Anonym (A) skrev 2024-11-15 15:55:52 följande:
Konstigt, menar du att svaret du ger skulle basera sig på endast USA, men gäller det andra länder har du ett annat svar?
Ja, ingen operation är riskfri, men det är ju inte det som är poängen här, utan illegala aborter.
Men jag tolkar alltså ditt svar som att du är bekväm med att tusentals kvinnor dör pga illegala aborter och att ditt samvete dövas av att du hjälper till vid "Världens barn". Att prata om att det inte skulle hända om ingen gjorde abort är inget argument eftersom abort har väl gjorts sedan människan blev till, mer eller mindre.
Måste vara underbart att bortförklara kvinnors död med att din gud vill att dessa barn ska födas till ett liv i elände utan framtidsutsikter. Det verkar inte din gud bry sig om.
Lite noggrannare svar än det korta igår.
På 1:an så är det enda land som har olika lagar i olika delstater som nämnts i tråden usa. Det var en direkt kommentar till ett påstående gällande just det landet.
Kvinnor dör även i legala aborter. Men vid ingen abort alls, vare sig laglig eller olaglig, dör däremot inte kvinnor i aborter
Du tolkar helt fel. Självklart är jag inte "bekväm" var sig med att kvinnor eller foster dör. Fostret dör alltid i en abort. I en del aborter dör kvinnor - och självfallet är det en tragedi när det sker, och hade aborten i fråga inte skett hade kvinnan inte dött i aborten.. Att jag hjälpte till med arbetet i Världens Barn var faktiskt utifrån bla ett äkta engagemang. Jag har dessutom inget samvete att döva just vad det gäller aborter. Jag har mig veterligt aldrig varit delorsak till någon abort, vare sig laglig eller olaglig. Att jag är din debattmotståndare utesluter inte att jag kan ha ett äkta engagemang i något. Jag är inte djävulen själv, även om du tror det.
Vaddå bortförklara? När en abort inte sker kan inte en kvinna dödas i aborten, vare sig den är laglig eller olaglig. Dessutom tror jag inte att Gud vill någon kvinnas, eller mans, eller barns eller fosters död. Jag tror inte heller att Gud vill att någon ska ha dåliga framtidsutsikter + att framtiden är inte förutbestämd på det sätt som en del tror. Framtiden kan vi ju faktiskt påverka. Bla därför var jag med i arbetet för Världens Barn.