Inlägg från: Anonym (Svartsjuka skadar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svartsjuka skadar)

Är min sambo attraherad av henne?

Det är bara att acceptera att ingen kan hindra sin partner från att vara otrogen.

Men att vara svartsjuk, begränsande, tjatig, klängig, att fylla sig själv med sådana känslor, etc, etc, kan vara ett beteende som tyvärr uppmuntrar ens partner, som sänker tröskeln, till att vara otrogen.

Det är omöjligt för mig eller någon annan i tråden att på neutralt sätt bedöma din partners beteende.
    Det enda vi vet om hans beteende är din beskrivning, och din beskrivning är bara hur du själv, baserat på dina känslor, UPPLEVER din partners beteende.
    Vi har ingen möjlighet bedöma hur väl din upplevelse beskriver verkligheten.
    Det intryck jag får är att du låter dina känslor påverka din upplevelse.

Jag tror att det finns en uppenbar risk att din upplevelse, dina känslor, kan vara mycket allvarligare än hur det faktiskt och i verkligheten förhåller sig.

Du bör självfallet rannsaka dig själv och försöka att inte låta dina känslor spela dig ett allvarligt spratt. Om du själv tillåter dina känslor styra över dig så finns en uppenbar risk att du tillåter dig själv påverka er relation och er kärlek i en mycket negativ riktning.
    Om det finns en attraktion mellan dem så vore det inte särskilt begåvat av dig att påverka er relation i negativ riktning. Särskilt inte just nu om det skulle finnas en verklig attraktion mellan dem.
    I så fall behöver du snarare uppträda så begåvat som du bara kan.

Så vitt jag kan läsa ut så är det du som har problemet. Problemet är hur du upplever detta och vilka känslor du låter denna situationen skapa inom dig själv. Baserat på det du har berättat, baserat på det vi vet, så är det inte han som har problem och inte han som skapar problemet (om de inte har gått längre än vad vi vet...).

Det enda du i praktiken kan göra är att prata med honom.
    MEN om du vill ha ett positivt utfall av ert samtal så måste du ta ansvar för att samtalet blir positivt.
    Om du INTE vill uppmuntra till otrohet, så måste du samtala med honom på ett sådant sätt att han inte upplever att du bara är tjatig och anklagande.
    Jag känner er inte och vet inte hur bra du och din man kan prata med varandra.
    Men i normala fall anser jag att du skulle göra bäst i att erkänna dina känslor, tala om hur du känner dig (utan att anklaga honom för något han har gjort, utan att ta upp hans beteende) och att du ber om hans hjälp och stöd att hantera dina känslor.
    Om han älskar dig, om ni ömsesidigt älskar varandra, så kommer han då självfallet att hjälpa och stödja dig.

Men om du kritiserar honom och hans beteende, om du anklagar och tjatar, om du påpekar att han har gjort fel, så kan samtalet lätt få precis motsatt effekt.
    Självfallet skulle ditt eget beteende i så fall uppmuntra honom och föra honom närmare den personen han känner attraktion till och som inte tjatar och kritiserar honom...

Anonym (Vadskajaggöra) skrev 2024-10-24 13:53:22 följande:

man har ju lite lust att testa dem?.då vet man ju verkligen om man kan lita på det.

Jag tycker att du tänker helt fel.
    Att känna ett behov av att testa dem, att förmedla osäkerhet om det går att lita på dem eller inte, tycker jag liknar det jag tidigare skrev till dig:

att vara svartsjuk, begränsande, tjatig, klängig, att fylla sig själv med sådana känslor, etc, etc, kan vara ett beteende som tyvärr uppmuntrar ens partner, som sänker tröskeln, till att vara otrogen.

Anonym (Vadskajaggöra) skrev 2024-10-24 13:53:22 följande:

man har ju lite lust att testa dem?.då vet man ju verkligen om man kan lita på det.

Och 
    Att känna ett behov av att testa dem, att förmedla osäkerhet om det går att lita på dem eller inte, tycker jag liknar det jag tidigare skrev till dig:

Självfallet skulle ditt eget beteende i så fall uppmuntra honom och föra honom närmare den personen han känner attraktion till och som inte tjatar och kritiserar honom,
    du skulle med ditt beteende föra honom närmare den personen som inte känner misstro till honom...
    Anonym (H) skrev 2024-10-24 17:00:49 följande:

Jag måste vara en hopplös romantiker, men hade inte stått ut med att min partner hade ögon för någon annan än mig. Oavsett om han agerar på det eller ej. Nu kanske min partner har det, vad vet jag. Men hade jag vetat om det hade jag gått sönder.

Och blir mörk inombords när män påstår att de inte kan hjälpa att de attraheras av andra kvinnor. Att de ligger i deras biologi, tror det är BS. Man kan välja att bara se sin partner. Visst man kan tycka att någon ser bra ut, sen kan man stoppa där och inte låta tankarna gå längre än så. 

Även i ditt fall anser jag att detta gäller:
    att vara svartsjuk, begränsande, tjatig, klängig, att fylla sig själv med sådana känslor, etc, etc, kan vara ett beteende som tyvärr uppmuntrar ens partner, som sänker tröskeln, till att vara otrogen.

Ditt sätt att tänka och ditt beteende pushar din partner till att vara otrogen, du sänker din partners tröskel, minskar dennes motståndskraft med ditt beteende och du riskerar att ditt eget beteende är det som får till slut blir avgörande och får din partner att passera gränsen och tar beslutet att vara otrogen.

Du har ett stort eget ansvar för vilka känslor du själv väljer att fylla ditt sinne med,
    och du har ett jättestort eget ansvar för hur du väljer att bemöta din partner.
    Anonym (H) skrev 2024-10-24 17:54:17 följande:
    Varför antar du att jag beter mig svartsjukt? Var i min text tolkar du in hur jag beter mig mot min partner?

Så för att jag inte vill att min partner ska vara förälskad i en annan så får jag skylla mig själv om jag blir bedragen? Låter det rimligt? 

Låter som att du försöker skjuta bort allt ansvar hos den otrogna och beskylla allt på den som blir bedragen.
    Det jag främst menade i ditt fall var:
    "att fylla sig själv med sådana känslor, etc, etc, kan vara ett beteende som tyvärr uppmuntrar ens partner, som sänker tröskeln, till att vara otrogen."

Detta eftersom de allra flesta människors beteende påverkas av ens egna tankar och känslor. Men kanske inte du?
    Anonym (H) skrev 2024-10-24 18:31:34 följande:
    Nej. Vad jag vet så är inte min partner förälskad i någon annan så varför skulle jag ha känslor och tankar kring ett eventuellt scenario? Däremot beskrev jag hur jag skulle reagera om det någongång skulle inträffa. 

Om jag skulle ha oroliga känslor och tankar över att min partner skulle vara otrogen så skulle det ändå inte berättiga otrohet. Oönskade beteenden hos sin partner kommunicerar man om. Man går inte och spänner på någon annan och tror att saker ska bli bättre. 
    Ja, det var det du skrev om hur du skulle reagera som jag menade.
    Alltså om du skulle reagera så.

Jag har inte skrivit något om att något överhuvudtaget berättigar till otrohet.

Det övriga kan jag inte se har någon beröring med något jag har skrivit.

Jag har inte funnit anledning ändra uppfattning gällande något av det jag har skrivit.
Svar på tråden Är min sambo attraherad av henne?