Kvinnor och höga krav på partner?
Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 13:59:18 följande:
Vissa vill ha ett samhälle där alla tjänar i princip lika mycket. En rörläggare är närmare i lön med en ingenjör. Jag tycker att skillnaden borde bli större här. Jag vill också att bidragsberoendet i princip försvinner. Dvs jag förespråkar kapitalistisk högerpolitik.Jag pratar om ett abstrakt scenario. Mäns yrken är överbetalda och det leder till att kvinnor blir bidragstagare (generella drag) alternativt lever fattigt. Man kan föreställa sig då att män i princip får ett lönetillskott varje månad som tas från en närliggande undersköterska. Sen så vill samhället kompensera det underskottet via bidrag.
Det är en snedfördelning som borde justeras, ett sätt att justera den är att ge undersköterskor i princip samma löner och devalvera valutan. men det skulle leda till en ekonomisk katastrof, då har vi ett scenario där i princip ingenjörer, läkare och undersköterskor (andra arbetare) har samma löner.
Det jag vill komma fram till är att mäns yrken är övervärderade på bekostnad av kvinnors yrken. Det behöver ske en långsam förändring. synen på mäns yrken (såsom rörläggare) behöver förändras.