Kvinnor och höga krav på partner?
när inkompetenta genusforskare kommer fram till att orsaken är att pojkar har destruktiv maskulinitet tycker jag att genusforskarna ska bli utan lön som straff för sin inkompetens.
Du bevisar ju min tes.
Sofie Nilssons och skolans arbetsmetoder är anledningen till att vi på Ämnesläraren är här den här dagen. För att göra en lång historia kort tittade skolans rektor Cecilia Larsson-Ståhl på resultatskillnader bland eleverna. Det visade sig att pojkarna i sexan vart tredje år hade bättre betyg än flickorna, trots att statistik annars visar att flickor får bättre resultat i samtliga ämnen. Alla dessa sjätteklasser hade det gemensamt att de hade haft samma lärare, nämligen Sofie Nilsson.
Rektorn detaljstuderade Sofie Nilssons undervisning och fann att några av framgångsfaktorerna var struktur, förutsägbarhet, inkludering, tydliga mål och höga förväntningar på prestationer. Så numera arbetar hela Rosengårdsskolan så, samtidigt som man också fokuserar på pojkar som halkar efter, pojkar med språkstörningar och pojkar med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har därför anställt två logopeder som både möter eleverna och fortbildar lärarna i hur de ska bli bättre på att möta eleverna.
www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/reportage/sa-far-sofie-pojkarna-att-lyckas/
Män värderas högre oavsett yrke. Punkt.
Förr var det kvinnors jobb att vara kokerskor, låg lön..sen kom restauranger och yrket fick prestige om det var en man, högre lön för männen osv.
Ursäkta men varför blev det här ens en diskussion (jag kanske läste slarvigt). Män tjänar mer för att män fortfarande värderas något högre än kvinnor och i fler fall anställs av män. Men det är ju på bra väg att jämnas ut i toppyrken.
Då är jag mer irriterad på skillnaden oavsett kön i högavlönade och lågavlönade yrken. Jag är rejält underbetald med tanke på det jobb jag gör men att ansvara för liv och fysisk och psykisk hälsa hos någon är inte vatten värt idag.
ja, så ser det ut. Mäns yrken/ arbetsinsatser värderas högre än kvinnors. Jag förstår inte heller varför det ska ursäktas/ifrågasättas i stället för att ha en realistisk syn på saken.
I stället för att hyckla så kan man tycka att vissa borde stå för att de tycker den orättvisan är rätt och riktig och utgå från det. Någon kanske vill att mäns yrken ska tjäna mer på bekostnad av kvinnors.
Hur förklarar du alla dessa subventioner, bidrag och skattelättnader då? Inte är det marknadskrafter.
Ett tankeexperiment: Föreställ dig att alla inom bygg får en lönesänkning ner till undersköterskornas nivå. I ett abstrakt scenario att de inte kommer ihåg att de tjänade mer
Tror du att marknaden och byggandet skulle accelerera? Det tror jag. Jag tror dessutom att subventioner/ skattelättnader och bidrag skulle minskas då det påverkar i alla led, t ex matinköp eller produkter.