Inlägg från: Anonym (Mini) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mini)

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Feime) skrev 2024-11-25 20:19:35 följande:
    Dagens mansroll är i stort mycket bra. De mördare som existerar gör det trots mansrollwn och inte på grund av den. I den svenska mansrollwn finns det inget utrymme för misshandel och man sätter stort värde vi dfamilj och barn. Inte många länder i världen där det är standard att män är hemma med barn och lägger stort fokus på att ta hand om familjen.

Sedan finns det destruktiva subkulturer för mansrollen också men det är den positiva mansrollen som har hegemonisk ställning.
    I så fall - varför blev inte 5 män mördade av sina kvinnliga partners och 5 kvinnor av sina manliga partners 2023 om mansrollen är tillräckligt bra? Istället för 10 kvinnor mördade av sina manliga partners.

Jag kan lova dig att det du tror om den svenska mansrollen inte är ett facit. Se texten ovan.
  • Anonym (Mini)

Om man ska se till lösningar så tror jag att männen ska föregå med gott exempel som deras barn tar efter. Nej, mammas hobby är fan inte att ställa in saker i diskmaskinen medans pappa spelar dataspel. 

Nu kommer vissa män här att säga att det är mammornas uppgift att uppfostra sina vuxna manliga partners. Nej, det är det inte. Och mestadels slutar det i skilsmässa eftersom att påtala obalansen inte resulterar i nån förändring, bara sämre stämning.

Såklart kan man inte ha nog höga krav på en manlig partner som kvinna. Eftersom man med största sannolikhet skaffar sig en sämre livssituation som en följd av en relation med en man.

• Anonym (Mini)
    Tom Araya skrev 2024-11-26 19:37:12 följande:
    Om kvinnor i lika hög grad som män misshandlade och våldtog sina partners och ägnade sig åt droger och kriminalitet så att de blir oförmögna att ta hand om hem, barn, jobb e.t.c... är det vad du menar?

Ja, det skulle såklart innebära större problem i samhället, men det är ju inte så att det skulle saknas kvinnor och män som kan kompensera för detta, eftersom det då skulle handla om kanske 15% (eller något sådant) av befolkningen som har dessa beteendeproblem.
    Inte bara dom som mördar, misshandlar och våldtar. Jag menar om kvinnor hade vabbat samma mängd som män, varit föräldralediga samma mängd. Om kvinnor hade visat samma ointresse för barnkläder i rätt storlek och att det köps vinterkläder t ex. Samma ointresse av att bibehålla relationer. Samma ointresse av att prata med sina barn och höra hur det var i skolan. Allt. Det hade varit...intressant.

Sannolikt hade hela det här "manssläktet" bestående av två kön ändrat sitt beteende eftersom små barn som lämnas ensamma hemma inte hade funkat när båda är på jobbet. Eftersom ingen hade gett upp sitt eget liv så som nån måste göra när en liten människa föds. Idealet är ju ett lagarbete men så ser inte verkligheten ut idag tyvärr.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-26 20:19:22 följande:
    Var får du din verklighet ifrån egentligen. Samhället fungerar så bra som det gör för att det finns mängder av familjer därute där samarbetet mellan föräldrarna fungerar alldeles utmärkt.

Om du nu har dåliga erfarenheter av män så klistra inte det på andra. Det blir smått löjeväckande hur fokuserad du är på kön. Människor är framförallt individer.
    Statistik. Behöver jag säga det igen ens.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-27 06:30:07 följande:
    Om du nu hade gått efter statistiken hade du sett att den stora majoriteten män är laglydiga medborgare. 

Så det är uppenbarligen något annat du går efter.
    Bara att googla så får man fakta istället för åsikter:

www.svt.se/nyheter/inrikes/jamstalldhetsmyndigheten-kvinnor-jobbar-fortfarande-mer-obetalt

Från länken ovan:

"
    Jämställdhetsmyndighetens nya rapport visar att svenska män i större utsträckning tar på sig jobb som utförs någon gång ibland, som till exempel att installera ny teknik eller att måla väggarna, medan kvinnor har hand om det dagliga arbetet. En undersökning från 2021 visar att kvinnor i genomsnitt lägger två timmar och 40 minuter per dag på rutinmässigt hushållsarbete, medan män lägger en timme och 53 minuter.

Enligt rapporten förväntas kvinnor hantera både betalt och obetalt arbete, vilket kan påverka kvinnors ekonomiska självständighet, och deras möjligheter för självförverkligande och samhällsdeltagande."

• Anonym (Mini)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-27 12:08:09 följande:
    Bara att googla så får man fakta istället för åsikter:

www.svt.se/nyheter/inrikes/jamstalldhetsmyndigheten-kvinnor-jobbar-fortfarande-mer-obetalt

Från länken ovan:

"Jämställdhetsmyndighetens nya rapport visar att svenska män i större utsträckning tar på sig jobb som utförs någon gång ibland, som till exempel att installera ny teknik eller att måla väggarna, medan kvinnor har hand om det dagliga arbetet. En undersökning från 2021 visar att kvinnor i genomsnitt lägger två timmar och 40 minuter per dag på rutinmässigt hushållsarbete, medan män lägger en timme och 53 minuter.

Enligt rapporten förväntas kvinnor hantera både betalt och obetalt arbete, vilket kan påverka kvinnors ekonomiska självständighet, och deras möjligheter för självförverkligande och samhällsdeltagande."

Kvinnor idag förväntas dra in pengar i samma mängd som män vilket ju inte är något konstigt imo. Men den obalanserade arbetsbördan hemma finns kvar för kvinnor, var finns logiken i det?

"Jaa kvinnor är perfektionister och överarbetar allt". Nej, vissa minimikrav behöver man ändå ha för ok nivå på allt. Få vill vada fram i en svinstia och låta barnen gå i skitiga kläder till skolan. Så den åsikten köper jag inte.
  • Anonym (Mini)
    Tom Araya skrev 2024-11-27 13:33:09 följande:
    Samma förhållande finns även åt motsatt håll, men då handlar det om det ekonomiska.
    Vete sjutton, vilken generation snackar vi nu? Om jag har samma yrke som den manliga partnern, skulle jag förvänta mig att han ska dra in 30' mer än mig per månad? Nej, orimligt.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-27 14:22:57 följande:
    Ska män behöva bli lämnade för att börja ta ansvar? 
    Japp, det är min åsikt. Dom få guldkornen fattar ju och stannar märkligt nog i vad som ser ut att vara mkt lyckade relationer. Eller, fullt logiskt snarare.
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-27 15:10:50 följande:
    50-50 tänk I en relation eller egentligen vilken relation som helst är extremt ineffektivt. Det bästa är att man gör det man är bra på.
    Jaja, det brukar heta så ja. Det är så konstigt bara hur kvinnor tydligen är så bra på att torka rent ett skitigt kök, dag ut och dag in.

Vad är problemet med 50-50? På jobbet, skulle nån med samma roll ha en särställning som gör att just dom ska undantas skittrista rutinuppgifter som måste göras? 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-27 16:31:27 följande:
    Jag är grymt bra på att städa köket. Gör det mig till en kvinna?

Problemet är att allt tar längre tid om man gör det man inte är bra på.

Idag skulle jag t.e.x. göra ett viktigt inköp på jobbet. Jag har en vän som är expert på området. Jag frågade honom om råd och fick en lösning på problemet som var toppklass. Det tog honom 2 minuter att hjälpa mig. Själv hade jag kunnat jobba med samma fråga i 2 timmar och fortfarande fått ett mycket sämre resultat.
    Hur är köksstädning en kvinnlig uppgift menar du? Jag har inte blivit till en man för att jag alltid har varit bäst på tekniska uppgifter när jag levt med män.

I ett hem finns återkommande rutinsysslor. Det är skilt från en sällanuppgift som du gjorde på jobbet. Där tog du den givna vägen och frågade nån som redan hade kunskapen. Utan din kollega hade du behövt att lösa det på annat sätt, t ex genom att lära dig och sen kunna utföra uppgiften.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?