Anonym (SL) skrev 2024-10-21 06:16:04 följande:
Lol.
Vilken lala-värld lever du i?
Gratis tamponger?
Har aldrig fått och känner inte en enda som får det som en självklarhet.
Kontinueliga gynekologbesök? Har aldrig kallats till något gynekologbesök utan fått kämpa med att hitta tider eftersom kliniker läggs ner (och då bor jag i storstadsområde).
Sjukskriven pga pms och mens???? Jag har lidit av extrema menstruationer sedan tonåren där jag blöder igenom dubbla skydd på 20 minuter och drabbats av pinsamma situationer, extem värk, järnbrist och förlamande trötthet som månatlig vardag.
Aldrig mötts av annat än käcka eller nedlåtande kommentarer och järntabletter av vården trots att forskning numera har visat att mensvärk är att likställa med värk vid hjärtinfarkt.
Klimakteriet har för övrigt varit ett extremt underprioriterat område ända sedan tidernas begynnelse.
Först nu man ens börjat lyfta det.
Du vet inget om hur vana kvinnor är att ställa frågor kring detta. Många är vana att kvinnoproblem bortkollras med att det är naturligt och vågar inte ens fråga Som graviditetsproblem och förlossningskador. Kvinnor har framfall och kissar på sig så fort de nyser och får veta att det är ju såååå vanligt. Sen händer inget.
Vi får kämpa med att få hjälp.
Ja, en lala-värld. Mer behändigt att kunna slänga ut att (alla) kvinnor får så mycket (fast de tydligen inte får det) och att stackars män får ingenting (trots att män faktiskt får testosteron om deras kropp har behov av det). (Med andemeningen, PGA KVINNOR) typiskt för halmdock-offerkoftorna på familjeliv.