Kvinnor och höga krav på partner?
tycker det är konstigt att det inte är jag som får dessa anklagelser när det är främst jag som helt utan filter brukar förklara vad jag tycker om dessa feminister.
Sofie Nilssons och skolans arbetsmetoder är anledningen till att vi på Ämnesläraren är här den här dagen. För att göra en lång historia kort tittade skolans rektor Cecilia Larsson-Ståhl på resultatskillnader bland eleverna. Det visade sig att pojkarna i sexan vart tredje år hade bättre betyg än flickorna, trots att statistik annars visar att flickor får bättre resultat i samtliga ämnen. Alla dessa sjätteklasser hade det gemensamt att de hade haft samma lärare, nämligen Sofie Nilsson.
Rektorn detaljstuderade Sofie Nilssons undervisning och fann att några av framgångsfaktorerna var struktur, förutsägbarhet, inkludering, tydliga mål och höga förväntningar på prestationer. Så numera arbetar hela Rosengårdsskolan så, samtidigt som man också fokuserar på pojkar som halkar efter, pojkar med språkstörningar och pojkar med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har därför anställt två logopeder som både möter eleverna och fortbildar lärarna i hur de ska bli bättre på att möta eleverna.
www.vilarare.se/amneslararen-svenska-sprak/reportage/sa-far-sofie-pojkarna-att-lyckas/
Jag skulle istället vilja argumentera för att både det centrala innehållet och betygskriterierna borde vara mycket mer specifikt formulerade. Jag vet att Skolverket vill att vi lärare ska tolka kursplanens innehåll. Men problemet är ju att skrivningarna är så allmänna och vaga att alla tolkar dem helt olika. Det är ju bara att titta på simkravet, som i mina ögon är det ojämförligt tydligaste. Ändå kommer detta upp till diskussion i Facebookgrupper för idrottslärare om och om igen, vilket tydligt visar på en stor osäkerhet och i värsta fall okunskap kring våra styrdokument. Blir det så olika tolkningar kring ett sådant tydligt krav så kan man ju bara gissa hur olika övriga delar av kursplanen tolkas?Ä
ja, så klart att jag trollar, jag är ju man 😂
I mitt förra inlägg trollade jag med en kvinna som gjorde så pojkarna lyckades bättre i skolan. trollar lite mer detta inlägg med någon studie en kvinna har gjort.
men jag vill lägga halva skulden på motsatta könet som lärt mej dumheter.