Anonym (Mannen) skrev 2024-10-25 11:06:52 följande:
Jag kan nog inte riktigt sätta mig in i den första situationen, för det skulle aldrig kunna hända. Det beskrivna är för mig absolut inte ok.
Eftersom jag så starkt känner att det inte är ok så förmodar jag att jag skulle känna dåligt samvete, om jag gjorde detta, alltså rent hypotetiskt.
Den andra situationen kan jag lättare sätta mig in i. Detta har hänt, det har förekommit, om inte alls i den omfattningen som i ditt exempel.
Jag skulle inte känna något dåligt samvete för detta, om jag skötte det i hemlighet och på så sätt att det inte påverkade vår relation (annat än möjligen som inspiration och då medföra positiv påverkan.)
Denna skillnad, hur jag ser på dessa två saker, grundar jag också i att jag försöker sätta min egen sambo i motsvarande situation.
Jag skulle inte tycka att den första var ok, om hon gjorde detta. Jag är ganska säker att hon delar min uppfattning.
Om hon gjorde detta så tror jag att hon skulle ha väldigt dåligt samvete.
Den andra skulle jag inte ha något emot, jag skulle tycka att det var helt ok och att det var hett, under förutsättningen att omfattningen inte direkt påverkade vår relation på negativt sätt. Jag tror snarare att det skulle kunna vara inspirerande och ge något positivt också till vår egen relation.
Detta oavsett om jag kände till detaljerna om det eller om hon skötte det på så sätt att jag var helt ovetande.
Om jag kände till det och uppmuntrade henne så skulle hon självfallet inte ha något dåligt samvete, åtminstone hoppas jag det.
Om hon gjorde det i hemlighet, och på ett sätt att jag inte kunde få reda på det, så tror jag inte hon kanske skulle ha lite dåligt samvete.
Men om hon inte lyckades sköta det hemligt, om jag kom på henne, så tror jag att hon skulle få dåligt samvete, åtminstone under en kort tid.
Men eftersom jag inte skulle döma och kritisera henne för detta så skulle det dåliga samvetet försvinna.
Tack så mycket för svar! Skönt med en som förstår vad jag är ute efter, och du svarar precis på det!