Kvinnor och höga krav på partner?
LOL
ja, så ser det ut. Mäns yrken/ arbetsinsatser värderas högre än kvinnors. Jag förstår inte heller varför det ska ursäktas/ifrågasättas i stället för att ha en realistisk syn på saken.
I stället för att hyckla så kan man tycka att vissa borde stå för att de tycker den orättvisan är rätt och riktig och utgå från det. Någon kanske vill att mäns yrken ska tjäna mer på bekostnad av kvinnors.
Snarare ger svar på tal till smurfar som smurfar sig. tänk att det finns så många män som varken är demokratiska eller jämställda år 2024.
är det skolan som varit för dålig för dessa gossebarn under uppväxt till man? Är det föräldrarna som varit för dåliga för dessa gossebarn under uppväxt till man? Eller är bara dessa män dåliga för att de är dåliga oavsett skola/förälder? Kanske är sånt manligt dna som gör dom dåliga? Eller var går det fel, och har dessa stackars gossebarn och män något som helst egenansvar? Eller är de bara offer för den dumma omgivningen och dumma elaka ondsinta kvinnors krav?
Visst, man kan se olika samband och man kan känna sig negativt särbehandlad på grund av sitt kön (kvinna), men man kan ju inte dra det ett steg längre och mena att någon stark men diffus kraft tvingat en att ta vissa beslut som lett till konsekvens x, y, z.
För några år sedan skanderade jag tvärsäkert: ?alla män förtrycker alla kvinnor!?, men i dag kan jag inte på något sätt motivera hur det skulle gå till. Vi bor, som sagt, i Sverige, inte till exempel Iran, Afghanistan eller Saudi, och inte ens där förtycker alla män alla kvinnor, på individnivå, trots deras starka patriarkala system i alla delar av samhället.
är det kvinnor som missar vuxna män?
ytterligare halmgubbe av någon som spelar dum eller måste jag förklara att vuxna män inte går i skolan?
är det kvinnor som missar vuxna män?
ytterligare halmgubbe av någon som spelar dum eller måste jag förklara att vuxna män inte går i skolan?
Har du samma uppfattning om invandrare som grupp? Funktionshindrade eller andra grupperingar som generellt sett inte lyckas lika bra? Att vi deporterar dom?
Eller gäller det bara män och är en osund del av ditt mansförakt?
Ni som förespråkar demokrati och rätt till sin egen kropp, förespråkar ni etatism? Hur försvarar ni i så fall att majoriteten får bestämma över minoriteten? Hur försvarar ni skattetvånget? Hur försvarar ni totalförsvarsplikten och värnplikten? Hur försvarar ni tvångsinlösen? Nu kanske ni inte förespråkar något av detta, annars får ni gärna berätta närmare.
Fast nu är det ju så att kvinnodominerade områden systematiskt värdesätts lägre. Dessa människor jobbar redan i tex vård och omsorg och det skulle bli högst problematiskt för samhället om alla plötsligt sade upp sig för att börja jobba på gata och park istället.
Ibland måste man tänka till lite.
Det går bra att klaga på att det inte är lika ufall mellan privata och offentliga sektorn precis som om lika utfall mellan olika val skulle vara någon mänsklig rättighet med det fastnar där, det är som om även högljuddaste och tjatigast själva systematiskt nedvärderar kvinnodominerade områden.
Schadenfreude (/????d?nfr??d?/; German: [??a?dn??f????d?] ; lit.Tooltip literal translation "harm-joy") is the experience of pleasure, joy, or self-satisfaction that comes from learning of or witnessing the troubles, failures, pain, suffering, or humiliation of another. It is a borrowed word from German; the English word for it is epicaricacy, which originated in the 18th century. Schadenfreude has been detected in children as young as 24 months and may be an important social emotion establishing "inequity aversion".[1]
en.wikipedia.org/wiki/Schadenfreude
Det handlar inte om offentliga mot privata sektorn, utan systematisk diskriminering i hela samhället.
Vilken sexualitet människor har är inte relevant för sakfrågan.
Men det är ju ovetenskapligt akademiskt bla bla bla, eller bara nåt som kräver en större hjärna än vad smurfar har att tillgå för att förstå.
Enligt vilka feministiska teorier?
Har jag nämnt några sådana?
Nej, och då kan du lugnt anta att jag inte utgår ifrån feministiska teorier. Eller genusvetenskap, vilket jag inte heller nämnt. Jag är absolut feminist, men inte speciellt vänsterfeminis, du bör sluta använda ord du inte förstår.
Verkar lite dumt att bara dra saker ur röven så där, men du får såklart vara dum om du vill.
Lite fakta då:
När kvinnor klev ut på arbetsplatserna gjorde de det till kvinnolöner, inte bara löner. Detta berodde på att män sågs som huvudsakliga försörjare och kvinnor sambeskattades med sina män, det upphörde 1971. Även fast kvinnolönerna avskaffades 1946 inom statlig verksamhet och 1965 inom privat verksamhet.
Kvinnolönen var tre fjärdedelar av den sämst betalda mannens lön.
Uppenbarligen har vi ännu inte helt övervunnit den sunkiga synen på kvinnors arbete. 2023 uppgick kvinnors löner till 90 % av männens.
En förklaring till löneskillnaderna är att kvinnor i högre utsträckning än män är överkvalificerade för sina arbeten. Även detta handlar om systematisk diskriminering, eller systematisk positiv särbehandling där män ges andra möjligheter till karriär för att de är män.
Om det varit omvänt tror jag faktiskt att män tyckt att det skulle ha varit en aning bekymmersamt.
"Uppenbarligen har vi ännu inte helt övervunnit den sunkiga synen på kvinnors arbete. 2023 uppgick kvinnors löner till 90 % av männens."
Uppenbarligen baserar du "sunkigt" på att det ska vara lika utfall, vill du förklara varför det ska vara lika utfall?
Om det skulle hamna något i dricksvattnet så alla singelmän skulle jobba 4 timmar mer i veckan blir slutsatsen automatiskt att det blivit ännumer orättvist
"Även detta handlar om systematisk diskriminering, eller systematisk positiv särbehandling där män ges andra möjligheter till karriär för att de är män."
Ej lika utfall är inte ett bevis på strulturell sexism, du får ju backa upp det med något mer än påståenden.
"Om det varit omvänt tror jag faktiskt att män tyckt att det skulle ha varit en aning bekymmersamt."
I alla fall tyckt att det är komiskt att det klagas på ej lika ufall medan kvinnor fortsätter att välja lika eller så män behöver tjäna ännu mer så det blir som en ond cirkel med orättvisor mot kvinnor.
Hej,
Jag tar inte ställning i er diskussion, tänkte bara på ditt sista stycke.
Ibland är det så att olika vetenskapliga teorier inte behöver väljas mellan utan kan komplettera varandra. Ibland så de till synes mest motstridiga teorier när man försöker titta på helheten så ser man att de beskriver samma fenomen fast från olika synvinklar bara.
Som exempel när det kommer till diskussionen biologi eller miljö så är det inte ett antingen eller. Utan det man bevisat är att det är både och. Vi har både en biologi som sedan gör oss mer eller mindre känsliga för olika vägar i livet. Det i kombination med vad som faktiskt sker i livet blir ett resultat.
Med andra ord om du är känslig för att utveckla X så kanske det räcker med lite miljö för att få X. Men den som inte är lika känslig för X kan mycket väl få det också men behöver mer av miljö för att få det och tvärtom.
olika ideologier är inte samma sak under ytan
"Som exempel när det kommer till diskussionen biologi eller miljö så är det inte ett antingen eller. Utan det man bevisat är att det är både och."