Inlägg från: Anonym (Förskolläraren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förskolläraren)

Inskolning vid 13 månader?

Måste man så måste man. Ha inte dåligt samvete för att ni måste skola in när ni måste skola in.

Jag jobbar som förskollärare och utifrån min erfarenhet är det oftast lättare att skola in vid 12-13 månader (såklart individuellt) än vid exempelvis 18 månader som många väljer att göra. Barnet är så pass litet att det inte riktigt har kommit in i en av de stora seperationsfaserna (en vilket infaller runt 18-20 månaders ålder). 

Det jag dock skulle rekommendera, om ni kan, är att ha kortare dagar. 8 timmar/dag är lång tid för ett så litet barn att vara i en så krävande miljö som förskolan är. Det är oftast en fartfylld miljö med mycket intryck, krav och sociala regler m.m. De ettåringar vi har haft som haft långa dagar har i många fall varit väldigt trötta/slut i slutet av dagen, trots sömn mitt på dagen. 

Ha även i åtanke att du har rätt att gå ner till 75% utan att din arbetsgivare har något att säga till om. Angående fördelningen (kortare dag/ledig dag) så vet jag inte hur mycket du kan önska. Jag har för mig att jag läst någonstans att en chef inte bara kan neka detta önskemål utan måste visa på att det inte är görbart för verksamheten att du har t.ex. kortare dagar. Beror kanske även på vad ni har för kollektivavtal. 

Svar på tråden Inskolning vid 13 månader?