• Anonym (Mamma till mattetjejen)

Hoppa upp en årskurs?

Min dotter går i femman och får inte alls den utmaning och stimulans hon behöver i skolan. I matte har hon efter en del påstötningar från oss fått börja titta i sjuans mattebok. I engelska så fick hon och några klasskompisar ha en speciell grupp med advanced english, men det rinner mer och mer ut i sanden för lärarna hinner inte med. Hon är väldigt vetgirig, intresserad och vil lära sig saker, men det blir bara tråkigt när det aldrig är på hennes nivå. Hon säger ofta att skolan och lektionerna känns meningslösa för att hon inte får lära sig nya saker + att hon blir väldigt påverkad av stök och ljudnivå i klassrummet så hon får väldigt dålig arbetsro och möjlighet att koncentrera sig på skolarbetet. 

När skolan började efter sommarlovet så sade hon att hon inte "ville tillbaka till fängelset". Då tänkte vi att det var den vanliga inställningen till skolan som hör till åldern, men ju mer vi pratar med henne desto mer inser vi att det är för att hon är understimulerad och inte får utmaningar på den nivå hon är. Hon är också lite av en duktig flicka som aldrig gör något väsen av sig, därför tror jag lärarna har lite svårt fånga upp henne. Därför har vi börjat tänka i banorna om att undersöka möjligheten att hon får hoppa upp en årskurs. Så jag vill gärna höra erfarenheter från andra föräldrar med barn som ligger i framkant och har hoppat upp en årskurs. Blev det bra? Något som inte blev som ni tänkt? Blev det bättre kunskapsmässigt eller handlar det mer om att den enskilde läraren ska kunna se och ge eleverna det den enskilde behöver?

• Svar på tråden Hoppa upp en årskurs?
  • Anonym (X)

Tänk på att ifall hon hoppar upp kan det bli jobbigt för henne senare. Klasskamrater som börjar få gå på krogen, hon kan inte följa med. Kompisar som börjat på universitet, hon kan det inte för hon måste vänta ett år då hon är för ung men är samtidigt också för ung för att få extrajobb på de flesta ställena. Vad ska hon göra då? 

Bara en tanke. 

• MallaL

Håller med föregående, hade bekanta vars dotter gjorde detta, när kompisarna blev tonåringar var hon fortfarande barn.
    De andra tjejerna började med smink och killar och hon hängde inte riktigt med. Lite senare i tonåren ordnade hon ett falsklegg för att följa med de äldre kompisarna ut.

Denna tjej är idag färdig ingenjör och har funnit sin plats, men tonåren var lite besvärliga.

• Lynx123

Ja, kan bli problem med klasskamraterna. Dessutom brukar det där ofta jämna ut sig med tiden.

• Anonym (Pia)

Jag har en del vänner som både hoppat upp och ner i årskurserna och ingen har upplevt det problematiskt alls. Min man hoppade upp en årskurs och fick äntligen lite mer undervisning på sin nivå. Det var varken problem med vänner eller aktiviteter.

Många umgås ju inte enbart med sina klasskompisar och gör inte allt med dem. Mina barn har till exempel inga aktiviteter tillsammans med någon från klassen, och dessutom i åldersspridda grupper. Vårt ena barn ska sannolikt hoppa över en klass och jag känner ingen som helst oro kring detta. Hen umgås redan med barnen i klassen över i olika sammanhang. Hur barnen i årskursen ovan skulle vara så oerhört mer mogna ser jag inte heller, då det skiljer ett par månader mellan vårt barn och flera av barnen i klassen ovan.

• Anonym (Mamma till mattetjejen)

Tack för input.
    Hon trivs väldigt bra med tjejerna i klassen, det är det som mest får mig att tveka.
    Men hon påverkas verkligen negativt av tristessen och de uteblivna utmaningarna på lektionerna så det känns inte hållbart heller att ha det som nu. Ser framför mig att hon när blir äldre kommer vägra delar av skolan som hon känner hon redan kan för det blir så tråkigt. 

• cosinus

Jag var väldigt tidig i skolan, framförallt i matte. Min son har också varit det.

Sonen bytte skola när han började årskurs 4 och samtidigt bytte en av hans klasskompisar till samma skola men började årskurs 5. Frågade då sonen om xxx var så duktig i skolan att det var rimligt att hoppa över en årskurs och sonen svarade då. Ja absolut är han duktig, men jag är bättre.

Den som hoppade upp är född otroligt tidigt på året och har alltid upplevts som väldigt mogen. För han blev det perfekt att byta. Min son är för all del född på första halvan av året men verkligen inte överdrivet mogen för det (som yngre, nu vid 18 är han faktiskt rätt mogen) och socialt tror jag inte alls det varit något lyft för honom att byta.

Jag ser inte att jag vunnit något alls på att byta upp en årskurs, inte sonen heller. Då hade jag hellre tittat mig runt för att hitta en skola som var villig att utmana barnet mer. Att de skulle vara så mycket mognare och lugnare en klass över tror jag är en utopi. För mina två äldsta har lugna klasser uppenbarat sig första året på gymnasiet när de gått natur. Då har det varit bra studiero.

Svar på tråden Hoppa upp en årskurs?