Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Förlossning. Mannen tänkte endast på mat

Sambon följde inte med på ett enda besök till barnmorskan - det är väl inte konstigt. Du bär barnet, det är du som ska undersokas.

När jag började prata om förlossningen var det enda sambon sa var: "Jag måste ju gå ifrån och äta i alla fall" - Han har ju rätt, men samtidigt kunde han ju framfort det på bättre sätt och brytt sig om dig. Tagit med mat till dig kanske.

Han var till noll hjälp under förlossningen - alltså vad ska han gora menar du? Hålla din hand?

När jag skulle hem fick jag vänta i flera, flera timmar efter jag ringt honom innan han dök upp - det här är ju inte normalt däremot.Han borde prioriterat dig och barnet.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-24 01:23:08 följande:
    Kanske bäst att hon tar hela föräldraledigheten när han inte är engagerad som förälder.
    Nej tvartom. Barnet behover bada. Nar barnet blivit verkligt (dvs fott) kan han bli engagerad.
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-10-24 07:51:00 följande:
    Det här var ju det underligaste jag läst.
    Varfor det?
  • Tow2Mater
    Anonym (ARG!) skrev 2024-10-24 08:14:04 följande:
    1. Mannen SKA vara med på första mötet med barnmorskan, det handlar om att redogöra för sin hälsa och ens släkts hälsa bakåt, för att se vad som ev kan påverka barnet, samt att mannen ska fatta lite vad det innebär med graviditet för en kvinna.

2. Egorövsbeteende deluxe.

3. En man idag SKA vara aktiv under förlossningen, han kan lugna, massera henne, göra profylaxandning med kvinnan, hämta saker, kalla på personal osv.
    Så har det varit sen 80-talet så är du 50 år efter din tid här eller?

4. Egorövsbeteende deluxe.

Jag hade tagit en taxi för timmar sen om han inte dök upp, och troligen åkt till min mamma eller en vän istället, så kan han undra. Eftersom den här mannen låter helt efterbliven.
    Ha ha. Det är väl TS du ska vända dig till, inte mig, om att linda era mjuka män runt ert lillfinger så han inte riskerar att ni vägrar skriva på om gemensam vårdnad.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-24 13:21:07 följande:

Om han inte vill vara engagerad då heller så kan vi skylla det på henne då. 

Ansvarsfrihet

Du tänker så. Ok. Men vet inte om TS sagt något alls om tiden efter. Men det komer nog snart.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-24 13:24:24 följande:
    Tycker du att en man som är engagerad i sitt barn under graviditeten och förlossningen en "mjuk" man som är manipulerad (lindad runt ens lillfinger)? Jag vet att jag upprepar i princip det du skriver men dina åsikter är aningen chockerande.
    Brukar du normalt upprepa saker när du är chockad? Ett tips for att lugna sig är att läsa saker igen, och kanske forsoka se saker ur ett vidare perspektiv.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-24 14:10:34 följande:
    Eller så kanske du kan se saken från ett vidare perspektiv? 

Du skuldbelägger kvinnor som råkar ha engagerad blivande pappa, kallar dessa män för manipulerade. Samtidigt som du ger ansvarsfrihet till pappor som inte vill engagera sig i föräldraskapet med föräldraledighet iom att det då skylls på kvinnorna.
    Din tolkning och dina ord står for dig.
    Jag svarade en som sa 'En man idag SKA'. Det finns inget en man SKA.
  • Tow2Mater
    Anonym (Trams.) skrev 2024-10-24 16:00:11 följande:
    Eller inte så barnet skadar sig eller råkar ännu värre ut.
    När slutar du spamma alla trådar med samma trams ? 
    Trist du inte ser att barn behöver båda föräldrarna. Den synen bidrar till destruktiviteten som kan ses bland många barn och ungdomar idag.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-24 16:28:12 följande:
    Eller behöver
    Tow2Mater skrev 2024-10-24 13:16:31 följande:
    Ha ha. Det är väl TS du ska vända dig till, inte mig, om att linda era mjuka män runt ert lillfinger så han inte riskerar att ni vägrar skriva på om gemensam vårdnad.

Om en pappa eller blivande pappa är oengagerad eller inte oengagerad så kan vi alltid skylla på mamman.

Har du kört med "borde inte du förstått det innan du valde att skaffa barn med honom" än? Har inte läst alla dina inlägg.

Klassiker
    Vet inte vem du pratat med. Det där har inte jag sagt. Ljuger du medvetet?
  • Tow2Mater
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-24 19:35:30 följande:

Ljuger du om din benägenhet att alltid skuldbelägga kvinnan vid problem eller konflikter? Eller vad är grejen egentligen? Du presenterar det i tråden iaf.

Engagerad pappa - kvinnan har lindat honom runt sitt lillfinger (manipulerat) 

Oengagerad pappa - kvinnan har tagit för mycket föräldraledighet och får skylla sig själv. 

så otroligt dimensionslöst. Ts man behöver inte vara en engagerad fader och stöttande partner, men han borde vara det. Jag förstår att ts känner sig övergiven, när hon befann sig i den mest sårbara miljön en kvinna kan befinna sig i. Jag förstår att det orsakat ett trauma och att tilliten till sin partner fått sig en törn.

Du tolkar som du vill. Definitivt som en typisk kvinna - brukar du argumentera med din respektive på samma satt; 'din benägenhet att alltid xx och yy'. Ha ha.

Jag skulle kunna gora som du gor, skriva fegt dubbelanonymt.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ö) skrev 2024-10-24 23:50:09 följande:

Jag har aldrig förstått att du betraktar dig själv som modig som skriver enkelanonymt.

Det gor jag inte. Men jag betraktar mig inte feg. Som jag ser dig.
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-10-24 19:43:07 följande:

För att det normala i min värld är fäder som är engagerade från början, och självklart att det är det eftersträvansvärda.

Att pappan också läser på och håller sig uppdaterad om vad som gäller under graviditeten. Följer med på (åtminstone de rutinmässiga) ultraljuden både för att se sitt barn, få informationen som ges och också för att vara där om något visar sig vara fel. Jag ser inget behov att han är med på varje bm-besök för att mäta blodtryck och si-mått, men det hade såklart känts bättre när det väl visade något oroväckande. På samma sätt som vi idag diskuterar våra barns vård och behov med varandra.

Förlossning är det läskigaste jag har genomgått. Givetvis var min partners deltagande och stöd viktigt. Det är också viktigt med tidig hud mot hud för hans anknytning till barnet, och pappan kan behöva ta över barnet helt om
    mamman behöver sövas eller liknande. 

Tack och lov är fick jag barn i en region där det är standard att pappan får stanna på bb, men så är det ju tyvärr inte överallt. 

Du tycker det är underligt att kanske vara engagerad på andra sätt än som graviditetsfölje till BM. Kanske att jobba extra och kunna köpa de saker som behövs efter födsel, efter att först tagit reda på vilka som blir bäst. Montera bilstolen korrekt, bygga ihop spjälsängen, kanske ordna så de äldre barnen (hans) har passning och omvårdnad och allt de behöver, och han kanske genom dem är gott och väl uppdaterad om vad graviditet och barn innebär. Det brukar normalt, om det är det du vill ha som norm, ta typ 9 månader innan det kommer ut.

Underligt att det läskigaste du varit med om är en förlossning. Måste varit traumatiskt. Hoppas du kom över det. Själv vet jag bra många läskigare saker. Att svimma av blodtrycksfall för att man inte fått gå ifrån och äta t ex, för att du vill han ska vara där varje sekund ifall något händer dig i just den sekunden. En del har både andra barn och husdjur som även de måste tas omhand.
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-10-25 06:48:30 följande:

På vilket sätt skulle normala saker som jobb och inköp ta bort resten av föräldraansvaret eller -intresset? Oavsett om det är mamman eller pappan som gör det. 

Ja, det var traumatiskt, och ledde till stor rädsla inför förlossning nummer två. Som tur är kan min Karl, trots diabetiker, se till andra än sig själv inkl sköta sitt blodsocker samtidigt.

Barn och djur hade såklart passning. Under en förlossning vet man vanligtvis ungefär när det händer saker, givetvis var han med hela den aktiva tiden men gick och fixade mat den gången vi var på sjukhuset 5 dygn. Konstigt vore väl annars. 

Du förstår tydligen inte att man kan ta ansvar och intresse på olika sätt. Underligt att du tillät honom gå och äta under förlossningen, det är ju vad TS man också vill göra.
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2024-10-26 10:10:31 följande:
    Nej, kritiken är att det var hans enda fokus. 
    Det står bara att när hon började prata om förlossningen var det vad han sa, sedan blev hon så stum att konversationen slutade. Det var en kort konversation. Du vet inget om vad som sedan (eller innan) var fokus.
  • Tow2Mater
    Anonym (.....) skrev 2024-10-30 10:05:25 följande:

Är det Tow2 som leker dubbelanonymt de två senaste inläggen? Drömmer

Du har inget bättre att bidra med? Tow skriver inte fegt dubbelanonymt.
Svar på tråden Förlossning. Mannen tänkte endast på mat