• Anonym (Generad)

Gasig på dejt!!!

Alltså detta är ju sååå pinsamt. Jag har sen de senaste kanske 5-10 åren haft med min mage. Från att aldrig behövt tänka på den så är jag nu högst medveten om den. Avföringsvanorna är inte problemet, det funkar som det ska varje dag, men jag kan ibland bli så sjukt gasig. Det finns några saker som jag märkt spelar roll och det är tajta byxor samt hur mycket jag rör mig, mängden mat och huruvida jag kan stå upp eller ligga ner ett tag efter intag. Pandemin gjorde saker och ting lättare för mig, jag kunde ta hand om magen. Sen tillbaks på jobbet så var det så tydligt att konferens och liknande var rena pinan för min mage. Om jag inte passar mig så svullnar jag upp och blir så gasig och magen väsnas och lever runt att jag knappt kan vara kvar där jag är. Har lärt mig att äta långsamt och lite och stå/röra på mig så mycket det går, men ibland går det ändå illa. Mitt nuvarande problem handlar om att jag blivit singel och dejtar och då är ju detta otroligt osexigt. Jag vet inte hur jag ska ta upp detta. Vi har ätit ihop några gånger och det har gått hyfsat utom en gång när min mage blev helt knäpp. Som tur var hade vi haft sex före det och han skulle gå hem så jag kunde ?gasa loss?. 

Men alltså - vad ska jag göra? Jag måste ju berätta, men känner mig så sjukt osexig (och okvinnlig) och jag vet att jag inte kommer kunna släppa loss på toa om han hör mig. Nån annan?

• Svar på tråden Gasig på dejt!!!
  • Anonym (Fasan)

Jag känner igen mig så mycket i det du skriver! Min mage är inte lika regelbunden som din och låter inte högt. Men känslan av att gaserna bygger upp i magen är inte rolig. 

Jag har otroligt svårt att gå på toa med dejter eller nya pojkvänner i närheten. 

Jag har ingen aning om hur man kommer över det. 

Är i en ny relation just nu och han har inga problem att säga att han ska gå på toa och sitta därinne en stund. Men jag får panik av bara tanken. Nu umgås vi inte mer än på helgerna och någon ett ett par kvällar i veckan och det gör ju att jag kan gå på toa när vi inte är tillsammans. 

Jag försöker äta mindre när jag är med honom för magen är lugnare då. Helt sjukt, men jag vet inte hur jag ska komma över det.

• Goneril

Undvik all sorts kål, broccoli, bönor och lök. Färska grönsaker funkar inte alltid, tomater brukar dock gå bra. Ät långsamt, svälj inte luft. Toalettbesök morgon och kväll. På Apoteket finns tabletter mot gasbildning.                                                                                                            Det får man nog inte säga här för då blir folk upprörda, men ett glas vin lugnar magen. Det funkar förstås inte under arbetstid eller när man ska köra bil, men kanske före en dejt.

• Anonym (Generad)
    Anonym (Fasan) skrev 2024-10-21 12:52:39 följande:

Jag känner igen mig så mycket i det du skriver! Min mage är inte lika regelbunden som din och låter inte högt. Men känslan av att gaserna bygger upp i magen är inte rolig. 

Jag har otroligt svårt att gå på toa med dejter eller nya pojkvänner i närheten. 

Jag har ingen aning om hur man kommer över det. 

Är i en ny relation just nu och han har inga problem att säga att han ska gå på toa och sitta därinne en stund. Men jag får panik av bara tanken. Nu umgås vi inte mer än på helgerna och någon ett ett par kvällar i veckan och det gör ju att jag kan gå på toa när vi inte är tillsammans. 

Jag försöker äta mindre när jag är med honom för magen är lugnare då. Helt sjukt, men jag vet inte hur jag ska komma över det.

Jag tror vi egentligen måste ta upp det, för att kunna må bra. Problemet är att jag inte kan slappna av när jag vet att nån hör. Funderar på att be honom lyssna på musik eller nåt medans. För att komma över det, sen så småningom kanske det släpper (i dubbel bemärkelse fniss) 
  • Anonym (Generad)
    Goneril skrev 2024-10-21 13:04:04 följande:

Undvik all sorts kål, broccoli, bönor och lök. Färska grönsaker funkar inte alltid, tomater brukar dock gå bra. Ät långsamt, svälj inte luft. Toalettbesök morgon och kväll. På Apoteket finns tabletter mot gasbildning.                                                                                                            Det får man nog inte säga här för då blir folk upprörda, men ett glas vin lugnar magen. Det funkar förstås inte under arbetstid eller när man ska köra bil, men kanske före en dejt.

Ja det verkar finnas en psyk komponent med, men beror inte bara på det. Vad gäller typ av mat så har jag sällan märkt samband annat än i vissa enstaka fall. Ska kolla in apotekets antigas-läkemedel, har aldrig trott på dem men ska ge det en chans
  • Anonym (Alkohol)

Håller med Goneril, vin lugnar magen. Om inte vin så en liten mun whisky eller annan starksprit. Så länge det inte är kolsyrad dryck. Men jag känner verkligen igen mig i ditt problem. Nu dejtar jag inte längre men herregud så jobbigt det kan vara, på arbetet och i andra sammanhang. Jag upptäckte när jag blev gravid att kapslarna Dimetikon hjälper en del, för besvären blev tio resor värre med graviditeten. 

Kan dock inte säga att min mage följer något mönster eller reagerar på särskilda livsmedel. Det enda är att besvären ökar om jag inte äter mellanmål. Kan räcka med en frukt eller drickyoghurt. Och så röra på sig med jämna mellanrum, som du säger. 

Sen är det ju högst mänskligt att ha lite kroppsliga bekymmer emellanåt. Var ärlig med din dejt, säg att din mage kan bråka lite ibland (behöver ju inte gå in på detaljer). Säkerligen finns det något hen skäms över kring sin kropp. Så var inte rädd för att ta första steget till att öppna för dialog kring det. 

• Studentpappa

Så på lite musik och gå sen på toa och släpp loss, alla bajsar så vad är problemet med det?

Ride it like you stole it
  • Anonym (tips)

(vitt) bröd är katastrof - för mig ialla fall.

• Anonym (Fasan)
    Anonym (Generad) skrev 2024-10-21 13:11:07 följande:
    Jag tror vi egentligen måste ta upp det, för att kunna må bra. Problemet är att jag inte kan slappna av när jag vet att nån hör. Funderar på att be honom lyssna på musik eller nåt medans. För att komma över det, sen så småningom kanske det släpper (i dubbel bemärkelse fniss) 
    Jag kan inte heller slappna av. För mig hjälper inte ens musik. Han måste lämna huset och helst ska han inte ens veta om att jag är på toaletten. 

Jag fattar ju att det här är helt sjukt. Men hur kommer man över det?
  • Mayjel
    Anonym (Fasan) skrev 2024-10-21 16:06:32 följande:
    Jag kan inte heller slappna av. För mig hjälper inte ens musik. Han måste lämna huset och helst ska han inte ens veta om att jag är på toaletten. 

Jag fattar ju att det här är helt sjukt. Men hur kommer man över det?
    Det är väl bara att slå på vattenkranen annars? Då dränker man ljudet av alla badrumsaktiviteter. Toalettbesök är ju också något privat och inget man gärna vill att nån annan ska höra. 

Sen kanske du skulle se över din egen kost och möjligen köra lite olika test, ex. uteslutningsmetoden? Om det ev. kunde vara nån sorts allergi som orsakar din uppblåsthet menar jag. Allergi mot vissa livsmedel kan ju utvecklas även hos en vuxen människa. 
  • Anonym (C)

finns nog en anledning till att de flesta kvinnor inte äter någon innan eller under dejten mer än sallad kan jag tänka mig. 

• Mayjel
    Anonym (tips) skrev 2024-10-21 14:50:25 följande:

(vitt) bröd är katastrof - för mig ialla fall.

Ja, är nog i synnerhet det vita mjölet som ställer till det för lilla maggen. Vitt bröd och annan mjölrik mat som ex. pannkakor. Hade aldrig ätit sånt innan en dejt. Skulle tro att många rentav är glutenallergiska utan att veta om det. 

Själv mår jag mycket bättre av att utesluta produkter med gluten. Tyvärr är det ändå svårt att sluta helt och hållet med vitt mjöl. Finns för många söta bakverk som lockar och jag älskar vitt bröd. Blir till att väga för mot nackdelar där. Kortsiktig njutning i gommen eller långsiktigt inre välmående. 
  • Anonym (tips)
    Mayjel skrev 2024-10-21 23:22:24 följande:
    Ja, är nog i synnerhet det vita mjölet som ställer till det för lilla maggen. Vitt bröd och annan mjölrik mat som ex. pannkakor. Hade aldrig ätit sånt innan en dejt. Skulle tro att många rentav är glutenallergiska utan att veta om det. 

Själv mår jag mycket bättre av att utesluta produkter med gluten. Tyvärr är det ändå svårt att sluta helt och hållet med vitt mjöl. Finns för många söta bakverk som lockar och jag älskar vitt bröd. Blir till att väga för mot nackdelar där. Kortsiktig njutning i gommen eller långsiktigt inre välmående. 
    Det är som föreslagits. Samma dag som en dejt så äter man inte vitt bröd på morgonen. Man käkar bacon och ägg. Då orkar man vad som helst och magen är lugn och fin.
  • Anonym (Jag me)

Samma problem här. Har märkt att vitt vin, pasta och vissa sorters tuggummin är katastrof. Jag blir inte alls dålig i magen, bara gasig. Har testat laktostsbletter men inte märkt nån skillnad. Det stressar mig inte nu  längre eftersom jag inte dejtar eller har någon partner 🙂

• Goneril
    Anonym (Jag me) skrev 2024-10-22 01:55:24 följande:

Samma problem här. Har märkt att vitt vin, pasta och vissa sorters tuggummin är katastrof. Jag blir inte alls dålig i magen, bara gasig. Har testat laktostsbletter men inte märkt nån skillnad. Det stressar mig inte nu  längre eftersom jag inte dejtar eller har någon partner 🙂

Det kan väl vara trevligt med en ny partner så småningom!  Då är det förstås fördelaktigt om de nedre regionerna sköter sig och inte bullrar för mycket, åtminstone inte i så ?ögt att konversationen överröstas.                                                                                                                                                                                    Vitt vin brukar inte vara problematiskt, däremot vitt bröd och tuggummi, det senare är ren katastrof. När man tuggar sväljer man ner luft och det gäller alla sorter oavsett smak.
  • Studentpappa

Sover ni ihop och du håller dig så kan du ge dig på att trumpeten brakar loss när du somnar. Den har man ju stött på fler än en gång och många manliga vänner också Cool

Ride it like you stole it
  • Anonym (Jag me)
    Goneril skrev 2024-10-22 02:18:54 följande:
    Det kan väl vara trevligt med en ny partner så småningom!  Då är det förstås fördelaktigt om de nedre regionerna sköter sig och inte bullrar för mycket, åtminstone inte i så ?ögt att konversationen överröstas.                                                                                                                                                                                    Vitt vin brukar inte vara problematiskt, däremot vitt bröd och tuggummi, det senare är ren katastrof. När man tuggar sväljer man ner luft och det gäller alla sorter oavsett smak.
    Japp, jag håller med, nån gång i framtiden vill jag säkert dejta igen även om det inte känns så just nu. 

Jag vet inte vad det är med min mage och just vitt vin, men den går bananas. Händer inte med rött. Måste vara nåt specifikt jag inte tål. Brukar få halsbränna dessutom. 

Och min mage kurrar alltid sjukt mycket, oavsett 😅
Svar på tråden Gasig på dejt!!!