Inlägg från: Martha77 |Visa alla inlägg
  • Martha77

Val av förlossning i Stockholm

Vart ska man föda i Stockholm? Om man väljer KS är det risk för att man får någon under utbildning? Finns neonatal och annan beredskap på övriga ställen som BB SöS om det skulle vara aktuellt? Har någon fått besöka sitt förlossning val innan? Bör man välja samma ställe som specMVC om man går på det?

Tack för svar!

• Svar på tråden Val av förlossning i Stockholm
  • Martha77
    Miniflin skrev 2024-10-21 12:41:03 följande:

Bor inte i Stockholm så jag behöver inte "välja" förlossning, men varför gör det något att ha en under utbildning med på förlossningen? Förstår att det är en privat grej men är ju inte som att det är en random person utifrån som är med utan någon som faktiskt behöver vara med för att få bli legitimerad :) Tycker det är något bra, att hjälpa vården utvecklas. Klankar inte ner på dig om du tycker det är jobbigt, men det är ju som sagt för en bra sak :) 

Läste i en gammal tråd att någon blivit sydd av en person under utbildning och att det inte blivit bra så det gjorde mig lite orolig. Men hoppas det är relativt ovanligt och att det finns någon som kan dela sina erfarenheter - även positiva. Håller med dig om att det är jättebra med utbildningsjukhus och jag har själv aldrig varit med om något liknande. 
  • Martha77
    Anonym (F) skrev 2024-10-21 14:57:14 följande:
    Den som är under utbildning går väl bredvid någon ur den ordinarie personalen? 
    Det finns bara fördelar med att välja att föda på samma sjukhus som man går på spec mödravård. 
    Ja så brukar det väl vara, men nångång måste man också få testa på själv och inte gå bredvid.

Vill mest förstå om det är en skillnad mellan sjukhuset som man ska ha i åtanke vid sitt val. 

Har du exempel på fördelar? Får man samma läkare eller något annat? 
Svar på tråden Val av förlossning i Stockholm