Marmite Devil skrev 2024-12-02 12:56:05 följande:
Enligt vilka feministiska teorier?
Har jag nämnt några sådana?
Nej, och då kan du lugnt anta att jag inte utgår ifrån feministiska teorier. Eller genusvetenskap, vilket jag inte heller nämnt. Jag är absolut feminist, men inte speciellt vänsterfeminis, du bör sluta använda ord du inte förstår.
Verkar lite dumt att bara dra saker ur röven så där, men du får såklart vara dum om du vill.
Lite fakta då:
När kvinnor klev ut på arbetsplatserna gjorde de det till kvinnolöner, inte bara löner. Detta berodde på att män sågs som huvudsakliga försörjare och kvinnor sambeskattades med sina män, det upphörde 1971. Även fast kvinnolönerna avskaffades 1946 inom statlig verksamhet och 1965 inom privat verksamhet.
Kvinnolönen var tre fjärdedelar av den sämst betalda mannens lön.
Uppenbarligen har vi ännu inte helt övervunnit den sunkiga synen på kvinnors arbete. 2023 uppgick kvinnors löner till 90 % av männens.
En förklaring till löneskillnaderna är att kvinnor i högre utsträckning än män är överkvalificerade för sina arbeten. Även detta handlar om systematisk diskriminering, eller systematisk positiv särbehandling där män ges andra möjligheter till karriär för att de är män.
Om det varit omvänt tror jag faktiskt att män tyckt att det skulle ha varit en aning bekymmersamt.
Det som förbryllar mig är att den här orättvisan borde engagera både män och kvinnor. Det blir ju inte bättre bara för att sambeskattningen har försvunnit, skilsmässorna ökat och änkepensionen tagits bort. Barn boende med sina mödrar riskerar fattigdom.
I stället så landar det på feministernas bord och avfärdas direkt. Eller "vänsterfeministerna" tydligen för att sätta en extra swung på uttrycket.