• Martha77

Val av förlossning i Stockholm

Vart ska man föda i Stockholm? Om man väljer KS är det risk för att man får någon under utbildning? Finns neonatal och annan beredskap på övriga ställen som BB SöS om det skulle vara aktuellt? Har någon fått besöka sitt förlossning val innan? Bör man välja samma ställe som specMVC om man går på det?

Tack för svar!

• Svar på tråden Val av förlossning i Stockholm
  • Anonym (F)

Varför skulle det vara risk att få någon under utbildning på KS? 

• Miniflin

Bor inte i Stockholm så jag behöver inte "välja" förlossning, men varför gör det något att ha en under utbildning med på förlossningen? Förstår att det är en privat grej men är ju inte som att det är en random person utifrån som är med utan någon som faktiskt behöver vara med för att få bli legitimerad :) Tycker det är något bra, att hjälpa vården utvecklas. Klankar inte ner på dig om du tycker det är jobbigt, men det är ju som sagt för en bra sak :) 

• Anonym (F)
    Martha77 skrev 2024-10-21 09:36:00 följande:

Det är ett utbildningssjukhus? 

Den som är under utbildning går väl bredvid någon ur den ordinarie personalen? 
    Det finns bara fördelar med att välja att föda på samma sjukhus som man går på spec mödravård. 
  • Martha77
    Miniflin skrev 2024-10-21 12:41:03 följande:

Bor inte i Stockholm så jag behöver inte "välja" förlossning, men varför gör det något att ha en under utbildning med på förlossningen? Förstår att det är en privat grej men är ju inte som att det är en random person utifrån som är med utan någon som faktiskt behöver vara med för att få bli legitimerad :) Tycker det är något bra, att hjälpa vården utvecklas. Klankar inte ner på dig om du tycker det är jobbigt, men det är ju som sagt för en bra sak :) 

Läste i en gammal tråd att någon blivit sydd av en person under utbildning och att det inte blivit bra så det gjorde mig lite orolig. Men hoppas det är relativt ovanligt och att det finns någon som kan dela sina erfarenheter - även positiva. Håller med dig om att det är jättebra med utbildningsjukhus och jag har själv aldrig varit med om något liknande. 
  • Martha77
    Anonym (F) skrev 2024-10-21 14:57:14 följande:
    Den som är under utbildning går väl bredvid någon ur den ordinarie personalen? 
    Det finns bara fördelar med att välja att föda på samma sjukhus som man går på spec mödravård. 
    Ja så brukar det väl vara, men nångång måste man också få testa på själv och inte gå bredvid.

Vill mest förstå om det är en skillnad mellan sjukhuset som man ska ha i åtanke vid sitt val. 

Har du exempel på fördelar? Får man samma läkare eller något annat? 
  • Anonym (B)
    Martha77 skrev 2024-10-21 21:27:07 följande:
    Läste i en gammal tråd att någon blivit sydd av en person under utbildning och att det inte blivit bra så det gjorde mig lite orolig. Men hoppas det är relativt ovanligt och att det finns någon som kan dela sina erfarenheter - även positiva. Håller med dig om att det är jättebra med utbildningsjukhus och jag har själv aldrig varit med om något liknande. 
    Det låter inte bra.
    Men det måste vara ovanligt att någon under utbildning syr. 
    Min son föddes på Danderyds sjukhus.
    Det fanns en blivande barnmorska där som var under utbildning , men hon tittade mest och hjälpte till med enklare saker.
    Den färdigutbildade barnmorskan gjorde det mesta som gällde förlossningen.
  • Miniflin
    Ja det är såklart inte bra.. men hoppas det hör till ovanligheten.. :)
  • Aliona
    Jag födde i Lund, som ju också är utbildningssjikhus och jag skulle definitivt välja det igen. Dels innebär det mer personal. Jag hade en bm och två bm-studenter som hade hand om mig under förlossningen. Det är ju inte så att studenterna är helt nya utan de är väl nästan färdiga. Studenterna var så taggade så jag fick hjälp och uppmärksamhet hela tiden. Bm-läraren hade ju stenkoll på vad de gjorde. En av studenterna sydde mig, och det blev jättebra. På efterkontrollen på mvc påpekade min bm också hur utmärkt jag blivit sydd, och när jag sade att det varit en student så sade hon att studenterna ofta är så väldigt måna om att göra rätt att man brukar få bäst resultat av dem! 

Så som sagt, jag hade alla dagar valt utbildningssjukhus igen, ser bara positivt med det. 
  • Anonym (Studenter är guld)

Men asså, alla sjukhus tar emot studenter under utbildning? Inte bara KS. Så studenter kan du träffa på både StG, Danderyd, SÖS osv i Sthlm. Och såklart på övriga sjukhus i landet.
    Och som någon annan skrev, BM-studenterna är ju redan klara sjuksköterskor som i regel har minst 2års arbetslivserfarenhet från golvet. Och läkarkandidaterna är väl iaf minst inne på sin nionde termin av utbildningen när de är på förlossningen? Så de har en hel del kunskap i bagaget redan. Men oavsett, de går ju alltid bredvid sin handledare!

Studerande har i regel färre patienter att koncentrera sig på, så även det är guld. De har full koll på just dig och behöver inte svara på larm från andra salar etc och ha övriga ansvarsuppgifter på avdelningen. Så får man frågan om man är Ok med studerande så ska man se det som win-win på förlossningen tycker jag! 

Svar på tråden Val av förlossning i Stockholm