Inlägg från: Anonym (Jomen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jomen)

Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?

Anonym (Toker) skrev 2024-10-21 13:12:52 följande:
    Du menar att två stycken ska konka gubben rullstol i trappen varje gång han vill byta våning? Bortsett från det sunda förnuftet så finns det arbetsmiljölagar mot sådant.

Ja, på så sätt att nyttan en i övrigt frisk 40-åring kan få ut av åtgärden är större. Är du så gammal och gaggig att du sitter fast i en rullstol så ska du in på hem.
    Jag menar att det var förslaget kommunen hade lagt själva först, att den äldre mannen skulle bäras nedför och uppför trappen av personalen. Ja. Därför är det ju rimligare att för en summa installera en trapphiss som möjliggör att han kan bo kvar och minskar behov av flera personal.

Ditt andra stycke är enbart skriver med en hög grad ålderism för att provocera. Jag hoppas också du vet att du vare sig måste vara gammal eller gaggiga för att behöva en rullstol.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (Love) skrev 2024-10-21 13:24:45 följande:

Typisk snyfthistoria i Aftonbladet. 

Vad ska hemtjänsten göra, det är ju farligt att bära ner honom i trappan. Och hans släktingar verkar ju inte heller vilja göra det. 

Men det finns lösningar. Flytta eller ansöka om bostadsanpassning. Men tydligen så passar det inte eftersom det tar tid att få en anpassning. Men gnäll då inte, du är inte tvungen. Du väljer själv. 

Typisk tjurig gubbe som tycker att allt ska fixas när han knäpper med fingrarna, trots att han själv valt att bo med så udda planlösning. 

Planlösningen är skatteteknisk. Dum, men ändå med ett skäl en gång hur man tänkte var bra. Saker ändras. Han hade ju ansökt om anpassning också, där var väl mest saken att 5 månader är lång tid att vänta - det ÄR en lång handläggningstid.

Däremot kan man ju tycka att han kunde vara okej med kompromissen att under tiden bo på nedervåningen och få hjälp av hemtjänsten med maten tex. Det är en kompromiss man måste vara beredd att göra kan jag anse.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 13:22:20 följande:
    Har du trapp och annat kan det ju vara bra att välja ett bättre lämpat boende redan nu. Så slipper du problem när det blir akut. 
    Men då kan vi ju helt enkelt göra att alla bara får bo i enplanshus utan källare, så har vi löst problemet överlag. Om man är frisk ska man såklart inte flytta från ett boende som funkar.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (Nora) skrev 2024-10-21 13:57:21 följande:

Han har ju själv valt att bygga sig ett hus med konstig och opraktisk planlösning och sen vägrat flytta därifrån trots att han uppenbarligen skulle behöva det. Jag kan inte se hur någon annan än han själv har orsakat problemet. 

Han kunde lösa det genom en trapphiss. Det är rätt mkt enklare än en flytt ändå.

Sen angående korkad planlösning, det är mkt som byggs och har byggts som är korkat. Kök uppe, spiraltrappor som enda transportväg mellan våningar. Lägenhetshus utan hiss. Där får man ju jobba på att förändra rekommendationer då också kanske.
  • Anonym (Jomen)
    mammatill6 skrev 2024-10-21 14:00:49 följande:

Det är ju även personalens arbetsplats. Och som personal ska man inte behöva riskera skadas. och att ta någon i en trapp och riskera både personalens och patientens hälsa är inte ok.

Men det är väl ingen som diskuterar?
  • Anonym (Jomen)

Alltså. Jag förstår att han tycker att livet är tråkigt som det blivit. Ingen vill ju vara begränsad. Däremot kunde han ju ha valt att just flytta ned i väntan på besked eftersom badrum och toa som var anpassade fanns nere. Att få ned säng och att maten lagas uppe men börs ned kan inte vara orimligt. Då kunde han ju bo kvar medan han väntar på lösning, och komma ut på aktiviteter mm.

Att det däremot är 4-5 mån kötid ens att få en handläggare och sen en process med bedömning och beslut på det - och att man inte får besked om vad som händer så det blir planerbart -det känns bara illa. Och jag tror ofta det är där skon klämmer med när det blir folk som klagar i media.

• Anonym (Jomen)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 14:18:55 följande:
    Såklart måste man få bygga och bo som man vill. Vi har ju många år att leva innan vi behöver ordna för ålderdom.
    Man kan ju bli i behov av hjälp pga sjukdom med innan du är gammal. Det vet ingen. 

Jag tycker bara att det inte borde ta 4-5 månader att få en handläggare och sen kunna få besked om man får anpassning eller inte av huset. 

Och att det inte ska ses som normen att alla gamla måste slussas till kommunala hyresrätter designade utifrån en viss typ av individ, skötta av kommunen. Människor är mer komplexa än så. Iaf borde man inte lägga fram det som en trevlig lösning för alla.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (123) skrev 2024-10-21 14:27:04 följande:
    Måste faktiskt instämma i detta.

För mina mor- och farföräldrar och sedan för mina egna föräldrar har det varit en självklarhet att flytta när man blir äldre. Från tvåplanshus (som man byggt själv, där barnen växt upp och som varit ens hem i 40 år) till enplanshus, från lägenhet utan hiss till lägenhet med hiss.

Jag är för att samhället ger den hjälp som behövs, men det går inte att ge allt till alla och man har ett eget ansvar att anpassa grunden så att det funkar med att tex inte bo ett hus där du är beroende av att använda övervåningen om du inte kan gå i trappor eller själv bekosta en trapphiss.
    Man kan inte ge allt till alla. Absolut. Man kan tex ge ett trapphissbidrag till någon som bara har det behovet att bo hemma, istället för att behöva bygga en extra anpassad lägenhet.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 14:29:16 följande:
    Vi har ju redan diskuterat skillnaden mellan plötslig sjukdom och det åldersrelaterade. Såklart ska inte unga behöva ta höjd för att inte kunna gå i sin trapp. 

Vet inte hur du kom in på de där hyresrätterna, jag tycker också att lägenheter ska utformas olika så de passar olika tycke och behov

Tror inte att vi tycker jätteolika om t ex trapphussar egentligen utan jag funderar mest var de rimliga gränserna går. 
    Vadå såklart? De har ju ofta mer pengar. Varför ska de få bidrag i högre grad?

Jag vänder mig bara allt mer mot samhällets syn på äldre, som en homogen grupp som bara ska tacka och ta emot. Tror få av oss yngre skulle vilja det. Jag kan bara säga att mitt mående blev bättre när jag flyttade från lägenhet till hus med liten trädgård att gå och odla i. Mina sjukdagar minskat och jag är allmänt lyckligare. Bara för att jag har min lilla egna täppa att gå ut på. Skulle nån ta det från mig skulle min hälsa sjunka. Jag ser inte att det skulle ändras för att jag blev gammal.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 14:42:32 följande:

Vi kommer nog inte att bli överens gällande skillnaden och det personliga ansvaret. Ett funktionsvarierat barn har i mina ögon rätt till anpassningar långt över nivån för en 90-åring, bl a genom personlig assistans. Barnet ska få en tillvaro och fritid likt andra barn i samma ålder.

Vi är dock överens om att varierade bostäder med uteplats som är lämpade för äldre är en bra grej, oavsett boendeform.

Och jag anser att även en äldre människa ska få rätt till anpassningar för att må bra och ha en god livskvalitet. Annars har vi ättestupan här igen i min syn på det. Skulle gärna betala för det via min skattsedel med men det är en annan femma.

Ja, där är vi överens. Att stängas in i en lägenhet är inte bra för någon.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (van) skrev 2024-10-21 14:47:54 följande:
    Man har ändå i grunden ett eget ansvar för att ordna sitt liv så att man kan hantera det. Inte klamra sig fast vid något som inte längre fungerar. 

Och man får nog räkna med att byta boende då och då under livet för att passa ens olika omständigheter och behov. Ingen tycker ju att det är konstigt att flytta ut från studentkorridoren när man pluggat klart, att man kan behöva större bostad när man får barn, att man kan vilja ha mer eller mindre trädgård, komma längre från eller närmare en stad. Det är inga konstigheter att även äldre behöver tänka så.  
    Ja, i detta fall var det ju en trapphiss som hade löst det. Är det en så OTROLIG insats?

Och nej, det är inte konstigt. Det är däremot fel att någon annan ska bestämma vad en äldre ska vara tacksam för, ha behov av och uppskatta, vilket faktiskt ofta är synen på det idag. Att de äldre inte vet vad som de mår bäst av, oavsett om sak A eller sak B i slutändan kostar lika mkt.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (van) skrev 2024-10-21 14:44:02 följande:
    Kan också tänka att det är rimligt att husen som passar en barnfamilj får gå vidare till nästa familj när man blir äldre. Istället för att äldre ska sitta i stora halvtomma hus som måste anpassas utifrån att de inte klarar av att leva i huset, kanske förfaller för att de inte orkar ta hand om hus och trädgård längre. Medan barnfamiljer tvingas bli kvar i trängre lägenheter för att rimliga hus aldrig blir lediga. 
    Och om man då tex skapade fler mindre hus med små trädgårdar eller liknande som de äldre kunde köpa tror jag många skulle gå med på det. Som det är nu är ju många också inlåsta i boenden eftersom det som de får ut inte räcker till något annat boende som just blir okej. Det är ju ett känt problem med.

Och, man ska också vara väldigt noga att det inte blir ett tvång för äldre att sälja husen. Det är inte deras personliga ansvar att underlätta för att några andra bor trångt heller och inte har råd att bygga nytt eller inte vill flytta. Om man hårddrar det. De som VILL flytta borde ju dock i högre grad kunna få det.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-10-21 15:16:23 följande:
    Här är egentligen två aspekter som du nämner. Dels vad gäller att hus måste anpassas för behov som äldre kan ha men även det här med att äldre ska sitta i stora halvtomma hus och här finns en girighet hos staten som totalt förstör flyttkedjorna. 

Min pappa är hyggligt frisk och bor själv på 140 kvm och har en månadskostnad för detta på kanske 4000 kr totalt om ens det. Han kommer bo kvar där så länge han kan för han vill inte skatta bort massor av pengar, få kanske hälften av ytan och högre månadskostnad. Eftersom inköpspriset på 1970-talet inte räknas upp med inflationen så blir vinsten många miljoner som staten ska ta skatt på men det nya boende som köps idag kostar vad en lägenhet kostar just idag. Skulle staten ta betydligt mindre skatt eller ingen skatt alls under exvis ett år på försök för folk som bott exvis 30 år i sitt boende så tror jag väldigt många äldre skulle passa på och skaffa mindre boende. Dom flesta äldre, liksom min pappa, är inte beredda att flytta till mindre för att vara snälla, men fanns det ett vettigt ekonomiskt incitament då börjar även dom tänka på alternativen.
    Exakt detta. Tror många av de som inte har alldeles för höga band till sitt boende då skulle passa på att köpa något mindre, kanske ett radhus eller liknande, och kanske tom få en liten slant mellan att kunna dryga ut pensionen med och ha råd att underhålla det nya boendet. 

Men där är vi ju inte idag.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (van) skrev 2024-10-24 08:44:40 följande:
    Det är säkert vanligt.

Men enligt Klyban så vill INGEN äldre person någonsin flytta, och det är helt enkelt inte sant.

Och även enligt Klyban så har äldre alltid bott i samma boende i decennier, vilket inte heller är sant. 

Det finns människor som i god tid skaffar annat boende för att de inser att det inte längre passar med stor trädgård, massa trappor, tvättstuga i källaren, långt till affären eller vad den nu må vara. Och just de kanske inte behöver kontakta kommunen för att få hjälp med seniorboende, eftersom de tar det ansvaret själva i god tid.

Så de som du pratade med på kommunen möter kanske en övervikt av äldre som inte tar ansvar för förändringar i hälsa och sen kräver av andra/kommunen att fixa deras boende när det nästan är för sent. 
    Det är klart det finns, eftersom olika människor fungerar olika. För vissa är tex trädgården inte så viktigt, de flyttar kanske till lägenhet i 50-årsåldern när barnen flyger ut för att få mer pengar till resor och kulturella besök. De har också då råd pga att de jobbar. Sen finns de där trädgården är deras liv och en lägenhet vore att helt enkelt ge upp. De kommer inte flytta förrän de verkligen måste, och när de känner att livet ändå mest är en väntan på döden.

Sen finns det ju olika nivå med på "krav". Det är inte konstigt att söka medel för ombyggnad av ett boende när man faktiskt FÅR göra det. Det är inget krav. Att önska att kommunen handlägger det i rimlig tid är inte heller konstigt, tror nog att det finns saker du kontaktar myndigheter om också och vill att man handlägger rimligt fort.
  • Anonym (Jomen)
    klyban skrev 2024-10-24 11:46:01 följande:

Komiskt där beskriver du morsan perfekt och hur odla i trädgården och växthuset har varit hennes liv hemma, även inne.

Ja, alltså det här är nog inte så ovanligt ändå. Trädgårdsarbete är ju också extremt terapeutiskt och väl bevisat läkande att just arbeta i jorden, så det funkar ju också hälsofrämjande för äldre (och yngre).

Skulle man ta ifrån en äldre som klarar att jobba i trädgården i sitt eget tempo detta för att i förtid flytta till ett enklare boende, så tror jag risken är skyhög för att man förkortar livet, eller i vart fall välmåendet för denne äldre människa. 

Därför tror jag det är viktigt att det skulle finnas alternativ till att flytta till alltför sterila hyresrätter just för de äldre som lever för sin plätt mark här på jorden. 
Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?