Kvinnor och höga krav på partner?
Rent generellt är det en hård atmosfär idag i det offentliga rummet och många av bägge kön borde fundera på hur de uttrycker sig. Det gäller inte minst FL...
män kan ha en rätt så hård attityd mot kvinnor, kvinnor med olika åsikter brukar normalt avfärdas som det nedlåtande uttrycket feminister, trots att ingen feminism finns att läsa ens, allt som är kvinnligt orienterat bemöts med rynkande näsor, om en kvinna blir misshandlad av en man är det inte ovanligt att man kan läsa (på fl) att hon borde fattat det innan, dvs all skuld lägga på offret i det här fallet. Nu generaliserar jag, men mansrollen börjar bli alltmer oförstående och toxisk, det finns två exakta läger och alla former av diskussioner landar i ett könskrigande, och ja, min uppfattning är att ffa männen står för detta könskrigande. Läste en trådstart tex om mansdagen som trådstartaren enbart startat för att föra ett könskrig t ex. Obehagligt.
På vilket sätt har jag sagt att skilsmässor är kvinnors fel? Kvinnor tar initiativ till de flesta skilsmässor men det är deras rätt och vilja. De trivs inte och vill ha en förändring. Eventuella felbeslut och orsaker får diskuteras mellan inblandade parter.
Att män tillåts vara lata i hemmet är däremot kvinnors val, eller fel om du vill använda det ordet.
Varför måste kvinnors behov bli undanskuffade för att hon är projektledare i hemmet? Det borde väl vara tvärtom, när hon kan styra?
jag menar inte att du säger att skilsmässa är kvinnans fel, tolkar jag ditt inlägg så teoretiserar du att det är kvinnors eget fel att förhållandet inte håller. Jag tror det har fler nyanser än så, och det är ganska vanligt för män att avfärda saker som handlar om män/kvinnor med att det är kvinnornas fel, ta tex en diskussion på familjeliv om löneförhandling där kvinnors lägre löner avfärdas med att de är dåliga på att löneförhandla (dvs deras eget fel) samma personer menar på att det är kvinnors fel att pojkar har lägre betyg i skolan. Kvinnors behov blir undanskuffade då hennes projektlederi handlar om att omhänderta hans behov.
Jag tror att väldigt få av dagens unga kvinnor förväntas ta hand om män. Har du frågat dem?
Det är väl det här det skär sig, jag tror att männen fortfarande förväntar sig att bli omhändertagna. Konstellationen blir inte tydlig förrän barn kommer. Mannen kan t ex vilja ha delad ekonomi, kvinnan är fullt med på det för att hon är uppfostrad till självständighet, gradvist så inser hon att deras upplägg med henne som omhändertagande projektledare sker på bekostnad av hennes behov av en jämbördig partner med lagkänsla.