Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?
Jag får ut ca 15 000 efter skatt och jag är absolut inte fattig. Förstår inte vad man gör om man tycker 45-50 000 (före skatt men ändå) är lite. Det är en jättebra lön.
Jag får ut ca 15 000 efter skatt och jag är absolut inte fattig. Förstår inte vad man gör om man tycker 45-50 000 (före skatt men ändå) är lite. Det är en jättebra lön.
Att ha ett socialt umgänge är gratis. Mina vänner tar inte betalt för att umgås.
Jag reser utomlands en gång om året och sparar pengar varje månad. Har massor av fritidsintressen och umgås ofta med vänner. Planerar man så kostar saker inte så mycket en portion mat kostar exempelvis 30 kronor om du lagar hemma, med minikylväska eller mattermos håller det många timmar. Köper man en wrap på Pressbyrån kostar det dubbelt så mycket. Ska man äta på typ McDonalds är det tre gånger så dyrt.
Jag förstår att man inte kan ha barn med min inkomst men som ensamstående går det hur bra som helst.
Det mesta av min inkomst är CSN bidrag och lån, sen jobbar jag extra ibland.
Vi i Sverige har sån tur att mycket kultur är delvis skattefinansierad. En biljett till Operan i Stockholm får man för 150 kronor, samma med Konserthuset. Jag går varje månad. Blir man Historievän får man gå på 7 museum för 450 kronor per år. Carl von Linnés trädgård har gratis inträde en gång om året. Botaniska trädgården i Stockholm är gratis om man inte går in i växthuset. Slottet i Stockholm brukar vara gratis på nationaldagen. På Kulturnatten kan man göra hur mycket som helst gratis.
Det blir vad man gör det till. Många lever i någon slags föreställning om att man inte kan eller bör göra vissa saker för att man har lite pengar eller så tror de att saker är dyrare än de är.
Vet man att man ska åka långt i förväg har man gott om tid att kolla upp saker. Det finns alltid gratis aktiviteter i Stockholm och Göteborg. Författare som håller föredrag i bokhandlar (Sen lånar man boken på biblioteket efteråt) Museum som har något event, parkteater eller liknande. Ett hett tips är att gå in på kommunens hemsida och titta deras turistinformation. Eller varför inte ladda ner appen fornsök och utnyttja allemansrätten. Det finns 5000 år gamla gravar från bronsåldern, gravhögar från sen stenålder, runstenar och liknande överallt. Riksantikvarieämbetet sätter till och med upp skyltar så man kan lära sig om platsen. Vissa kommuner har vandringar med ljudguide som man laddar ner på mobilen. Planerar man lite kan man få en riktigt bra semester i en annan stad väldigt billigt.
Om det inte är superviktigt att gå på premiären kan man boka en lyssnarplats på Operan långt efter premiären en random onsdag. 10 minuter innan föreställningen börjar kollar man vilka platser som är bokade och sätter sig där det är ledigt.