Inlägg från: Anonym (Bebbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bebbe)

Kvinnor och höga krav på partner?

ClumsySmurf skrev 2024-12-01 17:50:40 följande:
    vi har lagar baserade på att tjejer föds med snopp men det verkar helt omlöjligt att politiker en spark i röven när det gäller något det har klagats på i flera år.

Det går bra att klaga på att det inte är lika ufall mellan privata och offentliga sektorn precis som om lika utfall mellan olika val skulle vara någon mänsklig  rättighet med det fastnar där, det är som om även högljuddaste och tjatigast själva systematiskt nedvärderar kvinnodominerade områden.

det går bra att klaga på att det inte är lika ufall mellan privata och offentliga sektorn med det fastnar där
    Mäns och kvinnors yrken inom det privata/ offentliga är orättvis även där. Men det vet du nog. Jämför en rörläggare och en undersköterska t ex.
  • Anonym (Bebbe)
    Hejhoppgummi skrev 2024-12-01 18:15:52 följande:
    Så du har noll civilansvar? Om du ser saker som är olämpliga säger du inte till? Om din son skulle misshandla skulle du rycka på axlarna? om din dottter skulle bli våldtagen så är det med samma? Inte ditt ansvar? är män rädda för att vara förebilder eller föregå med gott exempel?
    Tycker att män generellt borde bli mer ansvarstagande inom alla instanser. Män generellt förväntar sig att bli omhändertagna av kvinnor. Hela incelkulturen är ett symptom på detta. Eller när mäns psykiska ohälsa diskuteras så dras alltid kvinnor upp som en slags abstrakt orsakssamband, kan vara en hänvisning till feministers intresseområden och ett oklart samband där andemeningen verkar handla om att om man gör tillvaron sämre för kvinnor så blir mäns psykiska ohälsa automatiskt bättre på något sätt. Allt som inte handlar om männen själva uppfattas som lösningen på alla mäns problem, och då kvinnor uppfattas som motsatsen till män så blir den naturliga, reflexmässiga reaktionen att motarbeta kvinnor och deras rättigheter. 

Som sagt, jag pratar i generella drag. Men det här icke-ansvariga förhållningssättet till allt möjligt är söndrande för mansrollen.
  • Anonym (Bebbe)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-01 19:27:34 följande:
    Vissa män har lite svårt att tänka själva så det blir monkey see, monkey do
    Hela incelkulturen är ett symptom på detta, incels pratar om jämlikhet, strulturella orättvisor, orättvisa privilegier och klagar på att de inte får empati av motsatta könet som de kastar skit på.

"andemeningen verkar handla om att om man gör tillvaron sämre för kvinnor så blir mäns psykiska ohälsa automatiskt bättre på något sätt."

tyskarna har ett ord för det
    de som tror att spammaren är lite utvecklingstörd när han blandar i hop sex och sjukvård för kvinnor har nog missat något med hans logik

Schadenfreude (/????d?nfr??d?/; German: [??a?dn??f????d?] ; lit.Tooltip literal translation "harm-joy") is the experience of pleasure, joy, or self-satisfaction that comes from learning of or witnessing the troubles, failures, pain, suffering, or humiliation of another. It is a borrowed word from German; the English word for it is epicaricacy, which originated in the 18th century. Schadenfreude has been detected in children as young as 24 months and may be an important social emotion establishing "inequity aversion".[1]

en.wikipedia.org/wiki/Schadenfreude

´
    Vad menar du? Kan du utveckla ditt resonemang? Vad har skadeglädje och spammande med saken att göra?

Jag tror att män förväntar sig att bli omhändertagna av kvinnor i större grad. Därför bemöts också ofta orättvisor som drabbar kvinnor (som feminister ofta driver) negativt från mäns håll. Det här omhändertagandet (och ansvarstänket) verkar bara gå åt ett håll. 
  • Anonym (Bebbe)
    Marmite Devil skrev 2024-12-02 12:56:05 följande:

Enligt vilka feministiska teorier? 

Har jag nämnt några sådana? 

Nej, och då kan du lugnt anta att jag inte utgår ifrån feministiska teorier. Eller genusvetenskap, vilket jag inte heller nämnt. Jag är absolut feminist, men inte speciellt vänsterfeminis, du bör sluta använda ord du inte förstår. 
    Verkar lite dumt att bara dra saker ur röven så där, men du får såklart vara dum om du vill. 

Lite fakta då: 

När kvinnor klev ut på arbetsplatserna gjorde de det till kvinnolöner, inte bara löner. Detta berodde på att män sågs som huvudsakliga försörjare och kvinnor sambeskattades med sina män, det upphörde 1971. Även fast kvinnolönerna avskaffades 1946 inom statlig verksamhet och 1965 inom privat verksamhet. 

Kvinnolönen var tre fjärdedelar av den sämst betalda mannens lön. 

Uppenbarligen har vi ännu inte helt övervunnit den sunkiga synen på kvinnors arbete. 2023 uppgick kvinnors löner till 90 % av männens. 

En förklaring till löneskillnaderna är att kvinnor i högre utsträckning än män är överkvalificerade för sina arbeten. Även detta handlar om systematisk diskriminering, eller systematisk positiv särbehandling där män ges andra möjligheter till karriär för att de är män. 

Om det varit omvänt tror jag faktiskt att män tyckt att det skulle ha varit en aning bekymmersamt. 

Det som förbryllar mig är att den här orättvisan borde engagera både män och kvinnor. Det blir ju inte bättre bara för att sambeskattningen har försvunnit, skilsmässorna ökat och änkepensionen tagits bort. Barn boende med sina mödrar riskerar fattigdom.

I stället så landar det på feministernas bord och avfärdas direkt. Eller "vänsterfeministerna" tydligen för att sätta en extra swung på uttrycket.
  • Anonym (Bebbe)
    Marmite Devil skrev 2024-12-02 13:17:26 följande:
    Män överskattar sig själva och tror att de är smartare än de är, generellt talat, och tror därmed att deras instinktiva första reaktion att skydda sina fördelar är rationellt och rimligt. 
    Förvisso. Tyder också på att män förväntar sig bli omhändertagna av kvinnor. Åka fripassagerare. Tycker också att män borde vara mer ärliga om att de vill behålla sina manslöner, men då blir det ett erkännande. Bättre att hyckla och gaslighta för att bibehålla den här ansvarslösa inställningen.

Skulle hellre se ett mindre skattetryck och en mer strömlinjeformad ekonomi där könet spelar mindre roll och utbildning/ erfarenheten tar större plats.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 18:15:38 följande:
    Du verkar ju veta! Vad är en vänsterfeminist, var träffar du på dom?
    Jag tolkar uttrycket vänsterfeminist på samma sätt som feminazi eller vänsterbliven. Dvs ett sätt att visa sitt förakt (i det här fallet) för feminism och avfärda allt som är till som ligger i närheten av något som har med orättvisor kopplade till kön. Personer som kör med det kan säkert hävda sig stå för jämställdhet men i realiteten så gör de inte det.

(hycklare allt som oftast)
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Mini) skrev 2024-12-02 19:08:10 följande:
    Oj, hur gamla är dom som skriver i tråden egentligen. Själv är jag givetvis för jämlikhet mellan könen men röstar blått. Så har svårt att se hur man kan utläsa politisk tillhörighet genom att man gillar rättvisa.
    Jag begriper inte det heller, därför cirkulerar jag tillbaka till att uttrycket vänsterfeminist bara är ett i leden skällsord draget från fickan. Använda ofta i samband där jämlikhet diskuteras. Drar då slutsatsen att det berättar mer om personen som använder det.

Står själv för jämlikhet och också en ganska extremt kapitalistiskt (höger) synsätt, där jag faktiskt vill ha en större skillnad mellan låginkomsttagare och höginkomsttagare. Kapa bidragen, Reducera föräldraledighet markant, kapa utbildningsgenerositeten och skicka ut unga i arbetslivet. (Jag förstår att det inte är för alla)

Har ofta blivit kallad för vänsterfeminist, enbart för att jag står för jämlikhet. Det borde vara ganska talande för hur dessa hycklare uppfattar jämlikhet också.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 21:43:57 följande:
    Feminism är vänster per definition. Därför blir vänsterfeminism ett onödigt prefix. Feminism är vänster.
    Nej. Det är det inte.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 21:48:04 följande:
    Jo, både ur ett ekonomiskt men även ur konservativ vänster och högerskala. 

Sedan kan det finnas högerpersoner som är feminister men det är en annan fråga. Människor är inte totalt vänster eller höger utan en blandning.
    Jag tror du behöver utbilda dig.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 22:03:00 följande:
    Då tror du fel. Feminism är en vänsterideologi och har alltid varit. 
    Du är okunnig.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-02 22:07:19 följande:
    Nej, det är du som inte är upplyst och  inte klarar av att skilja på dina personliga känslor och fakta.

Att du definierar dig som höger är fullständigt irrelevant i sammanhanget.
    Sammanhanget är att jag blir kallad för vänsterfeminist för att jag står för jämlikhet. Jag kallar mig inte ens för feminist själv för att jag tycker att jämställdhet borde ägas av alla. Så varför skulle någon ge mig det epitetet?

Nej. Du är extremt okunnig och behöver utbilda dig i vad feminism är och hur det sträcker sig genom de politiska fälten. Saken blir ju inte mer rätt för att du med bestämdhet känslosamt försöker låtsas som att du kan saker.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-03 05:16:43 följande:
    För att kortfatta det hela så är höger att vara konservativ och ur ett ekonomiskt perspektiv att fokusera på tillväxt.

Vänster är att förändra samhället mot mer jämlikhet där ekonomisk tillväxt är underordnad.

Eftersom feminismen per definition syftar till att skapa jämlikhet mellan kvinnor och män så är det vänsterpolitik.
    Du har en egen idé om vad feminism är. Ja, du är outbildad. Antar att du drog fram det här trots ett intensivt googlande där du inte fick svar på varför feminism automatiskt klassificeras som vänsterpolitik. Du "killgissar" ganska dåligt, men det lirar väl bra med övrig gaslighting du kör med i tråden. 

Jämlikhet är dessutom inte underordnat ekonomisk tillväxt, tvärtom, det gynna en ekonomisk tillväxt då det innebär att man inte ger ett ekonomiskt påslag bara för att någon tillhör ett kön.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-03 14:50:32 följande:
    Mycket snack på dig. Håll dig till sakfrågan. Du kommer med personangrepp efter personangrepp men har fortfarande inte haft ett enda sakligt argument.

Då får gärna försöka förklara hur du motiverar ditt argument att feminism inte skulle vara vänster.
    Det är ju du som kommer med påståenden. Då borde du rimligen backa upp dessa påståenden med någon form av bevisföring. Du drar upp något otydligt om ekonomi och sätter det i motsatsförhållande till jämlikhet mellan könen. Helt absurt.

Feminism är varken vänster eller höger. De allra flesta människor vet om det. 
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-12-03 15:01:29 följande:
    När du inte förstår att vänster och höger handlar om hur man prioriterar ekonomisk tillväxt vs jämlikhet så är du faktiskt för obildad att föra en diskussion med.

I synnerhet när du inte är förmögen att göra fram ett enda sakligt motargument.

Jag står inte ut. 

jag står verkligen inte ut. Det du skriver är så pinsamt.

Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?