Inlägg från: Anonym (Mamma till mattetjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma till mattetjejen)

Hoppa upp en årskurs?

Min dotter går i femman och får inte alls den utmaning och stimulans hon behöver i skolan. I matte har hon efter en del påstötningar från oss fått börja titta i sjuans mattebok. I engelska så fick hon och några klasskompisar ha en speciell grupp med advanced english, men det rinner mer och mer ut i sanden för lärarna hinner inte med. Hon är väldigt vetgirig, intresserad och vil lära sig saker, men det blir bara tråkigt när det aldrig är på hennes nivå. Hon säger ofta att skolan och lektionerna känns meningslösa för att hon inte får lära sig nya saker + att hon blir väldigt påverkad av stök och ljudnivå i klassrummet så hon får väldigt dålig arbetsro och möjlighet att koncentrera sig på skolarbetet. 

När skolan började efter sommarlovet så sade hon att hon inte "ville tillbaka till fängelset". Då tänkte vi att det var den vanliga inställningen till skolan som hör till åldern, men ju mer vi pratar med henne desto mer inser vi att det är för att hon är understimulerad och inte får utmaningar på den nivå hon är. Hon är också lite av en duktig flicka som aldrig gör något väsen av sig, därför tror jag lärarna har lite svårt fånga upp henne. Därför har vi börjat tänka i banorna om att undersöka möjligheten att hon får hoppa upp en årskurs. Så jag vill gärna höra erfarenheter från andra föräldrar med barn som ligger i framkant och har hoppat upp en årskurs. Blev det bra? Något som inte blev som ni tänkt? Blev det bättre kunskapsmässigt eller handlar det mer om att den enskilde läraren ska kunna se och ge eleverna det den enskilde behöver?

• Svar på tråden Hoppa upp en årskurs?
  • Anonym (Mamma till mattetjejen)

Tack för input.
    Hon trivs väldigt bra med tjejerna i klassen, det är det som mest får mig att tveka.
    Men hon påverkas verkligen negativt av tristessen och de uteblivna utmaningarna på lektionerna så det känns inte hållbart heller att ha det som nu. Ser framför mig att hon när blir äldre kommer vägra delar av skolan som hon känner hon redan kan för det blir så tråkigt. 

Svar på tråden Hoppa upp en årskurs?