Ex och bil
Hej!
Hej!
Vilken soppa!
Men alltså, betalar du ännu på lånet på den förra bilen?
Billån brukar ju följa med bilen... sånt man alltid måste kolla upp när man gör bilaffärer. Finns mycket att läsa om det pånätet.
Jag har själv fått steppa upp och "rädda" min son en gång i samband med en bilaffär. En nätt liten summa på 40 000 kronor som han inte hade en chans att klara ut själv.
Dditt ex är utöver det en superegoist.
Och nya tjejen, är hon 14 eller möjligtvis lite sen i utvecklingen?
Att ungarna är på dagis under de premisserna du skriver ser jag dock inget problem med. Problemet uppstår däremot högst sannolikt om dagiset får veta det.
Hur tänker ni med bilen i förlängningen`?
Betalar du ännu på det gamla lånet?
Gissar att bilen står skriven på exet... herrejösses vilken soppa.
Läste ts igen och såg att det fanns svar på lite av det jag frågade... så bortse från det.
Vi bytte in den gamla bilen till denna nya (inte betalat något alls för denna nya med andra ord) och lånet följer med den nya kan man väl säga.
Släpp bilen . Låt honom ta över bilånet. Gör han inte det sälj bilen
Jag skulle köpa en egen bil helt enkelt
Släpp bilen . Låt honom ta över bilånet. Gör han inte det sälj bilen
Instämmer.
Det verkar bara knepigt att äga något med ett ex när man inte ens kommer överens.
Ni borde ha låtit bilen ingå i bodelningen och avslutat allt gemensamt där och då. Gör upp om ekonomin nu, ha inget gemensamt förutom barnen och se om det finns en bilpol för dig att gå med i.
Men betalar du fortfarande på lånet på nya bilen? Hur motiverar exet det om det är hans bil?
Jag säger som en del ovan. Se till att lösa bilen rent ekonomiskt. Du skriver "förhållande / äktenskap"... var ni gifta eller inte..?
Det är både ganska vanligt, och inte minst önskvärt att man delar upp alla tillgångar/skulder vid en separation. En bodelning helt enkelt. Ni verkar ha "missat" den lilla detaljen, alternativt trott att ni skulle kunna lösa ett "samägande" efter er separation.
Det kan lätt bli "kladdigt" om man hamnar i er sits... eviga diskussioner kring när?var?hur? och det blir sällan bra...
Har ingen av er råd att lösa ut den andra. Sälj bilen. Alternativt så så får ditt ex lösa ut dig (lånet) och bilen blir hans och enkom hans att äga, köra, när och hur han vill. Och du får skaffa dig en egen bil om så krävs...
att ha ekonomiska band kvar efter en separation är sällan bra, såvida inte båda parter kan se till barnens bästa, eller kan ha en väldigt god relation. Börjar det sedan komma in nya partners/relationer så är det som upplagd för tjafs och gnidigheter...
Ja? Bilen ÄR hans. Den står i HANS namn. Ni är inte ens ett par längre. Skaffa en egen bil! Andra omständigheter spelar ingen roll. Om du hade velat få kompensation för bilen när ni gick isär så skulle du ha tagit upp det då.