Inlägg från: Anonym (Jag tycker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag tycker)

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

EpicF skrev 2024-11-15 17:12:40 följande:
    En kvinna som absolut inte vill ha barn kommer att mö bra av att behöva föda och ta hand om ett barn denne inte vill ha. 
    Det allra bästa om man inte vill ha barn är väl att det inte blir någon graviditet?
  • Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-15 21:02:35 följande:
    Jag tänker arbeta för att religiös övertygelse ska klassas som psykisk sjukdom och för återöppnade av psykiatriska anstalter. 

Dvs exakt som det var i Sovjetunionen. Du har rätt att arbeta för det, men jag har rätt att motarbeta det, och att stämpla dem som inte delar just de egna åsikterna som sjuka är en väldigt totalitär attityd från dig. Jag vågar dessutom gå mot normer + att jag skulle stå upp för min tro och hellre sättas i fängelse eller på psykiatrisk anstalt än förneka min tro. Jag är för tankefrihet och tänker stå upp för det.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-15 13:51:51 följande:

Länk redan given till ett av dessa fallen i Texas, redan glömt?
    Tryck visa endast på mig, så ser du en länk där att ta in detta.

molly50 skrev 2024-11-15 12:19:30 följande:
    Ja,har man inga problem med sin graviditet så är det väl inga problem att hinna i tid.
    Men nu pratar vi väl om att hinna få en abort i tid.

Lite svårt och veta vart du är i diskussionen där, men lagens utformning är mest troligt för hinna rädda mammans liv vid icke livsdugligt foster och att även mamman riskerar att dö.

Mer än 5min, sen betydde inte ditt ord något Solig

Men grattis, måste varit en oerhörd ansträngning att klara av att undvika diskutera med mig i hela 5min och sen bryta ditt egna ord  :lol:

Fallet i Texas som länkades var såklart hemskt och sådant bör inte få ske, men det var inte en abortsökande kvinna. Det verkar ha varit en kvinna som ville ha sitt barn och det är klart att en sådan händelse inte får hända. Det måste hindras att en sådan sak sker igen. Även läkarens bedömning har spelat in här och sådana fel får inte göras av en läkare.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-16 11:42:39 följande:
    Ja, eller att man får göra abort om "olyckan" ändå är framme. Får göra abort på sina egan vilkor. För att man själv vill. 

Inte tvinga behålla ett barn man inte vill ha. 
    Jag ser det så att ett foster har ett värde i sig självt, och stöder därför att  välja att inte göra abort även om man får göra abort. Jag är för att hålla en högre etik i förhållande till livets värde än statens lag kräver av oss.
  • Anonym (Jag tycker)
    molly50 skrev 2024-11-16 12:18:41 följande:
    Men varför tycker du att en kvinna ska tvingas genomgå en hel graviditet och förlossning ,med allt vad det innebär,med ett barn hon inte vill ha?
    Och vad tycker du att man ska göra med barnet efter födseln?
    Är fostret mer värt än kvinnan,enligt dig?

Men nu missförstod du ju mig igen. Min 3:e ståndpunkt i abortfrågan missförstås av nästan alla. Kanske är det för att ingen annan än jag driver den. 

Alla andra talar bara om lagen-ena lägret vill ha skärpt lagstiftning och andra antingen dagens eller ännu lättare få aborter gjorda. Men jag står utanför alla vanliga läger. Du talar om "tvinga" dvs statlig tvingade lag - men jag talar i stället för att avstå från abort även om statens lag tillåter aborten.

Och en grupp jag talar speciellt till är min egen grupp (de som benämner sig kristna-vilket förstås långt ifrån alla gör, och jag vet att inte du gör). För kristna män och kvinnor är det konsekvent att avstå från abort även om statens lag tillåter aborten (såvida det inte är ett medicinskt nödfall där inte båda liven kan räddas). Jag talar för att följa en andlig väg som i o  f s inte statens lag tvingar en till.

Vad som kan vara alternativ till abort varierar starkt mellan olika fall.

Jag har såklart aldrig sagt att kvinnan är mindre värd.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-16 12:18:58 följande:

För resultatet kommer innebära att kvinnor kommer dö av att försöka abortera fostret själva, du vet handling konsekvens av vad du vill det ska vara och att ingen ska abortera.

En sak som är fascinerande, varför ska barn barn barn skapas för och när vi håller på konsumera sönder jorden?

EpicF skrev 2024-11-15 17:29:22 följande:
    Mellan 11 november kl 13.59 till 12 november kl 09.44 är 5min enligt dig. Väldigt långa 5 min 😅

Drygt 8hoch 45min är enbart 5min för dig. Ja, för oss andra mer normala personer så är 8h och 45min, just 8 timmar och 45min. 

Blir så när inlägg försvinner.

Om du hade förstått dig på den biologiska funktionen och att förnuftet inte når in till den innan efter sexet.
    Så är den frågan otroligt konstig faktiskt.

Men sure, vi förnuftiga i sex har inte haft några problem med detta, men UPPENBARLIGEN så är det inte så enkelt du försöker göra det.
    Jag ser den meningen som bara innehållslös retorik, som inte ser bortom orden i sig självt.

Men ja, i Utopia är det det bästa....

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-16 11:30:45 följande:

Dvs exakt som det var i Sovjetunionen. Du har rätt att arbeta för det, men jag har rätt att motarbeta det, och att stämpla dem som inte delar just de egna åsikterna som sjuka är en väldigt totalitär attityd från dig. Jag vågar dessutom gå mot normer + att jag skulle stå upp för min tro och hellre sättas i fängelse eller på psykiatrisk anstalt än förneka min tro. Jag är för tankefrihet och tänker stå upp för det.

Ditt motarbeta betyder att du vill bestämma över kvinnans kropp, och den har du inte ens med att göra från början.
    Intressant att den retoriken dyker upp då och då, fast än du säger du inte alls vill bestämma över kvinnans egna kropp.

Sånt finner jag intressant att det sker upprepat.

Men det var abort hon behövde och SNABBT.

Och det fanns inga problem med bedömningen, det fanns problem med en värdelös abortlag som kostade kvinnans liv.

Exakt varför då? Exakt vad jag har jag skrivit som måste innebära det? Jag tror du har missförstått min 3:e ståndpunkt i abortfrågan. Jag tillhör inte det vanliga "mot-lägret" i debatten och inte heller det vanliga "för-lägret". Exakt exakt vad har jag skrivit som du kan tolka så?

Exakt var har jag skrivit att nativiteten skall vara så hög som idag? Exakt var? Tvärtom är jag för en sänkt nativitet. Det håller inte som jag ser det med i snitt 6 barn/ kvinna som i vissa nationer. Men jag menar att det skulle kunna ske på andra sätt än aborter. Jag har aldrig skrivit att jag önskar att världens nativitet av idag bör bevaras för alla framtid. Jag är för en successiv minskning.

Exakt var har jag skrivit att förnuft alltid råder vid 6? Exakt var?

Jag har aldrig påstått något om något utopia.

Exakt var har jag skrivit något om att "jag ska bestämma över någons kropp"? Exakt var? Däremot har jag skrivit att jag inte vill bidra till blodsutgjutelse med mina pengar. Det måste vara tillåtet att tycka utan att någon påstår att jag ska "bestämma över någons kropp". Där har du helt missförstått mig.

jag tror inte att ens den delstatens abortlag förbjuder en abort i ett medicinskt akutläge, så jag tror att läkaren (eller läkarna om det var flera) bedömde fel. Men nu är det inte mitt intresse att försvara en specifik delstats abortlagstiftning - eftersom jag i huvudsak för en helt annan debatt.

Min debatt handlar i huvudsak inte alls om lagstiftningen, varken här eller där, utan jag stöder i stället individers val att avstå från abort även om lagen tillåter aborten. Jag skriver alltså utifrån en 3:e ståndpunkt där jag inte talar om tvång -dvs statlig lagstiftning- utan snarare förordar följande av en viss etisk eller andlig väg, från både män och kvinnor, 

Men jag är den ende i tråden som skriver utifrån 3:e ståndpunkten. Därför missförstår de flesta det mesta jag framför i tråden.

• Anonym (Jag tycker)
    klyban skrev 2024-11-16 13:45:08 följande:
    Det är religiös fundamentalism, så logik är inget de kan förstå då.
    Idag finns faktiskt också det som kallas "Secular Pro Life". Det glömmer många i den förenklade bild som finns och i den förenklade debatt som finns.
  • Anonym (Jag tycker)
    Anonym (gemini) skrev 2024-11-16 12:58:02 följande:

Om man ogillar kriminalitet och stökiga slumområden kan det ju också vara en bra anledning till att vara för fri abort. 

Mekanismen är både enkel och väldokumenterad, fler aborter betyder relativt fler önskade graviditeter i stabila förhållanden, betyder bättre ekonomi, uppfostran och utbildning, betyder mindre kriminalitet.

Konstigt att abortmotståndarna i USA inte kan se denna enkla mekanism, utan tex. insisterar på att tonårsmödrar utan vare sig utbildning eller stabila familjeförhållanden absolut skall föda oönskade barn.

Är det inte bättre att det inte blir graviditeter i en del fall + att samtidigt som det sänks även arbeta för att förändra slumområden?
  • Anonym (Jag tycker)
    Marmite Devil skrev 2024-11-16 13:51:59 följande:
    Ca 96 % av aborter i Sverige är medicinska aborter. Ingen dör. 
    Jag talade i ett världsperspektiv. (+ att fostret dör alltid). men som sagt finns det exempel på fall i världen där kvinnor dött i samband med lagliga aborter också.
  • Anonym (Jag tycker)
    EpicF skrev 2024-11-16 23:33:07 följande:
    Ytterst få kvinnor dör av legala aborter i Sverige.
    Och detta beror på att de görs hos legitimerade läkare, som vet vad de gör och inte hos sk kvacksalvare. Det göra också i en steril och rent sjukhusrum, ibland operarionssal och inte i ett osterilt garage. 

Men visst kan det tillkomma komplikationer efter en abort, men det är ytterst sällsynt. Senast i Sverige var i 2003 och innan det i 1983. (Mellan 1975-1983 var det tre dödsfall i Sverige pga abort). Alla dessa dödsfall var legala. 

Däremot så för det nästa 50 000 kvinnor världen över osäkra illegala abortmetoder. 

Det är fler kvinnor som dör vid en förlossning än vid en abort. I genomsnitt 6 kvinnor per år dör vid förlossningen i Sverige. 

Nej, om ingen abort utförs så dör ingen. Märkligt påstående då det är helt självklart.
    Det sista kan tyckas självklart ,men eftersom många ändå verkar glömma det  nämnde jag kort det. Så länge det finns liv finns det hopp.
Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?