Inlägg från: Anonym (Halvsvensk man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Halvsvensk man)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (qwerty) skrev 2024-10-24 21:25:00 följande:

Som ordspråket lyder, bara för att du är född i ett stall är du inte en häst.

Det är ju uppenbart att du är MAN för du har ingen aning om hur det känns att gå igenom en fullgången graviditet, smarta, risker, ta sig igenom förlossning. Och bara för att DU tycker att kvinnan ska rätta sig just din åsikt kring hennes kropp, eller för att dina (gissningsvis manliga) kompisar håller med, innebär det inte att ni har rätt eller rätten att bestämma över någon annan. STFU.

Om det är så hemskt, varför använder du inte preventivmedel då? 
    EpicF skrev 2024-10-24 21:27:49 följande:
    Och en kvinna har fortfarande rätt att bestämma över sin egen kropp. Oavsett hur hon blev gravid. Oavsett om hon slarvade med prevention. Förövrigt kan man bli gravid trots prevention.... själv har jag både en kondom-unge och spiral-barn. 

Om inte kvinnan vill ha barnet så ska hon få göra abort. Vill manne ha barn, ja då får han hitta ett sätt att blev gravid på. 

Vill ofrivilligt barnlösa barn ha barn så får de göra som alla andra, IVF eller adoption från länder där detta göra. 
    Sin, men inte fostrets. Fostrets är genetiskt bara 50% hennes dessutom, 50% mannens. Men i grunden är det varken mannens eller kvinnans, det är en
    egen individ. 

Därför är kvinnans åsikt irrelevant. Förutsatt att hon med största sannolik inte avlider på grund av graviditeten. 
    Anonym (qwerty) skrev 2024-10-24 21:27:56 följande:
    Jag känner flera kvinnor som utsatts för våldtäkt och de har inte ångrat sina aborter- Och du kan inte tala för kvinnor alls, men de som tvingas till att behålla har inte nödvändigtvis älskat sina barn. Snarare är det jättevanligt att barnet växer upp och känner sig oönskat, vilket i sin tur tär på självkänsla och leder till missbruk och självskadebeteende.
    Nej finns inga studier på det.

Studier gjorda visar att risken att barnet ska skjutas ifrån, bli oönskat, bli utsatt för övergrepp är varken större eller mindre hos de som ville göra abort jämfört med den andra gruppen som avsiktligen blev med barn. 
    Statistik visar ingen skillnad. Till och med barn som blivit till genom våldtäkt har ingen signifikant högre risk än någon annan att bli oönskade. 

Men jag är för att kvinnan inte ska behöva uppfostra det. Inför moderna och vettiga adoptionsprogram i Sverige. 
    Anonym (qwerty) skrev 2024-10-24 21:31:54 följande:
    Frågar du mig personligen, JAG använde preventivmedel. Men de ger bara ett skydd mellan 65-95% så kvinnor kan bli gravida ändå.

När det gäller alla andra kvinnor så kan jag inte svara för dem, lika lite som du ska tala för dem. Men det finns ställen där preventivmedel inte är tillgängliga, inte är tillåtna, kvinnan har blivit utsatt för övergrepp, kvinnan kanske är ett barn självt. Men jag gissar att du tycker det är helt ok att en 11 åring ska genomgå en graviditet för att något peddoäckel gav sig på henne. Yxskaft.
    Ha inte samlag då, det är inte en mänsklig rättighet, 
    Anonym (Incest) skrev 2024-10-24 21:37:11 följande:
    Jag blev gravid med min pappas barn, jag var tretton. Tacksam att aborten beviljades, det här var 1973. Hur ser du på såna fall?
    Kanske att man kan tillåta det där då. Eftersom det finns en överhängande risk att barnet får skador av det. 
    fornminne skrev 2024-10-24 21:38:18 följande:
    Om föräldrarna inte vill ta hand om sin bebis, tar staten hand om barnet. Man avlivar inte födda barn.

Ofödda barn är en annan sak. Vi pratar om foster som inte kan överleva utanför livmodern.

Jag skrev att barn har egna rättigheter först när de inte behöver någon annans kropp för att överleva. Missade du det?
    Jag och många andra delar inte din åsikt. 

Vi menar att fostret redan existerar och är en blivande människa. En människa i ett tidigt stadie som inte kan säga sin mening bara. 
    Överste Senap skrev 2024-10-24 21:39:40 följande:
    TS jag väntar fortfarande på en reaktion från dig. 
    Utefter det du skrev så...

Människan kan göra valet att döda andra, att släppa en atombomd, det betyder inte att det är rätt och ska uppmuntras, 

Vi måste ta hänsyn till varandra, till alla levande varelser. Fostret är en levande varelse som kommer bli ren riktig människa. Så vi måste värna det,. Värna människan. Värna livet. 

Liv är motsatsen till död. Vi ska värna livet och ljuset. Inte skapa mörker och död. Inte vara egoister. 
    Anonym (Piku) skrev 2024-10-24 21:41:33 följande:

Jag har gjort abort och är så oerhört tacksam över att leva i nutid och i Sverige. Viljan att göra abort har nog alltid funnits i människans historia och det har funnits många vidriga tillvägagångssätt som många gånger dödat kvinnan på kuppen. I u-länder förekommer fortfarande den typen av aborter och på vissa ställen i USA blir kvinnor offentligt förnedrade när dom ska göra abort... 

Nä, tack och lov så är såna som ts en minoritet än så länge. Men både islamister och kristna fanatiker blir allt fler så en vacker dag kan synen på abort i Sverige bli en annan. 

Tack gode gud att alla inte är egoister som inte tänker längre än sin egna näsa, bokstavligen. 
    EpicF skrev 2024-10-24 21:43:40 följande:
    Alla adoptioner, oavsett hudfärg, var man kommer från er kan påverka psyket negativt. 

Tänkt dig att du är adopterad i Sverige söker upp din biologiska mamma och frågar varför hon inte ville ha dig. Hennes svar är att du blev till genom en våldtäkt och "tvingades" genomgå graviditet och förlossning.

Du tror det hade haft en negativ inverkan på ditt psyke?
    Svar nej, inte nämnvärt. 
    Elin pelin skrev 2024-10-24 21:42:22 följande:
    Du skriver så självsäker hur många kvinnor inte ångrar sina barn eller att de älskar sina barn över allt annat... Antingen länkar du till studier eller så faller dina argument platt.

Det finns även många kvinnor som inte ångrar sina aborter, ex har Lisa Nilsson gått ut och sagt att hennes abort var helt rätt beslut och inget hon ångrar. Tror du hon är ensam med sin åsikt?!
    Alla gör det inte. Statistik visar att det inte finns någon signifikant skillnad, skillnaderna är minimala. Har gjorts kvantitativa och kvalitativa studier på det, sett ut olika synvinklar. Har tagit del av metaanalyser på ämnet. Finns inga signifikanta skillnader. Rekommenderar dig att söka själv. Finns olika databaser. Exempelvis cinahl eller pubmed. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?