• Postman

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 22:06:19 följande:
    Jasså? Så du är med i facket och kämpar för kvinnor? Eller är du med i facket för att själv få dina 4.1 % löneökning? att du eller andra män skulle vara med i facket enbart för att kämpa för kvinnor är nog det mest patetiska påstående jag hört.

om dessa 5 miljoner män verkligen skulle vara med i facket för kvinnors skull, så skulle en större effekt vara om dessa män istället tar 50% av all vab 50% av all fl. men jag vet inte, det är kanske för jobbigt för vissa män att göra något? Lättare att bara betala någon annan som får försöka fixa. eller? är det så du beskriver alla jämställda handlingar du gör? Betalar fackavgiften Tomte
    Facket kämpar för alla men du verkar inte veta vad facket står för, väldigt märkligt.
    Du har absurda vändningar i dina argument. Mycket är ren nonsens som du skriver.
    Visst vore det bra om det delades 50/50 men nu vill uppenbarligen inte kvinnor och män ha det så, statistiken visar något annat.
  • Postman
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 22:16:29 följande:
    är du så kortsiktig i ditt tänk? Vi kan beskriva med svenska enkla ord så kanske poletten trillar ner.

för att göra det enkelt, arbetsgivaren har två anställda.
    medarbetare x, kvinna och medarbetare y, man.

när x och y anställs år 2010, och bägge får 20000 kr i lön. För de diskriminerar inte. under år 2010 så är x borta oftare än y, för att x behöver vabba mer än y.
    när arbetsgivaren ska ge löneökning 2011. Tror du att x och y får lika stor löneökning? eller varför tror du att y får högre löneökning?
    så 2011 har x 20500 kr i lön, y 20750 i lön. Under 2011 upprepas samma sak, mer vab på x än y. Vem tror du får mest löneökning 2012?
    2012 har x 21000 i lön, och y 21500. Och så fortsätter vi i massa år.

10  år senare med detta exempel så har vi 2020.
    x kommer upp till 25000, y 27500.

kan du påstå att arbetsgivaren har diskriminerat x? Nej. De har däremot ekonomiskt gynnat den medarbetare som jobbat mest, för det är rättvist.

men fattar inte du och andra män att det är vad som påverkar kvinnor som TVINGAS till mer vab för det är tydligen för mycket begärt för många män att dela på vab just för att INTE missgynna kvinnor.

men jag förstår att alla män inte kommer fatta detta. Det är för avancerad kvantumfysik verkar det som.
    Klart att den som jobbar mest gynnas, den gillas alltid av arbetsgivaren oavsett kön. Är man borta från jobbet mycket eller går ned i tid så kommer man ifrån hetluften. Man kan tycka vad man vill om det men det är så det funkar. En arbetsgivare vill ha oss på jobbet, inte att vi ska vara hemma av allehanda orsaker, då blir man inte populär. Hur varje par väljer FL eller vabb är upp till varje par att bestämma är min åsikt. 
  • Postman
    Tom Araya skrev 2024-11-28 22:31:47 följande:
    ...och du menar att kommunerna inte är en relevant förhandlingspart vid kollektivavtal för kommunanställda?
    Jo men det är väl inte just kommunpolitikerna som sitter vid förhandlingsbordet med kommunanställda eller hur menar du?

Jag utgår ifrån att det är anställda tjänstemän i kommunen som kommunal förhandlar med.
  • Postman
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 22:38:25 följande:
    var är nonsens som du påstår? Jobbigt att jag touchade en öm tå? jasså kvinnor och män vill inte det? Du tror inte det är kvinnor som vill ha delat, män vill fortsätta slippa huvudansvar. 

snälla förklara för mig varför kvinnor är kräsna om inte syftet är att aktivt VÄLJA BORT andra klassens män. men klart kvinnor skulle bli mindre kräsna om bara fler män gick med i facket 😂😂😂😂😂
    Ja det är delvis nonsens som du påstår, om nu kvinnor vill det varför tvingar de inte sina män? Är de så veka? Eller varför väljer inte kvinnor män som vill dela?

Vart är kvinnors ansvar i detta eller är kvinnorna bara veka värnlösa våp som väljer odugliga män.
  • Postman
    Tom Araya skrev 2024-11-28 22:45:16 följande:
    Högst upp sitter kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige och den utgörs av politiker. Även i varje större del av kommunens verksamhet (exempelvis socialtjänst, ungdoms-och-fritidsverksamhet, mark och bygg, skola m.fl.) brukar det finnas en nämnd högst upp, bestående av politiker.
    Ja det stämmer men de har ju inte direkt påverkan. Avtalen görs ju upp centralt innan det går ner lokalt. Sen kan de förstås vara tjuriga med extra pålägg utöver det centrala avtalet. Äter lönerna för stora hål i kommunens plånbok kan de alltid förstås göra besparingar på annat men det är svårt att bevisa att det har just med för höga löner att göra.
  • Postman
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 22:50:18 följande:
    och poletten trillar inte ner. VARFÖR TROR DU KVINNOR ÄR KRÄSNA/SELEKTIVA? Är det fortfarande en gåta? För i x antal andra trådar brukar du stryka misogyna män längs ryggen och se ner på dessa ondsinta kvinnor som inte väljer stackars Palle.

så förklara gärna med egna ord varför du tror att varför fler kvinnor väljer frivillig ensamhet, över att bara ta första bästa man. inte som att det finns brist på män direkt
    Jag har försökt hålla god ton till dig hela tiden men nu går du över gränsen med din mycket otrevliga och insinuerande ton. Jag har inget mer att säga dig.
  • Postman
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-28 23:05:15 följande:
    Tvinga - det handlar om att männen inte vill lagspela. Då hamnar man på separation istället. Välja rätt män - män brukar vara exemplariska partners ibland i många år tills barnen kommer, då väljer dom sig själva framför teamet. 
    Ja och då får det ju bli separation om paret inte kan komma överens, inget konstigt alls, rätt naturligt.

Njae nog kan de under några års tid luska ut hur männens ställer sig till det, det köper jag inte, lite mer får kvinnorna anstränga sig i så fall, fast jag tror inte det är helt så stort problem som många vill påskina, tror de allra flesta par är rätt nöjda med sin fördelning. 
  • Postman

Ja och vad har dessa lösryckta inlägg från mig med denna tråden att göra menar du? 

Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-28 23:24:02 följande:

Bara att söka med sökfunktionen på familjeliv så kan vi se om det är insinuerande. 

• Postman
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-29 05:15:39 följande:
    Var det inte du som påstod i denna tråd att jag insinuerade? eller hur? är det fortfarande insinuerande tro? Eller är det kanske som så att här gömmer det sig ett litet misogynt troll? 

frågar igen: varför vill du inte acceptera att kvinnor får lov att ha krav på att ens potentiella partner ska vara demokratisk och jämställd? Är du rädd att din egen fru ska inse att du är misogyn och bli lämnad? 
    Ja det var vad du insinuerade och vad jag skriver i andra trådar hör inte hemma här. Håll dig till denna tråden istället för att hämta lösryckta svar från andra trådar. Jag inser nu vem du är och du kommer inte få mer svar ifrån mig. 
  • Postman
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 13:35:44 följande:

Det är intressant att du kallar mig för mansföraktande då jag i princip förespråkar ett rättvist samhälle. Du lägger ord i min mun, påstår att jag kallar män för att ha en ond agenda och att jag påstår att män är odugliga. Du kan ju inte hitta på saker.

Ganska irriterande att du kör med härskartekniker. Vi avslutar vår diskussion här då du inte kan hålla en högre nivå.

Ja, du har inte skrivit nåt positivt om män trots att jag har försökt att beskriva det positiva som väldigt många män gör. Att uteslutande tala så negativt om män så blir känslan manshat. Det är inte min avsikt att köra med härskartekniker, jag ber om ursäkt för det om det är så du uppfattar det. 

• Postman
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-30 15:36:30 följande:

Som sagt, alla hjälps åt att upprätthålla den här snedfördelningen. 

Det här är ett etablerat system som till viss del är accepterat av allmänheten, vissa ifrågasätter den här snedfördelningen, andra försöker låtsas som att den inte finns, somliga försvarar den.

Men det är ju också en snedfördelning som sätter marknadskrafter ur spel och bidrar till den här konstgjorda andningen i form av subventioner och bidrag och ett ökat skattetryck.

Så hur skulle systemet se ut om du finge bestämma helt?
  • Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-30 15:56:45 följande:

Konsultverksamheter inom min bransch erbjuder tyvärr inte arbetstidsförkortning. Eftersom de tjänar sina pengar på varje debiterbar timme så vill de sällan underlätta för dem som vill jobba mindre. 

Kompensation vid föräldraledighet har vi, det har väl de flesta företag i Sverige idag. 

Många av männen, som är konsulter, har egen firma i min bransch. Det är väldigt, väldigt få kvinnor däremot, som har egen firma. Hur kommer det sig kan man fråga sig? 

Jag upplever att männen är beredda till att ta större risker och är beredda att jobba mer och de har ett större driv att tjäna pengar. Ofta har de en fru som inte tjänar så bra.

Håller med, män är långt mer pengafixerade än kvinnor. Vi tar galet många risker med att starta företag osv och de flesta män har inte problem med att försörja en kvinna som inte tjänar lika bra. 
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?