• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 14:09:49 följande:

Nej. Jag har god läsförståelse och hade höga betyg i svenska. Jag omformulerar första stycket så här. Svara ja eller nej. Skall det vara tillåtet för mig att skriva att svar på ett annat inlägg i en tråd . med ett svar som inte på något sätt innehåller ett personangrepp,(utan uttryckte  orden med all respekt), men som innehåller en annan åsikt än den jag besvarar? JA eller NEJ?

Vi har olika syn på både foster (vecka 9-40) och embryon(vecka 1-8). Jag tror att  ett värde existerar ifrån den vecka som kallas vecka 1 och jag skriver också detta. Jag skulle inte uppmana min fru att göra abort om hon var gravid och det var i vecka 1. Inte heller då.  Jag skulle vilja ta ansvaret som far då. Jag skulle inte göra som de, i mina ögon allt för många, män som uppmanar till abort och "gnäller" om att "tvingas bli pappa", när de ändå själva har valt det penetrativa sexet som ledde till det.

Din fru hade inte kunnat göra abort i v 1 även om hon ville eftersom hon inte ens är gravid då. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:43:45 följande:
    Du kan tänka dig att diskutera om ett scenario där män måste sluta onanera. 
    Varför måste män sluta onanera? 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:45:06 följande:
    Precis kvinnor får bestämma om de ska göra en abort tills en vecka.
    De kan få bestämma att de vill inte att ofödda barnet ska dö. 
    Ofödda ja. Det är inget barn ännu. Även om de inte gör abort så kan det bli missfall. 

Och ja, kvinnor har ensamrätt att bestämma om abort eller inte. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:46:43 följande:
    Det skulle inte vara orättvist när man kan inte välja om de ska bli gravida eller inte, om de ska göra en abort eller inte, om de ska få barn eller inte som friska kvinnor kan göra 

Och då borde det inte vara orättvist att det handlar om kvinnors kroppar vid graviditeter och förlossningar 
    Vad är det egentligen du menar? 

Kvinnor och män är olika kön. Kvinnor kan bli gravida eftersom vi har äggledare, kan producera ägg och en livmoder där fostret utvecklas. 

Detta saknar männen. De har enbart testiklar och producerar sperma. 

Vad är det ska vara orättvist? 

Livet är orättvist, på många sätt. Det kommer vi inte ifrån. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:48:29 följande:
    Och då stärker min teori om att du vill endast ha en förevändning för att kunna behålla som det är idag. 
    Om du kan tänka dig att fantisera om ett scenario där män ska kontrolleras så borde du kunna tänka dig att diskutera om ett scenario där spermier inte ska dö och därför måste kvinnor ställa upp för att de ska inte dö genom att bli befruktade 
    Varför ska män kontrolleras?

Varför måste kvinnor ställa upp och bli befruktade?

Från vilken hade du tänkt det skulle ske? Från det att spermierna börjar produceras i manliga kroppar? 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:49:57 följande:
    Du snackar om orättvisa men bara när kvinnor missgynnas. 
    Man skulle då påstå att det handlar om att det är ingen rättighet att få bestämma helt över sin kropp etc. 
    Fel att döa ofödda barn. 
    Man dödar inte ett ofödda barnet. Man aborterar bort, dvs tar bort ett embryo som ännu inte utvecklars till ett barn. 

Jo, de är en rättighet att få bestämma helt över sin enga kropp. Det heter autonomi och är något vi människor har rätt till. 

Var pratar jag om "orättvisa men bara när kvinnor missgynnas"?
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:50:47 följande:
    Det är inte orättvist då om mäns åsikter påverkar hur kvinnor gör med sina graviditeter. 
    Mäns åsikter betyder inte ett skit. Det är alltid kvinnans beslut om abort eller inte. 

Ja, de finns de som manipuleras av sina män till att behålla eller till art göra abort. Personligen tycker jag dessa män borde anmälas, åtalas och bli dömda för psykisk misshandel. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:52:04 följande:
    Och då skulle man kunna påstå att det är redan lika mellan könen. 
    Man måste ta ansvar för sina graviditeter. 

Det handlar inte bara om att kvinnor vill göra en abort. 
     Nej, en man kan själv ta ansvar genom  att använda kondom för att inte göra en kvinna gravid. De är till 99% säkra. 

I abortfrågan så handlar det enbart om vad kvinnan vill. Inte vad andra vill eller tycker.
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:54:10 följande:
    Du sa ju att det skulle vara samma sak som när kvinnor går igenom aborter.
    "lika" dödande av ett mänskligt liv. 
    Nej, jag säger precis motsatsen. Onanera är inte lika med varken mord eller abort. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-05 12:55:44 följande:
    Och även bebisar som har föddits kan dö också. 
    Absolut. Alla kan vi dö. Ingen överlever döden. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?