• Anonym (H)

Är min sambo attraherad av henne?

Jag måste vara en hopplös romantiker, men hade inte stått ut med att min partner hade ögon för någon annan än mig. Oavsett om han agerar på det eller ej. Nu kanske min partner har det, vad vet jag. Men hade jag vetat om det hade jag gått sönder.

Och blir mörk inombords när män påstår att de inte kan hjälpa att de attraheras av andra kvinnor. Att de ligger i deras biologi, tror det är BS. Man kan välja att bara se sin partner. Visst man kan tycka att någon ser bra ut, sen kan man stoppa där och inte låta tankarna gå längre än så. 

• Anonym (H)
    Anonym (Svartsjuka skadar) skrev 2024-10-24 17:40:19 följande:
    Även i ditt fall anser jag att detta gäller:
    att vara svartsjuk, begränsande, tjatig, klängig, att fylla sig själv med sådana känslor, etc, etc, kan vara ett beteende som tyvärr uppmuntrar ens partner, som sänker tröskeln, till att vara otrogen.

Ditt sätt att tänka och ditt beteende pushar din partner till att vara otrogen, du sänker din partners tröskel, minskar dennes motståndskraft med ditt beteende och du riskerar att ditt eget beteende är det som får till slut blir avgörande och får din partner att passera gränsen och tar beslutet att vara otrogen.

Du har ett stort eget ansvar för vilka känslor du själv väljer att fylla ditt sinne med,
    och du har ett jättestort eget ansvar för hur du väljer att bemöta din partner.
    Varför antar du att jag beter mig svartsjukt? Var i min text tolkar du in hur jag beter mig mot min partner?

Så för att jag inte vill att min partner ska vara förälskad i en annan så får jag skylla mig själv om jag blir bedragen? Låter det rimligt? 

Låter som att du försöker skjuta bort allt ansvar hos den otrogna och beskylla allt på den som blir bedragen.
  • Anonym (H)
    Anonym (Svartsjuka skadar) skrev 2024-10-24 18:17:24 följande:
    Det jag främst menade i ditt fall var:
    "att fylla sig själv med sådana känslor, etc, etc, kan vara ett beteende som tyvärr uppmuntrar ens partner, som sänker tröskeln, till att vara otrogen."

Detta eftersom de allra flesta människors beteende påverkas av ens egna tankar och känslor. Men kanske inte du?
    Nej. Vad jag vet så är inte min partner förälskad i någon annan så varför skulle jag ha känslor och tankar kring ett eventuellt scenario? Däremot beskrev jag hur jag skulle reagera om det någongång skulle inträffa. 

Om jag skulle ha oroliga känslor och tankar över att min partner skulle vara otrogen så skulle det ändå inte berättiga otrohet. Oönskade beteenden hos sin partner kommunicerar man om. Man går inte och spänner på någon annan och tror att saker ska bli bättre. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Svartsjuka skadar) skrev 2024-10-24 19:07:57 följande:
    Ja, det var det du skrev om hur du skulle reagera som jag menade.
    Alltså om du skulle reagera så.

Jag har inte skrivit något om att något överhuvudtaget berättigar till otrohet.

Det övriga kan jag inte se har någon beröring med något jag har skrivit.

Jag har inte funnit anledning ändra uppfattning gällande något av det jag har skrivit.
    Tycker inte det är konstigt att reagera så om ens partner är betuttad i en annan. Och om ens reaktion på det skulle driva honom till att vara otrogen så visar det bara att han inte var rätt person för en.  
Svar på tråden Är min sambo attraherad av henne?