• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:36:44 följande:
    Det räknas inte heller av de flesta som mord när kvinnors ägg inte blir befruktade. 
    Du verkar inte förstå att liknade gäller för kvinnor. 
    Jag har aldrig påstått att det räknas som mord.

Ett ägg är inget liv och kan inte bli en människa, så varför skulle det räknas som mord att en kvinna får mens och ägget åker ut? 

Du verkar ha en tendens att läsa in saker som inte ens står...
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:42:00 följande:
    Samtycke från vem när kvinnor vill göra en abort? 
    Eftersom det är kvinnans kropp så är det kvinnans samtycke som gäller vid abort. Enbart kvinnans samtycke. Vad männen tycker är irrelevant. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:46:17 följande:
    Om en spermier dör och det finns ingen realistisk sannolikhet att det kommer kunna utvecklas till en människa så är det inte samma sak som när ett foster dör i vecka 15 efter en abort.

Män kan inte ta ansvar för sina spermier som en kvinna kan göra för ett ofött barn både av biologiska orsaker och hur lagstiftningen ser ut. 
    Så du som man är helt oförmögen att använda kondom? 

Då ska du definitivt inte ha sex förän du har sterilisera dig. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:47:28 följande:
    För kvinnor så behövs det inte samtycke från någon ifall de vill gå igenom en graviditet eller om en kvinna vill göra en abort innan vecka 18
    Ända som samtycker är kvinnans själv. 

Även efter v 18 måste kvinnan själv samtycke till abort. Vi har inte tvångsabort i Sverige. Socialstyrelsen beviljar om det finns godtagbara skäl till abort efter v 18. Men det är fortfarande kvinnan som i slutändan bestämmer om denne vill geomföra den abort som har beviljats. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:51:45 följande:
    Då hade lagar och regler sett annorlunda ut 
    Nej. Vi har autonomi som människor, dvs självbestämmande rätt över våra egna kroppar och egan liv (såvida det inte handlar om allvarligare själskadebeteenden eller ska från andra. Då kan man bli omhändertagen). 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:53:54 följande:
    Kvinnor får ha en åsikt om män som blir utan barn.
    Eftersom det ska inte vara orättvist när kvinnor får biologiska fördelar så borde män få ha en åsikt om aborter 
    Det är inte mannens kropp dom går igenom en abort. Eller en graviditet och en förlossning. Så nej, deras åsikt är irrelevant. Men självklart får de ha en åsikt, som i sig betyder noll för kvinnans beslut. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:58:02 följande:
    Du vill bara ha en förevändning. 
    Du kan inte tänka dig att diskutera ett hypotetiskt scenario där kvinnor måste bli gravida för att spermierna ska inte dö. 
    Nej, varför ska ett sådan scenario diskuteras?
    Sex handlar inte enbart om fortplantning. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 13:48:52 följande:

Så länge det finns liv finns möjligheten att ändra det, En viss situation är inte 100 % given så länge den går att påverka.

DÄREMOT uppmanar jag NATURLIGTVIS INTE till graviditet från första början om det inte är vad man vill. 

Men däremot är ett av mina budskap (helt oberoende av kön, och i mänga fall är det faktiskt mannen som tar första initiativet till en abort) att det är positivt om män och kvinnor avstår från aborter, även om de är lagliga -dvs helt oberoende av lagstiftningen

Jag är för att hålla en högre etiskt standard i förhållande till livets värde än statens lag tvingar oss till. Därför sökte jag också vapenfri placering då jag tar avstånd från all blodsutgjutelse.

Hade abort förbjudits hade vi haft massor av psykisk ohälsa i samhället. Mer än vi hade klarat av. 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 13:54:11 följande:
    Nu har jag förvisso inte i denna tråd uppmanat någon att masturbera, men oavsett det är en viktig skillnad att en spermie liksom ett ägg inte fortsätter dela sig. En haploid cell är  något helt annorlunda än en diploid. Sedan finns det en massa saker som leder fram till en graviditet. Då skulle även att inte ha penetrerande sex alls räknas som mord etc etc etc
    Varför ska sex, penetrerande såväl som icke-penetrerande räknas som mord? 
  • EpicF
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-04 13:58:03 följande:
    Jag har rätt att tala för vissa val i en etisk mening. Det är frivilligt läsa min text.
    Absolut har du det. Men du har inte rätt att bestämma vad en annan människa ska göra. Eller lägga dig i  
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?