Lugnoro skrev 2024-10-24 11:57:29 följande:
Tack för svaret.
Har kollat på det nu. Vi kommer ha lite föräldradagar kvar. Har inte tänkt på det innan, men om vi tar slut på dagarna blir det ca 5 föräldradagar i månaden under sommaren. I september börjar ju studierna och kan gå kortare därför. Någon annan möjlighet att låta barnet gå mindre i förskolan har vi inte.
Men hur ska vi lägga upp föräldradagarna i så fall? Vad är bäst? Att barnet är ledigt ca en dag i veckan eller går lite kortare varje dag? Måste prata med jobbet om hur vi får lägga upp det också. Dock har vi inga dagar på sjukpenningnivå kvar sedan om vi gör så, men det kanske är bäst att prioritera småbarnstiden.
Om jag haft ett val så skulle jag ha föredragit kortare dagar fem dagar i veckan framför långa dagar fyra dagar i veckan, eftersom jag tänker att barnet kan bli väldigt trött av så många timmar, och det är mysigt för båda förälder och barn att ha en stund tillsammans varje dag. Med 8 timmars arbetsdag är det annars lätt att det blir stressiga morgnar, hämta trött barn på eftermiddagen, skynda hem för middag och sen är det dags att natta. Går barnet tex 9-15 så hinner barnet leka kanske 1,5-2 timmar, sen är det lunch, sova middag, vakna, äta mellis och leka en liten stund till.
Går det inte så går det inte. Barn är anpassningsbara så det funkar säkert det med. Fördelen är att många barn är lediga hela sommarlovet så det är en god chans att det är lugnare på förskolan - och sen blir ni ju friare med studierna.