Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-28 12:07:26 följande:
Absolut inte.
För min del handlar att vara öppet abortkritisk om att vara totalpacifist - dvs emot allt dödande, all dödlig blodsutgjutelse. Det är av exakt samma skäl som jag talar för att inte göra aborter som jag talar för att inte göra väpnad värnplikt eller emot dödsstraff.
Sedan är "kontrollera" lika med lagstiftning. Men jag talar i stället för ett totalpacifistiskt sätt att leva helt oberoende av statens lag. Det står var o en 100% fritt att strunta i att göra som tex jag tycker, och du har ju möjlighet att göra alla aborter du önskar helt oberoende av vad jag tycker.
Sedan är det ju faktiskt i många fall MÄN som tar initiativet till aborter. MÄN HAR PRECIS LIKA STORT ANSVAR SOM KVINNOR-EXAKT LIKA STORT.
Dessutom har jag aldrig föreslagit någon lag om sexualitet.
Plus att ALLA ETISKA ÅSIKTER i all frågor, kan du ju med den logiken kalla "skambeläggande" av motsatt åsikt - och det är fel.
ÄR DET I SÅ FALL SKAMBELÄGGANDE OM JAG SÄGER:
"BÄR INTE VAPEN". JA ELLER NEJ?
Nej, att kontrollera behöver inte ske genom lagstiftning.
Det kan vara genom hot eller skambeläggande.
När du talar om abort som om det vore mord, skambelägger du medvetet alla kvinnor som gjort abort eller funderar på abort. Det gör du ju också medvetet. Eftersom du skrivit att du vill förändra människors värderingar.
Genom att få dem att känna skam om de inte har samma moraliska värderingar som du har. För din moral är ju lite bättre, eller hur? Lite finare, lite mer etiskt rätt.
Högmod.