Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Hoppa upp en årskurs?

Jag var väldigt tidig i skolan, framförallt i matte. Min son har också varit det.

Sonen bytte skola när han började årskurs 4 och samtidigt bytte en av hans klasskompisar till samma skola men började årskurs 5. Frågade då sonen om xxx var så duktig i skolan att det var rimligt att hoppa över en årskurs och sonen svarade då. Ja absolut är han duktig, men jag är bättre.

Den som hoppade upp är född otroligt tidigt på året och har alltid upplevts som väldigt mogen. För han blev det perfekt att byta. Min son är för all del född på första halvan av året men verkligen inte överdrivet mogen för det (som yngre, nu vid 18 är han faktiskt rätt mogen) och socialt tror jag inte alls det varit något lyft för honom att byta.

Jag ser inte att jag vunnit något alls på att byta upp en årskurs, inte sonen heller. Då hade jag hellre tittat mig runt för att hitta en skola som var villig att utmana barnet mer. Att de skulle vara så mycket mognare och lugnare en klass över tror jag är en utopi. För mina två äldsta har lugna klasser uppenbarat sig första året på gymnasiet när de gått natur. Då har det varit bra studiero.

Svar på tråden Hoppa upp en årskurs?