• Anonym (Fakta)

Ex och bil

Om bilen är registrerad på ditt ex, alltså står skriven på honom, så är det han som har full juridisk rättighet till bilen. Han bestämmer helt och hållet som han själv vill gällande bilen.

Under förutsättning att ni inte har avtalat om annat.

Om ni har kommit överens om, alltså träffat avtalat om, något annat så är det avtalet som gäller.
    Ett avtal kan vara muntligt eller skriftligt.
    Men i den situation du beskriver får jag intryck av att du måste kunna bevisa om ni har en annan överenskommelse.
    Så min uppfattning är att om du inte har ett väl utformat skriftligt avtal, upprättat och undertecknat så att det är juridiskt hållbart, så är dina chanser små, eller sannolikt obefintliga.

Detsamma gäller ditt lån.
    Du ansvarar själv personligen helt och hållet för lånet.
    Om inte du och ditt ex har avtalat om annat.
    Gällande bevisläget förmodar jag att det är motsvarande som för ett eventuellt avtal gällande hans bil. Det krävs i praktiken ett juridiskt utformat skriftligt avtal som säger något annat än att lånet är ditt eget personliga ansvar.

Den som står som registrerad ägare till bilen har full juridisk rätt att bestämma allt om bilen, allt efter eget tycke och smak,
    utan att du kan göra något åt det.

Sedan vad du och jag tycker eller känner om den saken, det saknar i praktiken all betydelse.
    Och vad du tycker och känner om hans nya och deras relation, eller vad du tycker och känner gällande ditt ex, om du har rätt eller fel i dina känslor, allt detta saknar helt och hållet betydelse i det här sammanhanget.

Det enda som kan ha någon betydelse är att om du känner negativa känslor och du väljer att låta dessa känslor negativt påverka din relation till ditt ex och hans nya så försvårar du själv dina möjligheter att komma överens med honom.

• Anonym (Fakta)
    Anonym (Nyskild) skrev 2024-10-25 08:49:24 följande:
    Helt korrekt.

Dock så kan TS möjligen hävda dold samäganderätt. Utifrån lånet på bilen som böts in (dvs ett ekonomiskt tillskott, gåva - utifrån att den nya bilen skulle samägas). Samt att inköpet var för gemensamt bruk samt att partsavsikten var att den skulle ägas gemensamt.

Det är därför det kan vara knepigt med bilar, då det endast kan framträda en juridisk ägare  (registreringsbevis). Om man inte upprättar ett avtal, ex samboavtal, som reglerar det faktiska/praktiska ägandet och äganderätten.
    Ja, vi är överens.

Så vitt jag förstår så kan vi utgå från att det finns inget avtal, åtminstone inget avtal som vilar på någon juridisk grund.

Det är sannolikt inte möjligt att i efterskott nå framgång i att hävda att inköpet var för gemensamt bruk då det lika gärna skulle kunna betraktas som en efterhandskonstruktion.
    Gällande gåva så brukar det i sådana här fall alltid finnas möjlighet för den andra parten hävda någon annan motsvarande gåva.
    Det finns sannolikt ingen grund för att hävda någon dold samäganderätt.

(Det enda jag möjligen finner oklart är vem som stod som registrerad ägare till den inbytta bilen?)
  • Anonym (Fakta)
    Anonym (Sten) skrev 2024-10-25 09:24:37 följande:

Är det bara du TS som står på lånet på bilen? Är det mycket pengar så kan det löna sig för dig att höra med en advokat. Är det inte så mycket kvar på lånet kanske det är bäst att släppa det och se det som en dyrköpt läxa och aldrig falla i just den fällan igen. 

Jag och vi i tråden har nog tolkat och utgår från att lånet är ts personliga lån. Sannolikt är lånet helt och hållet personligt och det saknas juridisk bindning till bilen (?) 

Advokatkostnaden överstiger sannolikt värdet av vad ts kan få ut av detta.

En helt vanlig jurist kan ge tillräckligt bra råd till ts, till mycket lägre kostnad än en advokat. Men inte ens att anlita en jurist till lägre kostnad bedömer jag vara lönt för ts, om förutsättningarna är så som vi bedömer.
Svar på tråden Ex och bil