Inlägg från: Anonym (591) |Visa alla inlägg
  • Anonym (591)

Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?

Anonym (van) skrev 2024-10-21 11:39:45 följande:
    Många äldre har ju också farhågan att en lägenhet innebär att de dör inuti. Men sen när de väl är på plats så fungerar det bra och de trivs i nya boendet. 

Och insikten att man inte alltid kan få allt man vill, utan måste anpassa sig efter det läge som råder. Det är få förunnat att kunna bo precis som man önskar.

Det bästa vore ju om man redan innan man blir alltför skruttig kan fundera över hur man kan se till att boendet fungerar. Så slipper man flytta hastigt och kanske nöja sig med nåt som inte känns bra, utan kan planera för att hitta nåt som är bra.
    Tänkte precis på det, att det är få förunnat att bo precis så som man önskar i livets alla skeden.
    Ekonomi, ålder, man har barn på orten med ex och kan inte flytta, nytillkommet handikapp, förlust av körkort, nytt jobb. Finns massor av anledningar till att behöva byta boende. 
    Att inte inse det är rätt ego mot alla som måste hjälpa en att kunna bo kvar.

Min pappa köpte BR vid pensionen och sålde huset. Han är rationell och insåg att det blir bättre att bo närmare stan så han kan slippa ha bil när den tiden kommer. Att hans barn ska slippa tömma ett stort hus där det botts och samlats grejer under 45 år. Han såg förstås nackdelar också med att lämna huset, men det var det enda rätta att göra och jag håller med honom.

Min mor är mer utav en drömmare. Hon hade hittat sitt "drömhus" några år innan pensionen. Hon skulle hellre dö än att flytta till lägenhet. Hon bodde 3 månader i lgh när hon flyttade hemifrån innan hon sökte sig till kollektiv.
    Är hon hemma hos mig (lgh) hör hon brusande i rören, brusande från vägar, gatlyktor som stör, grannar som låter osv.
    Hon har nog inte tänkt mer än att: den dagen jag dör behöver jag ändå inte bekymra mig.
    Om hon kommer att behöva hemtjänst så är hon iaf glad, kravlös och snäll och flyttar nog gärna ner på nedervåningen för gott.

Jag har jobbat i hemtjänsten som yngre och de flesta äldre med rörelsehinder boende i hus bor enbart på nedervåningen. Om man inte kan gå i trappan själv, vad ska man ens upp dit för att göra?
  • Anonym (591)
    Anonym (TuffBrud) skrev 2024-10-21 21:58:11 följande:

Orimligt att han bor kvar där. Huset bör säljas och gubben borde flytta till lägenhet. 
    Många äldre blir dock envisa och har svårt att acceptera verkligheten.  
    Har en liknande situation med min mormor som jag tar hand om. Jag och min familj har mer eller mindre tvingat henne att flytta till en lägenhet nära oss. Hon klarar sig inte på egen hand längre, så lägenheten har anpassats för henne och renoverats efter hennes önskemål. Hon är fortfarande grinig och aldrig nöjd. 
    Tror att det tyvärr något man får stå ut med. Detta humör. 
    Jag jobbar ihjäl mig, tar hand om familj och gör alla mormors ärenden dagligen.  Ändå är inget bra nog. Men så får det vara då. Hon har svårt att acceptera att huvudet vill så mycket med kroppen orkar så lite. 
    Så jag blir inte arg utan låter det rinna av. 

När jag läser detta tänker jag att du borde ta ett samtal med tanten om tacksamhet, annars kanske den som gör allt tröttnar på att hjälpa.
    Det är fantastiskt av dig att hjälpa din mormor! Men även mormor behöver lära sig att vara snäll och hjälpsam mot dig genom att sluta att göra allt så svårt och ångestfyllt för dig pga hennes beteende.
  • Anonym (591)
    klyban skrev 2024-10-22 22:38:19 följande:

En sak man kommer lära sig att man som äldre helst vill bo kvar oavsett.
    Det finns de som flyttar till lägenheter och så, men min erfarenhet av äldre är att de så ofta vägrar.

Det är trots allt deras hem som de haft i många decennier.

Inget av det jag skrev där har med denna gubbe, och tiden gäller efter man bett om hjälp med anpassning givetvis.
    Tycker gubben är rätt pinsam på den punkten.
    Dock förstår jag hans tanke, för jag stött på den så himla många ggr nu, och har en polare som träffar på dessa dagligen och han säger också att det är ofta att dom får dra ur dom ur huset och när det blivit illa nog.

Underskatta inte ett hem är mitt råd, en dag kommer många som läser denna tråden sitta där med och inte vilja flytta.
    För det var lära sig betyder här.

Alla är tvungna att flytta om livet kommer emellan!
    Man blir arbetslös, måste söka jobb i hela Sverige och får ett 60 mil bort, för att ens barn behöver gå på dövskola eller annan specialskola-då flyttar man dit den finns. Ska man utbilda sig, då flyttar man dit utbildningen finns. 
    Blir man rullstolsbunden flyttar man till ett hem med hiss/enplanshus. 
    Barn kan inte bo vart som helst, då är det deras föräldrar som anpassar och flyttar till större, barnvänligare etc. 
    Även som äldre får man anpassa sig till sina förutsättningar och själv inse att en flytt bör göras, precis som för alla i livet-alltid!
Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?