• Goneril

Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?

Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 10:49:13 följande:

Det är inte så att det finns mängder av bra anpassade hus till överkomliga priser heller.

Det många glömmer lite är också att äldre också är människor med känslor, önskningar och drömmar. Att bara säga att jaja men nu får du lämna det hem du älskar i x år för att bo i den här sterila men välanpassade lägenheten, det är som en dödsdom för många äldre. De tar sig runt men dör inuti och sen även på riktigt.

Jag skulle önska det byggdes fler enplansradhus med små trädgårdar för äldre att jobba i. Många älskar det och mår bra av den fysiska rörelse det ger, men klarar inte av just stora villor med flera våningar. 

Men de alternativen är inte så vanliga här iaf.

Du har verkligen rätt, att lämna sin bostad skulle jag jämföra med att lämna sitt liv, nästan åtminstone. Det är framför allt mina böcker som jag inte skulle kunna säga farväl till. En släkting tyckte att man kan skänka bort dem, men jag läser inte på det sättet. Jag återvänder ofta till mina diktverk, konstböcker och biografier, på flera språk eftersom jag är flerspråkig. Släktingen läser endast som en stunds tidsfördriv, jag ser helt annorlunda på litteratur. Tas böckerna ifrån mig dör jag inombords.
  • Goneril
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 12:48:03 följande:
    Varför skulle du lämna böckerna för att du väljer en apassad bostad?
    Det var släktingens förslag som jag helt bortser från. Det är inte aktuellt med anpassat boende, inte på länge hoppas jag, men blir det så kommer jag givetvis att se till att få med mig de flesta, det vill säga de som inte är sönderlästa.
Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?