Inlägg från: Anonym (Pidde P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pidde P)

Språkliga missförstånd

Ja, jag retar mig ibland på att ungdomar, 30 år och yngre, inte verkar kunna sitt eget modersmål. Bland det jag retar mig mest på är att de säger 'originell' istället för 'från början' (eller synonymer till det ordet. 'Originell' betyder "besynnerlig", "konstig", "udda".

"Till slut fick vi tillbaka den originella läraren". Snacka om att det kan bli missförstånd.

Gahhh!!!

Men nu fick jag det sagt i alla fall.

• Svar på tråden Språkliga missförstånd
  • Anonym (Pidde P)
    EnAnonumius skrev 2024-10-21 12:21:51 följande:

En av synonymerna till originell är faktiskt "ursprunglig"  också, och inte bara "udda", "konstig", besynnerlig.

Så den som missförstår är nog du i praktiken.

Sedan så måste man ta i beräkningen av att språk utvecklas och hela tiden, och ord kan få nya innebörder..
    Så det som kunde ses som språkligt fel förr, kan vara språkligt korrekt idag.

Kan ju ställa dig en lite fråga.. 

Ordet "kuk" är ju en av orden om manslem. Men vet du det ursprungliga betydelsen av "kuk", innan det blev ett slangord för mannslemmen?

Jag vet att 'ursprunglig' kan vara en av betydelserna, men det är inte så ordet använts de senaste decennierna.
  • Anonym (Pidde P)

Kort sagt. Om ordet 'originell' kommer på högskoleprovet är det 'udda' eller synonymer till det ordet som kommer att vara det rätta svaret 

• Anonym (Pidde P)
    EnAnonumius skrev 2024-10-22 05:59:12 följande:
    Tja du berättar ju inte var du har sökt någonstans, det man ser är ju en skärmdump utan hänvisning till vilken ordbok du använt dig av och inte ens länkhänvisning.

Dock så gick jag upp på Svenska akademin och sökt i SAOL..

Jag litar mer på Svenska Akademin..
    Så det är fortfarande inge språkligt fel med den meningen i din TS, oavsett vad du säger "hur det använts de senaste decennierna"...

https://svenska.se/saol/?sok=originella&pz=4

Lade med en länk direkt till SAOL på Svenska Akademin, på ordet originella..
    Ursprunglig står som en förklaring..
    Det kommer från Svensk ordboks app = Svenska akademien det också!
  • Anonym (Pidde P)
    Lynx123 skrev 2024-10-22 09:56:16 följande:

Tror mer på SAOL. Varifrån kom din länk, TS?

Svenska akademiens ordbok. Skämdump av deras app.
  • Anonym (Pidde P)
    Anonym (men) skrev 2024-10-22 11:11:23 följande:
    Troligen kommer språket att utvecklas så att det blir en förskjutning i ordets betydelse, till att betyda ursprunglig. Det är ju en naturlig del av språkutveckling, att man tar in nytt, gör om, tolkar annorlunda osv.

Och den äldre generationen kommer alltid att förfasas över det och försöka klamra sig fast och hävda att all utveckling som sker i de yngre generationer är fel och förfärlig.  

Det brukar gå aningen långsammare. Betydelseglidningen i just detta fall beror på att ungdomar inte vet vad ordet heter på svenska och därför försvenskar det ord de känner till, vilket är ett engelskt. Sorgligt tycker jag.
  • Anonym (Pidde P)
    Anonym (men) skrev 2024-10-22 12:54:08 följande:
    Det går ju långsamt, och därför använder du ordet i sin ursprungliga betydelse medan de yngre använder den i den nyare betydelsen. 

Betydelseglidning kommer ofta på grund av influenser från andra språk. Och den kommer både av att folk inte kan det ursprungliga ordet, och att man inte bryr sig, utan plockar in ett annat ord för att man har lust.

Ibland går den åt andra hållet också, som tex schnell Zug som blev till snälltåg på svenska utan koppling mellan ordens betydelse. 
    Man sa inte "originell" i betydelsen "ursprunglig" för 8 år sedan. Det är kort tid. 

Ordet "stackare" kommer av "stavkarl" = en fattig tiggande man med tiggarkäpp. Under några 100 år blev det så småningom "stackare", en person det är synd om. 
Svar på tråden Språkliga missförstånd