• Core

Varför får kvinnor hjälp med sin manlighet, men inte män?

Vi kan inte sticka under stolen med att mycket av det som är fel och stört i samhället kommer från en skadad och svag manlighet. Förvirrade män, som inte vet hur man är en man, men det enda de vill är att vara en. Finns hjälp för en ung man med dålig skäggväxt och tillväxt? Finns hormoner för honom, finns kraftiga insatser med psykiatriker , psychosocial stöd etc? 

Nej, i regel får han en burk antidepressiva och åtta möten med en kurator. Var hamnar den här mannen, som bara vill vara man men inte vet hur? Det varierar så klart, men han kommer inte hamna på ett bra ställe, utan ett destruktivt för honom själv och för samhället.

Hur ser det då ut när en kvinna vill ha hjälp med sin manlighet? Ja, du vet själv. Eller om en man vill ha hjälp med sin kvinnlighet? Då finns oändliga resurser.

Min poäng är att vi lever i en störd värld där identifikation spelar en oerhörd roll, iallafall om man identifierar sig som något annat. Men för de som bara vill ha hjälp där dom redan står, finns inget. Du får klara dig själv. Är det bara jag som reagerar på hur otroligt skevt den synen är? Varför får inte dessa små skägglösa män hjälp med muskler, skägg och kuk, när kvinnor får det?

Jag är ingen transofob, jag tycker att var människa får göra sina val, det rör mig inte. Men nu pratar jag om samhällsutveckling och mina skattepengar. 

Jag är trygg i min, men störd stukad manlighet är lika mycket ett hot mot mig och min familj som er kvinnor.

• Svar på tråden Varför får kvinnor hjälp med sin manlighet, men inte män?
  • Anonym (P)

Tyvärr så gör du en del självmål då det visst finns hjälp för flera av sakerna du räknar upp. För lite muskler? Gym finns för alla! Och är det dyrt med gymkort finns bra utegym, och saknas det utegym där man bor så finns det hyfsat billiga träningsredskap för hemmabruk. Antar att du inte menar att samhället ska skriva ut anabola steroider? 

Det finns testorsteron, beror problemen på tillväxthormonbrist så finns det lösningar där med. Kukförstoring finns också , tyvärr, oerhört riskabelt.
    Kuratorer, psykologer, mm finns där för män lika mycket som kvinnor. 

Hade du varit intresserad av en seriös diskussion hade du kunnat fokusera på rätt saker för ett par poänger har du, men du tappar dem med alla självmål.

• Anonym (Pb)

Det finns ett antal organisationer för bara män där män kan umgås på ett sunt sätt, få förebilder, fundera på sin mansroll, bidra till samhället mm

• Core
    Anonym (P) skrev 2024-10-20 19:00:48 följande:

Tyvärr så gör du en del självmål då det visst finns hjälp för flera av sakerna du räknar upp. För lite muskler? Gym finns för alla! Och är det dyrt med gymkort finns bra utegym, och saknas det utegym där man bor så finns det hyfsat billiga träningsredskap för hemmabruk. Antar att du inte menar att samhället ska skriva ut anabola steroider? 

Det finns testorsteron, beror problemen på tillväxthormonbrist så finns det lösningar där med. Kukförstoring finns också , tyvärr, oerhört riskabelt.
    Kuratorer, psykologer, mm finns där för män lika mycket som kvinnor. 

Hade du varit intresserad av en seriös diskussion hade du kunnat fokusera på rätt saker för ett par poänger har du, men du tappar dem med alla självmål.

Jag håller med, jag själv har styrkelyft sedan tidiga tonår. Problemet är att många av de här männen i skugglandet mår inte bra till att börja med, allt du pekar på kräver från början att det är en initiativtagande ung man, vilket den del jag pratar om inte är. Jag pratar om att vården måste börja jobba proaktivt med unga män, framför det att man ska fånga upp kvinnor som vill bli män. 

För det är ju knappast riskfria operationer att karva ut en kuk av en slida, så hur är det ett argument? Just kukförstoring är inget förslag jag lägger, utan det är för en jämförelse, en kvinna som vill bli man läggs det enorma resurser på utan att det förväntas att hen betalar för operationer eller går till ett gym.
  • Anonym (S)
    Core skrev 2024-10-20 19:14:56 följande:
    Jag håller med, jag själv har styrkelyft sedan tidiga tonår. Problemet är att många av de här männen i skugglandet mår inte bra till att börja med, allt du pekar på kräver från början att det är en initiativtagande ung man, vilket den del jag pratar om inte är. Jag pratar om att vården måste börja jobba proaktivt med unga män, framför det att man ska fånga upp kvinnor som vill bli män. 

För det är ju knappast riskfria operationer att karva ut en kuk av en slida, så hur är det ett argument? Just kukförstoring är inget förslag jag lägger, utan det är för en jämförelse, en kvinna som vill bli man läggs det enorma resurser på utan att det förväntas att hen betalar för operationer eller går till ett gym.
    Vården jobbar inte ett dugg proaktivt för att leta upp transpersoner heller. När de till sist själva har lyckats komma underfund med vad det är som saknas i deras liv så får de vackert köa några år tills någon har tid med dem.

Rättvist alltså, men på ett rätt nedslående vis.
  • Core
    Anonym (S) skrev 2024-10-20 19:26:06 följande:
    Vården jobbar inte ett dugg proaktivt för att leta upp transpersoner heller. När de till sist själva har lyckats komma underfund med vad det är som saknas i deras liv så får de vackert köa några år tills någon har tid med dem.

Rättvist alltså, men på ett rätt nedslående vis.
    Proaktivt är kanske fel ordval, men den mängd resurser det läggs på att hjälpa de här människorna är poängen.
  • Anonym (l)

Enorma resurser? När det stängs ner kliniker och är lååång kötid för transvård.

• Anonym (På vilket sätt då menar du?)

Du anser att män inte får hjälp med sin manlighet av vården men att män som vill ha hjälp med sin kvinnlighet får det liksom kvinnor som vill ha hjälp med sin manlighet. På vilket vis anser du att kvinnor får hjälp med sin kvinnlighet om dom har problem med det då menar du?
    Får inte dom kvinnorna också mest antidepressiva?
    På vilket sätt får kvinnor hjälp som inte män får menar du? 
    På vilket sätt tycker du att man ska hjälpa män som har problem med sin manlighet? kvinnor som har problem med sin kvinnlighet?

• Anonym (l)

Dont get me started on hur kvinnors problem med sina kroppar blir bemötta...

• Anonym (Iore)

Är det här ett utbrett problem? Att män söker hjälp för dålig skäggväxt från vården och blir nekade i dörren? Vem går till vården för skäggväxten eller musklerna eller vad det gäller? Man går ju till gymmet, inte vården.

Du framställer det som att mäns bekymmer med skäggväxt  ignoreras. (Hur kan man ignorera något som inte ens är ett bekymmer)

Svar på tråden Varför får kvinnor hjälp med sin manlighet, men inte män?