskar en?

Så länge det finns liv finns möjligheten att ändra det, En viss situation är inte 100 % given så länge den går att påverka.

DÄREMOT uppmanar jag NATURLIGTVIS INTE till graviditet från första början om det inte är vad man vill. 

Men däremot är ett av mina budskap (helt oberoende av kön, och i mänga fall är det faktiskt mannen som tar första initiativet till en abort) att det är positivt om män och kvinnor avstår från aborter, även om de är lagliga -dvs helt oberoende av lagstiftningen

Jag är för att hålla en högre etiskt standard i förhållande till livets värde än statens lag tvingar oss till. Därför sökte jag också vapenfri placering då jag tar avstånd från all blodsutgjutelse.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-03 15:17:55 följande:
    Poängen var att en spermie kan leda till ett barn. Vilket då blir att lika ställas med abort/"mord" om man masteuberar. 
    Nu har jag förvisso inte i denna tråd uppmanat någon att masturbera, men oavsett det är en viktig skillnad att en spermie liksom ett ägg inte fortsätter dela sig. En haploid cell är  något helt annorlunda än en diploid. Sedan finns det en massa saker som leder fram till en graviditet. Då skulle även att inte ha penetrerande sex alls räknas som mord etc etc etc
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-03 17:42:23 följande:
    Kött är inte något mänskligt liv
    Jag bryr mig om även icke mänskliga liv. Jag är emot all blodsutgjutelse. I den anglosaxiska världen finns "pro life & vegan"-men det har inte riktigt nått hit där djurrättsfolk ofta är vänster (dock ej jag) och relativt "abortpositiva".
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-03 15:21:05 följande:
    Och du är heller inte inblandad i en annan kvinna nas abort. Precis som vi inte är inblande i om du väljer att avstå från kött etc. 
    Jag har rätt att tala för vissa val i en etisk mening. Det är frivilligt läsa min text.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (Hm) skrev 2024-11-03 17:47:27 följande:
    👍
    Det måste vara tillåtet att diskutera etiska frågor i offentlig debatt genom att bland annat svara på inlägg i en tråd om det görs utan personangrepp,
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-03 18:23:02 följande:
    De insåg väl att du inte hade något att tillföra försvaret.... 
    Inte det militära försvaret , men civilförsvaret. Och det är jag glad över-skulle aldrig bära/avfyra ett vapen.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-03 18:27:19 följande:
    Du har alltså problem att läsa och framförallt förstå vad du läser? Jaja, inte lätt då. 

Nej, i min första mening sä skriver och menar jag precis vad som står; nämligen att du faktiskt inte något att göra med hennes eller andra kvinnors abort.... 

Jo, fostret är till en början en cellklump. 

Nej. Jag har god läsförståelse och hade höga betyg i svenska. Jag omformulerar första stycket så här. Svara ja eller nej. Skall det vara tillåtet för mig att skriva att svar på ett annat inlägg i en tråd . med ett svar som inte på något sätt innehåller ett personangrepp,(utan uttryckte  orden med all respekt), men som innehåller en annan åsikt än den jag besvarar? JA eller NEJ?

Vi har olika syn på både foster (vecka 9-40) och embryon(vecka 1-8). Jag tror att  ett värde existerar ifrån den vecka som kallas vecka 1 och jag skriver också detta. Jag skulle inte uppmana min fru att göra abort om hon var gravid och det var i vecka 1. Inte heller då.  Jag skulle vilja ta ansvaret som far då. Jag skulle inte göra som de, i mina ögon allt för många, män som uppmanar till abort och "gnäller" om att "tvingas bli pappa", när de ändå själva har valt det penetrativa sexet som ledde till det.

• Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-03 18:33:15 följande:
    Det kan diskuteras. Alla köttprodukter härstammar från djur. Och djuren har ett eget liv. Egna känslor. Kan uttrycka sig på ett icke-verbalt språk, och kan också orata med varandra. 

Så jo, kött kan absolut vara ett mänskligt liv. 
    Där satte jag tummen upp och håller faktiskt i stort sett med dig även om jag snarare tänker "värdefullt liv" än "mänskligt", då det är olika arter.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?