Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Mini) skrev 2024-11-29 08:50:18 följande:
    Nä, jag tänkte på det i efterhand. Är väl att vilken typ av krav det gäller inte blivit nämnda uttryckligen. Det jag tänker kvinnor ska höja sina krav är såklart inte längd, snygghet osv. utan syn på jämlikhet, kommunikationsvilja, ärlighet, respekt för partnern och relationen för att nämna några exempel. 

Dom här kraven ska man fortsätta att ha under relationens gång som sagt. Självfallet ser man till att man själv uppfyller dom med, missar man så ser man till att förbättra sig själv.
    Där håller jag med dig.

Men för detta krävs det att man lär känna personen ifråga och redan där finns redan höga krav hos kvinnor som stoppar dem.
    Kanske är det fel krav som prioriteras. Att de missar männen som är vettiga på ett personligt plan, för att de har tittat för mycket på utseende, utbildning/yrke och annan ganska ytlig information.
  • Tom Araya
    Anonym (Liten) skrev 2024-11-29 09:34:39 följande:
    Hur ska man veta vem av de ointressanta männen man ska försöka lära känna mer då, för att se om det finns nåt där. För släpper man många krav som du verkar föreslå, så blir de som är kvar faktiskt ganska ointressanta

vet inte hur det är för andra kvinnor men jag känner att det kan bli för jobbigt om man börja skriva till någon som känns sådär och sen när man lär känna honom bättre får mig att inse nej jag vill verkligen inte gå vidare med denna man. Då har man stört honom i onödan liksom. Särskilt om man hunnit träffas. Kanske inte så kul för honom direkt heller att jag var ganska ointresserad från början
    Du måste fråga dig varför en man du inte känner är ointressant. Är han för ful, för kort, bor 70 mil bort, är ensamstående med 7 barn eller vad?

Det finns absolut inget fel i att rata någon man finner direkt oattraktiv enbart av ett foto, men man gör sig nog en tjänst om man åtminstone funderar över om personen kanske trots allt duger om denne skulle visa sig vara bra på alla andra sätt, om man bara tog sig tiden att lära känna personen.
  • Tom Araya
    Anonym (fel tid) skrev 2024-11-29 09:45:28 följande:

Jo och nja. Jag tycker hela nätdejting-biten är svår eftersom det just bara är yta och i bästa fall en presentation som kan ge hintar om personens personlighet och intressen men jag behöver prata och se personer, gärna över tid dessutom så att jag faller för personligheten och de där subtila sakerna, sättet personen skrattar, skämtar eller nåns underfundiga humor eller stora passion för intresse x eller musiksmak eller vad än som gör att intresset väcks.

Allt det där saknas i nätdejtingen tills att man ses på riktigt förstås, men för mig tar ju allt det där tid att bygga upp och med barn och jobb går det bara inte att gå på den mängd dejter med olika personer, som jag tror skulle behövas för att till slut kanske träffa någon man klickar med.

Så..därav har jag lagt det på hyllan och brukar säga att händer det så händer det, men som jag då brukar få till svar av andra "ingen kommer ju komma och knacka på din dörr utan du måste ju ge dig ut"

Så, sen. När barnen börjar vara på väg ut ur huset så kanske jag tar tag i det

Och ja nu blev det nog en ruskigt massa text igen XD

Min erfarenhet är den rakt motsatta.

Jag har alltid haft problem med att våga ta kontakt irl och att göra det på ett bra sätt. Jag är heller inte tillräckligt snygg eller rik för att bli självraggande på enbart de grunderna.

Men när kvinnor fått möjlighet att se en del av min personlighet, hur jag resonerar, vad jag tycker och tänker, hur jag skämtar och uttrycker mig på diverse forum och även diskussioner kring gemensamma intressen, då tog det fart och jag har aldrig dejtat så mycket som jag gjorde mellan 2010 och 2014 (därefter var jag i några förhållanden och sedan hände lite andra grejer som har försvårat). Då var det som att ett hyfsat utseende blev en bonus uppepå något de redan fattat tycke för, istället för att bli bedömd som "inte tillräckligt snygg".
    Man känner ju då varandra betydligt bättre redan vid första träffen än vad man hinner med vid en träff på krog, fest eller nattklubb.

Men på rena dejtingforum, där man blir bedömd efter utseendet innan man ens har snackat med varandra har jag inte haft någon utdelning alls.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-29 10:26:11 följande:
    Kvinnor har i många många år blivit bedömda för sitt utseendes skull, vi är vana vid det. Jag tror att män varit vana vid att inte behöva bry sig om den parametern men nu finns den där även för män. Män har haft det inbyggt att dom såklart duger som dom är med rund mage och tunt hår, tänker på det här att dom där männen inte ser problem att flirta med kvinnor som är högt ovanför deras liga. Det där har alltid förvånat mig.

Jag tror att män behöver förbättra sig på flera plan för att duga, så som kvinnor har varit vana vid att vara tvungna att uppfylla vissa krav. Det verkar vara ett bryskt uppvaknande för vissa, att mans-standarden behöver förändras.
    Ja, kvinnor blir bedömda för utseendet och männen för inkomst, så visst behöver det förändras.
  • Tom Araya
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-29 10:49:26 följande:
    Håller inte med om inkomst nej, vi har egna pengar. Det är mer att pengar är ett visst mått som visar vem nån är, ambitionsnivå och att man kan ha samma levnadsstandard. En jämlike. Sen allt detta med attraktivitet och en lägstanivå för personlighet som ska vara jäkligt hög. Annars kan det kvitta för kvinnor. Mkt hårddraget.
    Så kan man ju se på alla krav på en partner....
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-11-29 10:38:33 följande:
    Ja, kvinnor blir bedömda för utseendet och männen för inkomst, så visst behöver det förändras.
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-29 10:49:26 följande:
    Håller inte med om inkomst nej, vi har egna pengar. Det är mer att pengar är ett visst mått som visar vem nån är, ambitionsnivå och att man kan ha samma levnadsstandard. En jämlike. Sen allt detta med attraktivitet och en lägstanivå för personlighet som ska vara jäkligt hög. Annars kan det kvitta för kvinnor. Mkt hårddraget.
    Tom Araya skrev 2024-11-29 10:56:02 följande:
    Så kan man ju se på alla krav på en partner....
    Tillägg:

Om hon har utseendet och ställer krav på hans ekonomi och han har ekonomin och ställer krav på hennes utseende så är det ju på sätt och vis jämlikt, men det är kanske inte den typen av jämlikhet man vill uppnå.

• Tom Araya
    Anonym (fel tid) skrev 2024-11-29 11:05:55 följande:

Nej du missförstod mig, jag tycker att män på nätdejtingsidor ibland är ointressanta för att de antingen inte är så bra på att skriva (ställer inga motfrågor, undrar ingenting, öppnar inte upp - vilket jag förstår för vem orkar göra om den processen om och om igen) så jag får inget grepp om vad det är för personlighet eller för att de helt enkelt inte delar med sig någon personlig info alls på själva profilen och då faller de bort naturligt för man kan ju inte skriva till varenda en för att försöka lära känna varenda en på djupet. 

...
    ...EN MASSA TEXT...
    ...

Som sagt. jag vill träffa människor på mer naturlig väg framöver, inte över skärm, så jag får väl starta upp något. :)

Jag har redan fåt lära känna dig mer här och nu än från valfri dejtingsajt eller vid ett kortare irl-möte. Glad

Du väcker min nyfikenhet...
  • Tom Araya
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-29 11:08:42 följande:
    Om kvinnor vore rädda för att vara ensamma hade väl alla bortvalda män blivit valda? då hade de väl varit bättre än ensamhet? Eller hur? Det känns som du gjort en liiiiten tankevurpa där, jag förstår. Kan inte vara lätt att tangentkriga i sin iver att försöka bevisa. Ja vad var det du ville bevisa? Att kvinnor inte är rädda för ensamhet? 
    Om kvinnor inte hade varit rädda för att bli ensamma hade det inte varit så många singelkvinnor ute på dejtingmarknaden.
  • Tom Araya
    ClumsySmurf skrev 2024-11-29 11:29:29 följande:
    Män är ju faktiskt generellt dåliga på allt möjligt så kvinnor som inte är rädda för för att bli ensamma är kvar ute på dejtingmarknaden, och vid 30 blir det provrörsbarn.
    Jag antar att du avsåg vara ironisk. 
  • Tom Araya
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-29 11:34:58 följande:
    Och ändå klagar män på att det finns för få kvinnor. 

Bara för att man är på dejtingmarknaden så betyder ju inte det att man är rädd för att vara ensam, hur kom du fram till den slutsatsen?

De flesta vill nog ha en partner, både män och kvinnor, men inte till vilket pris som helst. Och under tiden de letar så är de singlar, men det är ju inte samma sak som att de är rädda för att vara singlar. 
    Precis, de flesta vill nog ha en partner och få vill vara ensamma.

Uttrycket "vara rädd för" är nog oftast ganska överdrivet, men jag valde att använda det i ett svar på ett inlägg där det uttrycket användes.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?