• EpicF

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-03 21:10:44 följande:
    Så en kvinna får födda ett barn och sedan döda barnet när barnet har kvar navelsträngen i henne?
    Förstår du skillnaden på ett embryo/foster/cellklump och ett färdig utvecklat barn? 

Ser du ingen skillnad på detta?
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-03 21:28:18 följande:
    Ingen person får redan bestämma helt över sin kropp eller lov. 
    Det här handlar även om en fördel som kvinnor har, män kan inte välja att bli gravida 
    Jo, alla människor har rätt till att själva bestämma över sina egna kroppar. Det kallas autonomi, självbestämmande. Och det har inget att göra med graviditeter
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-03 21:31:51 följande:
    Man måste även ta till hänsyn att män kan inte bestämma att de ska bli gravida och få barn på samma sätt som friska kvinnor kan.
    Ingen person får redan bestämma helt över sin kropp. 
    Nej, män kan inte bli gravid.

Kvinnan bestämmer över sin egna kropp, i alla avseenden. Mannen bestämmer över sin kropp, i alla avseenden. 

Om männen inte vill ha barn så kan de sterilisera sig. Ett mycket enkelt ingrepp. Eller alltid använda kondom. 
  • EpicF
    Anonym (Kör) skrev 2024-11-04 10:30:27 följande:
    Varför har du ens en åsikt? Livmoders-avund much.

Ingen livmoder - ingen åsikt!

Schas!
    Eftersom jag är kvinna har jag i allra högsta grad en livmoder.

Jag har även varit gravid, gjort abort och blivit våldtagna två gånger. Tycker jag har all rätt i värde  att ha åsikter i ämnet. 

Men helt rätt, ingen livmoder - ingen åsikt. Ts har ingen livmoder och borde egentligen inte uttala sig. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:28:01 följande:
    Du erkänner att man får inte göra vad som helst med din kropp
    Jag som kvinna får göra vad jag vill med min kropp. Blir jag gravid (igen) kommer jag att göra abort fram till v 17+6 och ingen annan kan bestämma över det. 

Så nej, ingen annan får göra vad de vill med MIN kropp. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:28:40 följande:
    I så fall varför är det olagligt att sälja sina organ? 
    Vad har det att göra med abort? 

Men det är olagligt eftersom man aldrig ska tjäna på att donera sina eller andras organ. Alla som är i behov av transplantation ska få dette, utan att det ska kosta. Det finns alltid en sk kö i om organdonation och denne ska man inte kunna köpa sig förbi. Därför är det olagligt. 

Däremot får alla som vill donera sina organ efter döden. Och vissa organ när man lever. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:29:14 följande:
    Och du erkänner att det är en människa vid ett stadie. 
    Ja, när det är född är det en människa. När man barnet är 10 är det också en människa. 

Men i magen är det ett embryo/cellklump som utvecklas till ett foster för att sedan bli en människa. 

Det är mord att göra abort fram till v 21+6. Frivilligt fram till v 17+6. Däremot är det mord att ha ihjäl sin 10 åring. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:30:12 följande:
    Det finns begränsningar, både enligt lagen och biologiska orsaker. 
    Lagen förbjuder inte män att bli gravida. Men eftersom de (oftast) inte ha äggledare och inte kan producera ägg så är det ett hinder i att bli gravid. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:32:03 följande:
    Av många anledningar.
    Dessutom är det orimligt om du använder det som ett argument när du inte tycker eller kan fantisera om att kvinnor måste då gå med på att de ska bli befruktad av män hela tiden 
    Nej, varför ska kvinnor bli befruktade hela tiden av män? Sex handlar inte enbart om fortplantning. Och om man har sex för fortplantning ska detta vara bådas beslut. 
  • EpicF
    Anonym (Vinklad tråd) skrev 2024-11-04 11:32:55 följande:
    Då måste lagstiftningen ändras först för att män ska kunna ta ansvar för att spermierna blir en människa. 
    Nej, varför det?
    De kan använda kondom eller sterilisera sig om de inte vill ha barn. Eller strunta i att ha sex. 
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?