Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Är helt chockad. Någon som varit med om liknande?

Nej TS, jag tror inte att det gäller alla. Men 00-are (som jag gissar att det handlar om, dvs födda i början av 2000-talet), har ofta fått diagnoser tidigare i livet, samt på ett annat sätt fått veta sina rättigheter. Deras problem har uppmärksammats på ett annat sätt än för tidigare generationer. Detta är jättebra, men ibland slår det över.

De du har träffat som beter sig så här, eller inte verkar fatta, kan ha autism eller drag av autism. Jag hoppas att jag inte förolämpar någon nu, jag menar INTE att alla på spektrumet är självupptagna egoister som tror att planeten kretsar kring dem. De flesta är inte så, men de kan ha svårt att se andra perspektiv än sitt eget (det är ju en del av svårigheterna vid autism), och saker kan bli väldigt svartvita. Någon kanske har sagt till dem att de har rätt till stöd och anpassningar för att klara högre studier. Så har de tolkat detta bokstavligt, eller som att allt är möjligt, fast det inte är så.

Fortsätt vara professionell. Var vänlig men bestämd. Erbjud dem det som finns och försök vara hjälpsam. Vill de inte ta emot den hjälp som finns, eller söka sig till rätt ställe (t ex vården eller habiliteringen), är det deras val och deras problem. Du har gjort ditt jobb när du har informerat dem om vilket stöd som går att få, vilka anpassningar som går att göra, samt försökt vara behjälplig.

Svar på tråden Är helt chockad. Någon som varit med om liknande?